Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipedagogiikka työorientaationa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL36-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 28.02.2023

Ajoitus

01.03.2023 - 28.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jaana Kokkinen
  • Eeva-Mari Miettinen

Vastuuhenkilö

Jaana Kokkinen

Ryhmät

  • 22SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia

Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen

Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa

Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota

Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen

Sisältö (OJ)

Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus

Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä

Sorrettujen pedagogiikka

Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti maalis-toukokuussa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallisuus- ja luentotentti EXAMissa. Aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Uusintatentti


Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin tai ei osallistu kuulusteluun, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan hylätyksi suoritukseksi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallisuus- ja luentotentti: 0-5
Ryhmätehtävä: 0-5
Keskusteluessee 0-5 (itsearviointi)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena.
Opetus koostuu luennoista, dialogisista työpajoista, ryhmätöistä, tenteistä.

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka (löytyy e-kirjana). Johdanto s. 13-30, Luvut 3-8 s. 89-299 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342
Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka (vaihtoehtoinen verkkoaineisto Moodlessa)
Lähiopetuksen materiaalit: ks. moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus ja Keskusteluessee 81h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 27h
Ryhmätehtävä 27h

Sisällön jaksotus

Aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Alumniyhteistyö
Yhteistyö Suomen Sosiaalipedagogisen seuran kanssa, Sosiaalipedagogiikan päivät

Kansainvälisyys

Yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit