Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FN23-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.12.2022 - 05.03.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 07.05.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Katri Maijanen
  • Anna Aikasalo
  • Päivi Suominen-Tontti

Vastuuhenkilö

Katri Maijanen

Ryhmät

  • 22ASH1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.

Sisältö (OJ)

- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti

Aika ja paikka

Orientaatiotunti 9.3 .2023 pakollinen läsnäolo

Seminaari 28.4.2023 pakollinen läsnäolo. Esseen (ja videon) palauttaminen tarkentuu orientaatiossa.
Pienryhmät ja muu opetus lukujärjestyksen mukaisesti.
Kirjoitusviestinnän pajassa pakollinen läsnäolo.
Jokainen ryhmä osallistuu yhteen kirjoittamisen pajaan ilmottautumisten mukaisesti. Pajat ovat 24.3 (kaksi pajaa/lähiopetus) ja 30.3. (kaksi pajaa /etänä).
Esseetekstin versio (noin 70% valmiina) palautetaan palautetta varten Moodle-kansioon viimeistään ennen kirjoittamisen pajaan osallistumista.
Toteutussuunnitelma täydentyy vielä ennen orientaatiotuntia.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakso suoritetaan esseellä sekä ohjaus videolla. Esseen vaikutus arvosanaan 50%. Videon vaikutus arvosanaan 50%. Palautusajankohta tarkentuu orientaatiotunnilla.
Seminaariin voi osallistua vasta palautettuaan esseen sovittuna ajankohtana (keskiviikko 26.4)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1:
Teoria ja ryhmätyöt arvioidaan numeerisesti. Toteutuksella kirjoitetaan essee / kirjoitelma, joka arvioidaan numeerisesti. Samaa esseetä / kirjoitelmaa käytetään kirjoitusviestinnän työpajoissa. Se tehdään pienissä noin kolmen hengen ryhmissä. Esseen / kirjoitelman aihe toimii myös seminaariesityksen pohjana. Arvioinnin yhteydessä toteutetaan vertaisarviointi. Pätevällä ja asianmukaisella vertaisarvioinnilla voi rajatapauksissa vaikuttaa omaan arvosanaan joko nostavasti tai laskevasti.
Osa 2:
Kirjoitusviestinnän paja: Hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Läsnäolo-opetus, ryhmätyöskentely, mahdolliset harjoitukset, erilaiset toiminnalliset menetelmät, mahdollinen videon tekeminen sekä seminaari.

Oppimateriaalit

Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.

Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki. Saatavilla myös e-kirjana.
.
Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana
.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Esim. Terveyskylä, Mielenterveystalo, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia. Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81h opiskelijatyötä, joka sisältää kontaktiopetuksen ja itsenäisen työskentelyn yksin ja ryhmässä.

Lisätietoja opiskelijoille

Osa 1: Teoria ja ryhmätyöt

Osa 2: Kirjoitusviestintä
Kirjoitusviestinnän työpaja- Raportin tulee olla työpajaan osallistuessa lähes valmiina. Työpajoissa on läsnäolovelvollisuus. Poissaolo korvataan osallistumalla toiseen vastaavaan työpajaan.