Sosionomin osaaminen kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL46-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 05.11.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Piia Roos
- Minna Nurminen
- Nina Himanko
- Terhikki Hulkko-Haavisto
Ryhmät
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- hahmottaa ajattelun, tahdon, motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen tukemiseen
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-,yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
Sisältö (OJ)
Kasvatus:
- kasvatustietoisuus ja – tieto käsitteinä ja ilmiöinä
- minä kasvattajana
- kasvatus ja auktoriteetti
- erilaiset oppimiskäsitykset,
- oppimisen vaikuttavat motivaatio- ja uskomustekijät sekä oppimisen tukeminen
Erityiskasvatus:
- erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, itsemääräämisoikeus,
osallisuus, segregaatio, integraatio, inkluusio
- sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat
kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen
moniammatillinen verkostotyö
Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön. Keskeistä on lapsen kehityksen ja oppimisen tuki, sekä tuen tarpeen tunnistaminen ja tarkoituksen mukaisen tuen järjestäminen. Varhaiskasvatuksen erityiskasvatuksessa painottuu lapsen kehityksen ja oppimisen tukeen liittyvä osaaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
KASVATUS
25.8. Aloitusinfo ja tehtävien anto sekä kasvatus, kasvatustietoisuus, auktoriteetti, arvot, etiikka, lähikehityksen vyöhyke ja tehtävien ohjeistus + ennakkotehtävän purku
30.8 R1: Oppimiskäsitykset ja R2: Vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus
1.9. R1: Vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus ja R2: Oppimiskäsitykset
5.9. R1: Motivaatio oppimisessa ja R2: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö + haastattelun purku
13.9. R1: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö ja R2:Motivaatio oppimisessa + elämänjanan purku
21.9. R1: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa (motivaatio jatkuu) ja R2: Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana + lukupiiri -tehtävän purku
27.9. R1: Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana ja R2: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa (motivaatio jatkuu) + itsenäistä työskentelyä / loppukeskusteluun valmistautuminen
4.10 ja 5.10 LOPPUKESKUSTELUT (opiskelija osallistuu vain toiseen)
ERITYISKASVATUS
INFO 21.9 klo 14.15-15 (jatkuu Moduuli-infolla)
22.9 Aloitus / opintojakson sisältö, oppimistehtävien ohjeistus, erityiskasvatuksen arvot ja eettiset periaatteet + ryhmätyön aloitus
28.9 R1: Erityiskasvatuksen merkitys yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla, erityisen tuen tarpeen arviointi, ekokulttuurisuus ja moniammatillisuus
6.10 R2: Erityiskasvatuksen merkitys yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla, erityisen tuen tarpeen arviointi, ekokulttuurisuus ja moniammatillisuus
11.10 R2: Erityisen tuen muodot
12.10 R1: Erityisen tuen muodot
30.10 KAIKKI: yhteenvetoa erityiskasvatuksen osuudesta
1.11 R2: Ryhmätehtävien purku
2.11 R1: Ryhmätehtävien purku
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
TÓTEUTUS LÄHIOPETUKSENA:
KASVATUS
Lukupiiri, haastattelu ja elämänjana hyväksytty/hylätty - huom. hyväksytyn raja H3
Reflektoiva yhteenveto esitysasteikolla 0-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio)
ERITYISPEDAGOGIIKKA
Oppimistehtävä arvioidaan 0-5. Pääpaino arvioinnissa on kirjallisessa osuudessa (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkäkulma, pohdinta / reflektio). Ansiokas suullinen esitys nostaa arvosanaa ja huonosti valmisteltu suullinen esitys puolestaan laskee sitä.
TOTEUTUS VERKKO-OPISKELUNA
- Aloitustehtävä asteikolla hyväksytty/hylätty
- Kasvatusajatukset osion tehtävä asteikolla hyväksytty/hylätty
- Motivaatio ja oppiminen osion tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty
- Kasvatuksen osion reflektoiva essee asteikolla 0 - 5.
- Erityiskasvatuksen lakiperusta osion tehtävä hyväksytty/hylätty
- Erityiskasvatuksen käsitteet osion tehtävä hyväksytty/hylätty
- Erityiskasvatuksen reflektoiva essee asteikolla 0 - 5
- Kurssin päätös ja palaute osion tehtävä suoritettu
Reflektoivan esseen arvioinnissa huomiota kiinnitetään seuraaviin asioihin: tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetustoteutus
- luennot, ryhmätyöt ja Itsenäinen työskentely
Verkkototeutus:
- Itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut
Oppimateriaalit
Kasvatus:
Paalasmaa, J. 2016. Maailman parhaat kasvatusajatukset. LUKUPIIRI-kirja
Reflektoivan esseen tukena yksi seuraavista (soveltuvin osin):
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Avola, P. & Pentikäinen, V. 2020, Kukoistava kasvatus.
- Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat.
- Yhteistyövanhemmuuden käsikirja
https://issuu.com/ensi-jaturvakotienliitto/docs/yhteistyovanhemmuus._yhteistyovanhe
KV-näkökulma / keskustellen opetuksen yhteydessä
Erityispedagogiikka:
oppimistehtävän aihepiiriin linkittyvä kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kasvatus: opetus 30 t, itsenäinen 51t
Erityiskasvatus: opetus 20t, itsenäinen 34t
Sisällön jaksotus
Kasvatus ajalla 25.8.-27.9.2023
Erityiskasvatus ajalla 22.9.-2.11.2023
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa:
Kasvatus ja erityiskasvatus verkkototeutuksena (itsenäinen työskentely, ei osallistumista lähiopetukseen). Toetutukseen otetaan maksimissaan 20 opiskelijaa ilmoittatumisjärjestyksessä.
Verkkototeutuksessa painottuvat kirjalliset tehtävät sekä itsenäinen opetusmateriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen. Lähiopetukseen pohjautuva toteutus eroaa verkkototeutuksesta siinä, että kirjalliset suoritukset korvautuvat osin suullisilla suorituksilla.
Jos kasvatuksen osuus hyväksiluetaan aiemmilla opinnoilla (kasvatustieteen perusopinnot, alle 10v sitten suoritetut), niin erityispedagogiikan osuuden voi tehdä halutessaan itsenäisesti => ei osallistumista yhteiseen opetukseen / tehtävän tekemiseen => tilalla laajennettu oppimistehtävä.
Kansainvälisyys
Comparing educational systems in different countries / group discussion