Skip to main content

Developmental Psychology (5 cr)

Code: 7S00EL30-3015

General information


Enrolment period
23.11.2022 - 19.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.01.2023 - 31.05.2023
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
1 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Minna Putous
Anniina Vauhkonen
Course
7S00EL30

Objectives (course unit)

Student:
- can perceive the life cycle as a continuum and as a mental, physical, and social synthesis taking different stages and events of life into account
- can describe attachment patterns, know how they are formed, and understand their significance in the cycle of life
- can describe the development of emotional life and its significance in the different stages of life
- can describe sexual development and the importance of sexuality education taking mental, physical, and social aspects into account

Content (course unit)

- Psychological information about the different stages of life
- Knowledge about attachment patterns and the significance of emotional life
- Knowledge about traumas
- Understanding about different possibilities of the life cycle in a relation to mental healing
- Sexual development and sexuality education

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Can describe goal related phenomena, theory and define basic concepts. The choices, solutions and limits of perspective are not theoretically justified or the theoretical reasoning is straightforward.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Can apply theory and concepts and structure things in relation to each other. Can define problems and tasks and justify solutions and choices. Can evaluate things and look at them from different angles.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Is able to analyze information and activities and to combine them with professional context. Is able to search for development opportunities and to justify different approaches and solutions. Can create new solutions or combine existing ones creatively.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Rejected: Goal-related phenomena, theory, and basic concepts are not sufficiently defined, described, or incorrect. Content management inconsistent and incomplete or incorrect. Knowledge objectives are not or only partially achieved.

Exam schedules

"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä opetuskertaan 5.4.klo 9-12.

Palautus 10.4.2023 mennessä: Ryhmänä (kotiryhmät) tehtävä pohdintaessee. Ryhmä sopii yhteisen ajan tätä varten ja valmistautuu etukäteen: Opetuskertojen materiaalit + ryhmäläiset sopivat luettavaksi seuraavat kirjat (yksi/opiskelija):
1. Ahonen L. (2017). Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
2. Johnson, S., Auvinen, P. (2015). Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
3. Saukkola, K. & Laane, T. (2017). Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen.
+ Käytetty syventävä materiaali merkitään myös lähdeluetteloon.

Assessment methods and criteria

"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä (hyväksytty, täydennettävä, hylätty)

Pohditaessee ryhmänä (sisältää opetuskerrat + nimetyn kirjallisuuden + mahdollisen lisämateriaalin), arviointi 0-5

Assessment scale

0-5

Teaching methods

-flipped learning
-luennot (etä/lähiopetus tilanteen mukaan)
-kirjallisuus
-aktivoivat tehtävät
-itsenäinen työskentely
-reflektiot
-ryhmätyöskentely
-elokuva
-aidot oppimisympäristöt
-oman minuuden ja elämänkokemuksen soveltaminen

Learning materials

Ryhmänä (kotiryhmät) tehtävä pohdintaessee, vaadittava kirjallisuus:
Ahonen L. (2017). Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Johnson, S., Auvinen, P. (2015). Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
Saukkola, K. & Laane, T. (2017). Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen.

Opetuskertojen yhteydessä esitetty lisämateriaali.

Syventävää materiaalia myös:
Becker-Weidman, A. & Shell, D. (2008). Auta lasta kiintymään. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymyshäiriön hoidossa.
Golding, K.S., Lätti, E. (2014) Hoitava kiintymys - terapeuttinen vanhemmuus. Käsikirja kasvattajille ja ammattilaisille.
Howe, D. (2011) Attachment across the lifecourse. A brief introduction.
Hughes, D. (2011) Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen.
Hughes, D. (2015) Kiintymyskeskeinen perheterapia. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia. DDP-käsikirja.
Kerminen, M. (2022) Traumatietoisuus lastensuojelutyössä. Syventävä kirjallisuuskatsaus.
Jokelainen, J. & Kollin, E. (2022) Vanhemmuuden ja kasvatustehtävän tukeminen lastensuojelun perhehoidossa. Perhehoitajien kokemuksia DDP-menetelmästä.
Kuther, Tara L. (2019) Lifespan Development.Lives in Context 2nd Edition. SAGE Publisher

Student workload

5 op = 135 t
-lähiopetus ja reflektiot 16 tuntia
-itsenäinen opiskelu (flipped learning, itsenäiset tehtävät ja ryhmätyöskentely) 38 tuntia
-pohdintaesseen tekeminen ryhmänä 4 tuntia (voi olla enemmänkin, vähintään tämä yhteinen aika on soviteltava)
- kirjallisuuden + muun materiaalin lukeminen pohdintaesseetä varten 81 tuntia

Content scheduling

18.1.klo 9-12. Toteutusinfo, Tunne-elämän jatkumo I ja kiintymyssuhteista

Välitehtävänä (flipped learning) Johdanto kiintymyssuhteisiin, kiintymyssuhdehäiriöt ja Traumatieto-luennot moodlessa.

24.1. klo 9-12 Traumatietoreflektio ja Tunne-elämän jatkumo (seksuaalisuus) II

Välitehtävänä ajalla 24.1.-5.3. Nuoruuden kehitys ja Aikuisuuden tunnesuhteet -luennot moodlessa

6.3. klo 13-16 Välitehtävien reflektio (nuoruus ja aikuisuus)+ seksuaalisuus

Välitehtävä: Äideistä parhain -elokuva (kysymykset) + Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu -tehtävä

5.4. 2022 klo 9-12 Yhteinen reflektio välitehtävästä "Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" (kaikilla välitehtävä mukana opetuskerralla). Opintojakson teemojen syventäminen. Seksuaalikasvatus.

Pohdintaesseen palautus 10.4.2023 mennessä.

Practical training and working life cooperation

"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä. Tätä varten jokainen katsoo elokuvan Härö, K. Äideistä parhain.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

TAMKin yleinen arviointikehikko löytyy Moodlesta

Go back to top of page