Elämänkulun ja kehityksen psykologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL30-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 19.01.2023
Ajoitus
03.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Anniina Vauhkonen
Ryhmät
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (OJ)
- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä opetuskertaan 5.4.klo 9-12.
Palautus 10.4.2023 mennessä: Ryhmänä (kotiryhmät) tehtävä pohdintaessee. Ryhmä sopii yhteisen ajan tätä varten ja valmistautuu etukäteen: Opetuskertojen materiaalit + ryhmäläiset sopivat luettavaksi seuraavat kirjat (yksi/opiskelija):
1. Ahonen L. (2017). Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
2. Johnson, S., Auvinen, P. (2015). Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
3. Saukkola, K. & Laane, T. (2017). Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen.
+ Käytetty syventävä materiaali merkitään myös lähdeluetteloon.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä (hyväksytty, täydennettävä, hylätty)
Pohditaessee ryhmänä (sisältää opetuskerrat + nimetyn kirjallisuuden + mahdollisen lisämateriaalin), arviointi 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-flipped learning
-luennot (etä/lähiopetus tilanteen mukaan)
-kirjallisuus
-aktivoivat tehtävät
-itsenäinen työskentely
-reflektiot
-ryhmätyöskentely
-elokuva
-aidot oppimisympäristöt
-oman minuuden ja elämänkokemuksen soveltaminen
Oppimateriaalit
Ryhmänä (kotiryhmät) tehtävä pohdintaessee, vaadittava kirjallisuus:
Ahonen L. (2017). Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Johnson, S., Auvinen, P. (2015). Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
Saukkola, K. & Laane, T. (2017). Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen.
Opetuskertojen yhteydessä esitetty lisämateriaali.
Syventävää materiaalia myös:
Becker-Weidman, A. & Shell, D. (2008). Auta lasta kiintymään. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymyshäiriön hoidossa.
Golding, K.S., Lätti, E. (2014) Hoitava kiintymys - terapeuttinen vanhemmuus. Käsikirja kasvattajille ja ammattilaisille.
Howe, D. (2011) Attachment across the lifecourse. A brief introduction.
Hughes, D. (2011) Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen.
Hughes, D. (2015) Kiintymyskeskeinen perheterapia. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia. DDP-käsikirja.
Kerminen, M. (2022) Traumatietoisuus lastensuojelutyössä. Syventävä kirjallisuuskatsaus.
Jokelainen, J. & Kollin, E. (2022) Vanhemmuuden ja kasvatustehtävän tukeminen lastensuojelun perhehoidossa. Perhehoitajien kokemuksia DDP-menetelmästä.
Kuther, Tara L. (2019) Lifespan Development.Lives in Context 2nd Edition. SAGE Publisher
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 t
-lähiopetus ja reflektiot 16 tuntia
-itsenäinen opiskelu (flipped learning, itsenäiset tehtävät ja ryhmätyöskentely) 38 tuntia
-pohdintaesseen tekeminen ryhmänä 4 tuntia (voi olla enemmänkin, vähintään tämä yhteinen aika on soviteltava)
- kirjallisuuden + muun materiaalin lukeminen pohdintaesseetä varten 81 tuntia
Sisällön jaksotus
18.1.klo 9-12. Toteutusinfo, Tunne-elämän jatkumo I ja kiintymyssuhteista
Välitehtävänä (flipped learning) Johdanto kiintymyssuhteisiin, kiintymyssuhdehäiriöt ja Traumatieto-luennot moodlessa.
24.1. klo 9-12 Traumatietoreflektio ja Tunne-elämän jatkumo (seksuaalisuus) II
Välitehtävänä ajalla 24.1.-5.3. Nuoruuden kehitys ja Aikuisuuden tunnesuhteet -luennot moodlessa
6.3. klo 13-16 Välitehtävien reflektio (nuoruus ja aikuisuus)+ seksuaalisuus
Välitehtävä: Äideistä parhain -elokuva (kysymykset) + Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu -tehtävä
5.4. 2022 klo 9-12 Yhteinen reflektio välitehtävästä "Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" (kaikilla välitehtävä mukana opetuskerralla). Opintojakson teemojen syventäminen. Seksuaalikasvatus.
Pohdintaesseen palautus 10.4.2023 mennessä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä. Tätä varten jokainen katsoo elokuvan Härö, K. Äideistä parhain.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin yleinen arviointikehikko löytyy Moodlesta