Competences of Special Education (5 cr)
Code: 7S00EL46-3013
General information
- Enrolment period
- 23.05.2023 - 01.09.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2023 - 05.11.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Piia Roos
- Minna Nurminen
- Nina Himanko
- Terhikki Hulkko-Haavisto
- Tags
- BLENDED
- Course
- 7S00EL46
Objectives (course unit)
- can identify the key factors that influence individual growth and learning
- can describe the main concepts, approaches and theories in education
- understands the importance of thinking, will, motivation and emotions in learning and is able to
apply this knowledge to support growth and learning
- recognizes one’s own strengths and development challenges as a educator /pedagogy and develops educational awareness
- can define underlying values, ethical principles and significance of special education at individual, community and social level
- can explain special support needs, assessment methods, support measures
and principles of eco-cultural and multi-professional special education
- can structure the principles of special education, phenomena, supportive activities and the role of social worker in different phases of life
Content (course unit)
Education:
- educational awareness and knowledge as concepts and phenomena
- I as an educator
- education and authority
- different concepts of learning
- the influencing factors of learning, motivation and belief, and support for learning
Special Education:
- approaches and basic concepts of special education, as well as human perception, human dignity, self-determination, participation, segregation, integration, inclusion
- socio-emotional difficulties, neuropsychiatric disorders, language disorders, learning difficulties, supportive and compensatory methods of communication, self-esteem, peer support, eco-culture,
multi-professional network in special education
- An own implementation of ECEC special education, where content focuses on ECEC and day care environment. Supporting child's development and learning, identifying the need for support and providing targeted support are essential. Special education in ECEC focuses on support for child development and learning.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Can identify and define phenomena related to the field and basic concepts and theory. The relationship to knowledge is largely telling and descriptive.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
To structure relationships between phenomena and concepts in the field. Can apply concepts and theory in a structured way. Has a reflection of his / her experiences and views in relation to theory and professional skills. Relationship to knowledge self-extract, problematization involved.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Understand wide-ranging entities and the relationships between them. Analyze theory and practice and the relationships between phenomena. Combines pedagogical competence with professional context. Creative, developing, innovative approach. The relationship to knowledge is analytical, argumentative and analytical.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Abandoned Student's Learning Objectives are not or only partially achieved. Content management is inconsistent and incomplete or / and incorrect. Relationship to knowledge borrowing.
Location and time
KASVATUS
25.8. Aloitusinfo ja tehtävien anto sekä kasvatus, kasvatustietoisuus, auktoriteetti, arvot, etiikka, lähikehityksen vyöhyke ja tehtävien ohjeistus + ennakkotehtävän purku
30.8 R1: Oppimiskäsitykset ja R2: Vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus
1.9. R1: Vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus ja R2: Oppimiskäsitykset
5.9. R1: Motivaatio oppimisessa ja R2: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö + haastattelun purku
13.9. R1: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö ja R2:Motivaatio oppimisessa + elämänjanan purku
21.9. R1: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa (motivaatio jatkuu) ja R2: Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana + lukupiiri -tehtävän purku
27.9. R1: Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana ja R2: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa (motivaatio jatkuu) + itsenäistä työskentelyä / loppukeskusteluun valmistautuminen
4.10 ja 5.10 LOPPUKESKUSTELUT (opiskelija osallistuu vain toiseen)
ERITYISKASVATUS
INFO 21.9 klo 14.15-15 (jatkuu Moduuli-infolla)
22.9 Aloitus / opintojakson sisältö, oppimistehtävien ohjeistus, erityiskasvatuksen arvot ja eettiset periaatteet + ryhmätyön aloitus
28.9 R1: Erityiskasvatuksen merkitys yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla, erityisen tuen tarpeen arviointi, ekokulttuurisuus ja moniammatillisuus
6.10 R2: Erityiskasvatuksen merkitys yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla, erityisen tuen tarpeen arviointi, ekokulttuurisuus ja moniammatillisuus
11.10 R2: Erityisen tuen muodot
12.10 R1: Erityisen tuen muodot
30.10 KAIKKI: yhteenvetoa erityiskasvatuksen osuudesta
1.11 R2: Ryhmätehtävien purku
2.11 R1: Ryhmätehtävien purku
Exam schedules
ei tenttiä
Assessment methods and criteria
TÓTEUTUS LÄHIOPETUKSENA:
KASVATUS
Lukupiiri, haastattelu ja elämänjana hyväksytty/hylätty - huom. hyväksytyn raja H3
Reflektoiva yhteenveto esitysasteikolla 0-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio)
ERITYISPEDAGOGIIKKA
Oppimistehtävä arvioidaan 0-5. Pääpaino arvioinnissa on kirjallisessa osuudessa (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkäkulma, pohdinta / reflektio). Ansiokas suullinen esitys nostaa arvosanaa ja huonosti valmisteltu suullinen esitys puolestaan laskee sitä.
TOTEUTUS VERKKO-OPISKELUNA
- Aloitustehtävä asteikolla hyväksytty/hylätty
- Kasvatusajatukset osion tehtävä asteikolla hyväksytty/hylätty
- Motivaatio ja oppiminen osion tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty
- Kasvatuksen osion reflektoiva essee asteikolla 0 - 5.
- Erityiskasvatuksen lakiperusta osion tehtävä hyväksytty/hylätty
- Erityiskasvatuksen käsitteet osion tehtävä hyväksytty/hylätty
- Erityiskasvatuksen reflektoiva essee asteikolla 0 - 5
- Kurssin päätös ja palaute osion tehtävä suoritettu
Reflektoivan esseen arvioinnissa huomiota kiinnitetään seuraaviin asioihin: tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetustoteutus
- luennot, ryhmätyöt ja Itsenäinen työskentely
Verkkototeutus:
- Itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut
Learning materials
Kasvatus:
Paalasmaa, J. 2016. Maailman parhaat kasvatusajatukset. LUKUPIIRI-kirja
Reflektoivan esseen tukena yksi seuraavista (soveltuvin osin):
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Avola, P. & Pentikäinen, V. 2020, Kukoistava kasvatus.
- Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat.
- Yhteistyövanhemmuuden käsikirja
https://issuu.com/ensi-jaturvakotienliitto/docs/yhteistyovanhemmuus._yhteistyovanhe
KV-näkökulma / keskustellen opetuksen yhteydessä
Erityispedagogiikka:
oppimistehtävän aihepiiriin linkittyvä kirjallisuus
Student workload
Kasvatus: opetus 30 t, itsenäinen 51t
Erityiskasvatus: opetus 20t, itsenäinen 34t
Content scheduling
Kasvatus ajalla 25.8.-27.9.2023
Erityiskasvatus ajalla 22.9.-2.11.2023
Completion alternatives
Vaihtoehtoinen suoritustapa:
Kasvatus ja erityiskasvatus verkkototeutuksena (itsenäinen työskentely, ei osallistumista lähiopetukseen). Toetutukseen otetaan maksimissaan 20 opiskelijaa ilmoittatumisjärjestyksessä.
Verkkototeutuksessa painottuvat kirjalliset tehtävät sekä itsenäinen opetusmateriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen. Lähiopetukseen pohjautuva toteutus eroaa verkkototeutuksesta siinä, että kirjalliset suoritukset korvautuvat osin suullisilla suorituksilla.
Jos kasvatuksen osuus hyväksiluetaan aiemmilla opinnoilla (kasvatustieteen perusopinnot, alle 10v sitten suoritetut), niin erityispedagogiikan osuuden voi tehdä halutessaan itsenäisesti => ei osallistumista yhteiseen opetukseen / tehtävän tekemiseen => tilalla laajennettu oppimistehtävä.
International connections
Comparing educational systems in different countries / group discussion