Skip to main content

Competences of Special Education (5 cr)

Code: 7S00EL46-3013

General information


Enrolment period
23.05.2023 - 01.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 05.11.2023
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Piia Roos
Minna Nurminen
Nina Himanko
Terhikki Hulkko-Haavisto
Tags
BLENDED
Course
7S00EL46

Objectives (course unit)

- can identify the key factors that influence individual growth and learning
- can describe the main concepts, approaches and theories in education
- understands the importance of thinking, will, motivation and emotions in learning and is able to
apply this knowledge to support growth and learning
- recognizes one’s own strengths and development challenges as a educator /pedagogy and develops educational awareness
- can define underlying values, ethical principles and significance of special education at individual, community and social level
- can explain special support needs, assessment methods, support measures
and principles of eco-cultural and multi-professional special education
- can structure the principles of special education, phenomena, supportive activities and the role of social worker in different phases of life

Content (course unit)

Education:
- educational awareness and knowledge as concepts and phenomena
- I as an educator
- education and authority
- different concepts of learning
- the influencing factors of learning, motivation and belief, and support for learning
Special Education:
- approaches and basic concepts of special education, as well as human perception, human dignity, self-determination, participation, segregation, integration, inclusion
- socio-emotional difficulties, neuropsychiatric disorders, language disorders, learning difficulties, supportive and compensatory methods of communication, self-esteem, peer support, eco-culture,
multi-professional network in special education
- An own implementation of ECEC special education, where content focuses on ECEC and day care environment. Supporting child's development and learning, identifying the need for support and providing targeted support are essential. Special education in ECEC focuses on support for child development and learning.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Can identify and define phenomena related to the field and basic concepts and theory. The relationship to knowledge is largely telling and descriptive.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

To structure relationships between phenomena and concepts in the field. Can apply concepts and theory in a structured way. Has a reflection of his / her experiences and views in relation to theory and professional skills. Relationship to knowledge self-extract, problematization involved.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Understand wide-ranging entities and the relationships between them. Analyze theory and practice and the relationships between phenomena. Combines pedagogical competence with professional context. Creative, developing, innovative approach. The relationship to knowledge is analytical, argumentative and analytical.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Abandoned Student's Learning Objectives are not or only partially achieved. Content management is inconsistent and incomplete or / and incorrect. Relationship to knowledge borrowing.

Location and time

KASVATUS
25.8. Aloitusinfo ja tehtävien anto sekä kasvatus, kasvatustietoisuus, auktoriteetti, arvot, etiikka, lähikehityksen vyöhyke ja tehtävien ohjeistus + ennakkotehtävän purku

30.8 R1: Oppimiskäsitykset ja R2: Vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus
1.9. R1: Vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus ja R2: Oppimiskäsitykset

5.9. R1: Motivaatio oppimisessa ja R2: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö + haastattelun purku
13.9. R1: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö ja R2:Motivaatio oppimisessa + elämänjanan purku

21.9. R1: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa (motivaatio jatkuu) ja R2: Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana + lukupiiri -tehtävän purku
27.9. R1: Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana ja R2: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa (motivaatio jatkuu) + itsenäistä työskentelyä / loppukeskusteluun valmistautuminen

4.10 ja 5.10 LOPPUKESKUSTELUT (opiskelija osallistuu vain toiseen)

ERITYISKASVATUS
INFO 21.9 klo 14.15-15 (jatkuu Moduuli-infolla)
22.9 Aloitus / opintojakson sisältö, oppimistehtävien ohjeistus, erityiskasvatuksen arvot ja eettiset periaatteet + ryhmätyön aloitus

28.9 R1: Erityiskasvatuksen merkitys yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla, erityisen tuen tarpeen arviointi, ekokulttuurisuus ja moniammatillisuus
6.10 R2: Erityiskasvatuksen merkitys yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla, erityisen tuen tarpeen arviointi, ekokulttuurisuus ja moniammatillisuus

11.10 R2: Erityisen tuen muodot
12.10 R1: Erityisen tuen muodot

30.10 KAIKKI: yhteenvetoa erityiskasvatuksen osuudesta
1.11 R2: Ryhmätehtävien purku
2.11 R1: Ryhmätehtävien purku

Exam schedules

ei tenttiä

Assessment methods and criteria

TÓTEUTUS LÄHIOPETUKSENA:
KASVATUS
Lukupiiri, haastattelu ja elämänjana hyväksytty/hylätty - huom. hyväksytyn raja H3
Reflektoiva yhteenveto esitysasteikolla 0-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio)

ERITYISPEDAGOGIIKKA
Oppimistehtävä arvioidaan 0-5. Pääpaino arvioinnissa on kirjallisessa osuudessa (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkäkulma, pohdinta / reflektio). Ansiokas suullinen esitys nostaa arvosanaa ja huonosti valmisteltu suullinen esitys puolestaan laskee sitä.

TOTEUTUS VERKKO-OPISKELUNA
- Aloitustehtävä asteikolla hyväksytty/hylätty
- Kasvatusajatukset osion tehtävä asteikolla hyväksytty/hylätty
- Motivaatio ja oppiminen osion tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty
- Kasvatuksen osion reflektoiva essee asteikolla 0 - 5.

- Erityiskasvatuksen lakiperusta osion tehtävä hyväksytty/hylätty
- Erityiskasvatuksen käsitteet osion tehtävä hyväksytty/hylätty
- Erityiskasvatuksen reflektoiva essee asteikolla 0 - 5

- Kurssin päätös ja palaute osion tehtävä suoritettu

Reflektoivan esseen arvioinnissa huomiota kiinnitetään seuraaviin asioihin: tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetustoteutus
- luennot, ryhmätyöt ja Itsenäinen työskentely

Verkkototeutus:
- Itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut

Learning materials

Kasvatus:
Paalasmaa, J. 2016. Maailman parhaat kasvatusajatukset. LUKUPIIRI-kirja

Reflektoivan esseen tukena yksi seuraavista (soveltuvin osin):
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Avola, P. & Pentikäinen, V. 2020, Kukoistava kasvatus.
- Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat.
- Yhteistyövanhemmuuden käsikirja
https://issuu.com/ensi-jaturvakotienliitto/docs/yhteistyovanhemmuus._yhteistyovanhe

KV-näkökulma / keskustellen opetuksen yhteydessä

Erityispedagogiikka:
oppimistehtävän aihepiiriin linkittyvä kirjallisuus

Student workload

Kasvatus: opetus 30 t, itsenäinen 51t

Erityiskasvatus: opetus 20t, itsenäinen 34t

Content scheduling

Kasvatus ajalla 25.8.-27.9.2023
Erityiskasvatus ajalla 22.9.-2.11.2023

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa:

Kasvatus ja erityiskasvatus verkkototeutuksena (itsenäinen työskentely, ei osallistumista lähiopetukseen). Toetutukseen otetaan maksimissaan 20 opiskelijaa ilmoittatumisjärjestyksessä.

Verkkototeutuksessa painottuvat kirjalliset tehtävät sekä itsenäinen opetusmateriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen. Lähiopetukseen pohjautuva toteutus eroaa verkkototeutuksesta siinä, että kirjalliset suoritukset korvautuvat osin suullisilla suorituksilla.

Jos kasvatuksen osuus hyväksiluetaan aiemmilla opinnoilla (kasvatustieteen perusopinnot, alle 10v sitten suoritetut), niin erityispedagogiikan osuuden voi tehdä halutessaan itsenäisesti => ei osallistumista yhteiseen opetukseen / tehtävän tekemiseen => tilalla laajennettu oppimistehtävä.

International connections

Comparing educational systems in different countries / group discussion

Go back to top of page