Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FN23-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.02.2023 - 05.03.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 04.06.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anna Aikasalo
  • Miia Koskela
  • Päivi Suominen-Tontti

Vastuuhenkilö

Miia Koskela

Ryhmät

  • 22SH1C
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 22SH1C

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.

Sisältö (OJ)

- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti

Aika ja paikka

Toteutuu ajalla 6.3.2023-4.6.2023.

Orientaatiotunti 12.4.2023, läsnäolovelvoite.
Luennoilla 3/4 läsnäolovelvoite.
Kirjoitusviestinnän opetuksessa läsnäolovelvoite.
Seminaarissa 26.5.2023 läsnäolovelvoite.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei erillistä tenttiä.
Opintojakso arvioidaan ryhmäesseen perusteella. Vertaisarvioinnilla voidaan puoltaa arvosanaa ylös- tai alaspäin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö: 0-5, ohjaustilanteen esittäminen ja kirjallinen raportti.
Itsearviointi sekä opponointi voivat korottaa tai laskea numeroa.
Kirjoitusviestintä: Hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiluennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät, seminaari.

Oppimateriaalit

Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana.
Harju (toim.). 2021. Yhdessä perheen kanssa: perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Saatavilla e-kirjana.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Huurre & Turunen. 2018. Hoitohenkilökunnan arviot potilasohjausosaamisestaan – kyselytutkimus yliopistollisessa sairaalassa. Hoitotiede, 30 (3), s. 179-190.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Miettinen & Vaajoki. 2018. Hoitotyöntekijöiden kokemuksia potilasohjauskoulutuksen merkityksestä potilasohjaukselle. Tutkiva hoitotyö, 16 (3), s. 27-33.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia.
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 x 27 h = 81 h

Sisällön jaksotus

Osa 1: Teoria
Luennot.

Ryhmätyö: ohjaustilanteen teoreettiseen taustaan perehtyminen sekä kirjallinen raportti (tätä samaa raporttia työstetään kirjoitusviestinnän pajassa).

Ohjaustilanteen esitys.

Osa 2: Kirjoitusviestintä Kirjoitusviestinnän paja: orientaatio + 2 h paja/pienryhmä. Pakollinen läsnäolo, poissaolo korvataan toiseen pajaan osallistumisella.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma ja aikataulu voivat tarkentua orientaatioon mennessä.