Opiskelijan terveydenhoitajatyö (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FA46-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.04.2023 - 06.08.2023
Ajoitus
07.08.2023 - 17.09.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Anna Aikasalo
- Mari Vikman
Vastuuhenkilö
Anna Aikasalo
Ryhmät
-
20THTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa terveyttä edistäviin valintoihin ja elämänhallintaan
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin
- osaa arvioida opiskelijan erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia
Sisältö (OJ)
- nuorten ja nuorten aikuisten psykososiaalinen kehitys
- opiskelijan terveydenhoitajatyö
- opiskelijoiden määräaikaiset terveystarkastukset
- opiskelijan terveysneuvonta (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskelijoiden yleisimmät terveysongelmat (nuorisolääketiede)
- mielenterveyshäiriöiden varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- päihdeongelmien varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- opiskelijan seksuaaliterveyden edistäminen
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- työmenetelmät: mini-interventio, ennakointidialogit (monialainen työskentely)
Esitietovaatimukset (OJ)
Sairaanhoitajavaiheen kliinisten opintojen ja anatomian ja fysiologian suorittaminen (135 op).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- hallitsee opiskelijoiden määräaikaisten terveystarkastusten keskeiset sisällöt
- osaa oikeaa tietoa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut ovat puutteellisia
- tarkastelee opiskelijan terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
- hahmottaa yksittäisen opiskelijan erityistarpeet puutteellisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää tutkittua tietoa ja osaa perustella asioita monesta eri näkökulmasta
- osaa käyttää asiakasnäkökulmaa monipuolisesti
- osaa tunnistaa keskeisimpiä opiskelijan erityistarpeita
- ymmärtää opiskeluhuollon osana terveydenhoitajatyötä
- ymmärtää opiskelijoiden hyvinvoinnin tarkastelun merkityksen opiskeluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa tarkastella opiskelijan tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia opiskelijan yksilölliseen tukemiseen laaja-alaisesti
- osaa tunnistaa erityistarpeita ja osoittaa laajoja valmiuksia erityistarpeiden seurantaan ja jatkohoitoon
- osaa laajasti työmenetelmien hallinnan
- osaa hyödyntää moniammatillista otetta
- osaa tarkastella laaja-alaisesti opiskelijoiden hyvinvointia opiskeluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta
Aika ja paikka
Orientaatiotunti 9.8.2023, pakollinen läsnäolo
Tarkempi aikataulu ja opintojakson eteneminen käydään läpi orientaatiotunnilla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätentti 13.9.23, ryhmiin jakautuminen tapahtuu tunneilla läsnäolojen mukaan
Uusintatentti loka-marraskuussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi koostuu tentistä (hyl-5) ja pienryhmä (S)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely, ulkopuoliset luennoitsijat, yhteistyö sosionomikoulutuksen opiskelijoiden kanssa.
Opintojakson yksityiskohdat tarkentuvat orientaatiotuntiin mennessä.
Oppimateriaalit
*Tuovila, Seilo, Kunttu 2021. Opiskeluterveydenhuollon opas. STM:n julkaisuja 2021:14. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162957 LUVUT 2-7 ja 9
* Haravuori ym. 2016. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa. Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. THL Ohjaus 20 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131873/URN_ISBN_978-952-302-722-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Opiskeluhuollon lait
Opintojaksolla jaettava materiaali ja luennot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2x27 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ulkopuoliset luennoitsijat
Yhteistyö sosionomikoulutuksen opiskelijoiden kanssa
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- hallitsee opiskelijoiden määräaikaisten terveystarkastusten keskeiset sisällöt
- osaa oikeaa tietoa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut ovat puutteellisia
- tarkastelee opiskelijan terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
- hahmottaa yksittäisen opiskelijan erityistarpeet puutteellisesti
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa käyttää tutkittua tietoa ja osaa perustella asioita monesta eri näkökulmasta
- osaa käyttää asiakasnäkökulmaa monipuolisesti
- osaa tunnistaa keskeisimpiä opiskelijan erityistarpeita
- ymmärtää opiskeluhuollon osana terveydenhoitajatyötä
- ymmärtää opiskelijoiden hyvinvoinnin tarkastelun merkityksen opiskeluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa tarkastella opiskelijan tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia opiskelijan yksilölliseen tukemiseen laaja-alaisesti
- osaa tunnistaa erityistarpeita ja osoittaa laajoja valmiuksia erityistarpeiden seurantaan ja jatkohoitoon
- osaa laajasti työmenetelmien hallinnan
- osaa hyödyntää moniammatillista otetta
- osaa tarkastella laaja-alaisesti opiskelijoiden hyvinvointia opiskeluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta