Lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FA44-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
10.12.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 04.06.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hoitotyö Luennoitsija
- Anna Aikasalo
- Anne Silvan
- Paula Pajunen
- Milla Hiitti
- Irmeli Nieminen
Vastuuhenkilö
Paula Pajunen
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
20THTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida, tukea ja ohjata alle kouluikäisen lapsen terveyttä, kasvua ja kehitystä
- osaa tukea perheen terveellisiä ja turvallisia elintapoja perheen omia voimavaroja hyödyntäen
- osaa tukea vanhemmuutta ja parisuhdetta
- osaa tunnistaa lasten ja lapsiperheiden erityistarpeita ja puuttua niihin oikea-aikaisesti
- tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen viiveet ja poikkeamat, osaa konsultoida sekä tarvittaessa lähettää lapsen ja perheen jatkotutkimuksiin ja –hoitoon
-osaa toteuttaa ja soveltaa lasten rokotusohjelmaa
-osaa rokottaa lapsen ja ohjata vanhempia
Sisältö (OJ)
- lapsen ja lapsiperheen perhekeskeinen terveydenhoitajatyö
- lapsen terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
- lapsiperheen terveysneuvonta (mm. media, ravitsemus, liikunta, painon hallinta, suun terveys, seksuaaliterveys, tapaturmat)
- varhainen vuorovaikutus ja vanhemmuuden tukemisen työmenetelmät
- huolen vyöhykkeistö (mm. mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys, väkivalta) ja mentalisaatio työmenetelmänä
-lasten rokottaminen
Esitietovaatimukset (OJ)
Sairaanhoitajavaiheen kliiniset opinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa oikeaa tietoa, mutta asia irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut ovat puutteellisia
- opiskelija tarkastelee lapsen ja lapsiperheen terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
- hahmottaa yksittäiset lapsiperheiden erityistarpeet puutteellisesti
- ymmärtää perhenäkökulmaa teoriassa
- tietää lasten rokotusohjelman
- osaa rokottaa lapsen ja tietää vanhempien ohjaamisen tärkeyden
- tietää rokottamiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää tutkittua tietoa ja osaa perustella asioita monesta eri näkökulmasta
- opiskelija käyttää asiakas- ja perhenäkökulmaa monipuolisesti
- osaa tunnistaa keskeisimpiä lapsiperheen erityistarpeita
- osaa lasten rokotusohjelman
- osaa rokottaa lapsen ja osaa ohjata vanhempia
- osaa tarkastella rokottamiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa tarkastella lapsen ja lapsiperheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia lapsen ja perheen yksilölliseen tukemiseen laaja-alaisesti
- osaa laajasti työmenetelmien hallinnan
- osaa tunnistaa erityistarpeita ja osoittaa laajoja valmiuksia erityistarpeiden seurantaan ja jatkohoitoon
- osaa hyödyntää moniammatillista otetta lapsiperheiden hyväksi
- hallitsee lasten rokotusohjelman ja osaa soveltaa sitä
- osaa rokottaa lapsen ja osaa ohjata vanhempia yksilöllisesti
- osaa tarkastella rokottamiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja omaa toimintaa rokottajana
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Lastenneuvola osio:
I tentti 9.3.2023
1. uusinta Examissa viikolla 13
2. uusinta Examissa viikolla 15
II tentti 23.5
1. uusinta Examissa viikolla 23
2. uusinta Examissa viikolla 32
Rokottaminen:21.2.2023
Kurssiarvosanaa on mahdollista korottaa tenttimällä koko kurssin sisältö 2. tentin toisen uusinnan kanssa samalla aikavälillä. Mikäli haluat toimia näin, ole yhteydessä opettajaan viimeistään kaksi viikkoa ennen tenttiperiodin aukeamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeraalisesti 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Keskusteluluennot, harjoitukset, työpajat
- pienryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät
- opintojakso sisältää asiantuntijaluentoja, jotka pakolliset
-Perhepolku-koulutus
Opetusmenetemät täsmentyvät orientaatioon mennssä.
Oppimateriaalit
LASTENNEUVOLA:
Diagnostinen koe esitehtävänä kurssille, palautus 3.2. Tehtävän sisältöalue:
* Lapsen kasvu, kehitys ja perushoito 0-6 v (kertausta mistä tahansa lasten hoitotyön kirjasta)
* MLL: lapsen kasvu ja kehitys 0- 6v + lapsen uni (vastasyntynyt – leikki-ikäinen) + lapsen ravinto ja ruokailu (vauvan ruokavalio ja leikki-ikäisen ruokailu) http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/
OSA 1:
1. TENTTI 9.3.2023
• sähköinen lastenneuvolakäsikirja
- määräaikaistarkastukset
- terveystarkastusten menetelmät: verenkiertoelimistö, näkö ja kuulo, neurologis-kognitiivinen kehitys, hyvinvointi ja terveystottumukset (ei: kasvu, psyk, kokonaisarvio)
• ((Asetus 338/2011 )) - myös dioissa samat asiat
• ((Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. STM julk. 2009:20; 19 - 94, 101-108 )) -myös dioissa samat asiat
• Terveystarkastukset lastenneuvolassa, menetelmäkäsikirja 14/ 2017, THL (soveltuvin osin): s. 13-32, 43-71 (lukuun 6.9 asti), 77 -94, 151-156 syöminen, 161-165 uni http://www.julkari.fi/handle/10024/135858
• THL. 2016. Syödään yhdessä. (neuvolaikäisen osalta)
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi; s. 113- 167, 202 -240
• Saarenpää-Heikkilä & Paavonen: Imeväisen uniongelmat. 2008. Duodecim 124: 1161-7
• Lapsen uni (lastennla ikäiseen liittyvät asiat + unen rakenne + unihäiriöt) https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/hyvinvointi-ja-terveys/lapsen-uni
• Unen ja unirytmin häiriöt. Opaskirja pshp:n lastenneuvoloiden ja Kouluterveydenhuollon käyttöön. www.pshp.fi , myös pdf moodlessa
• Salpa (2007) Liikkumisen kehitys – ensimmäinen ikävuosi. Tammi.
• Luennot ja muu osoitettu materiaali
OSA 2:
2. TENTTI 23.5.2023
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi s 241- 270, 316 -346
• Karies –käypähoito
• sähköinen lastenneuvolakäsikirja:
- Terveystarkastusmenetelmät: psykososiaalinen kehitys, kokonaisarvio
• lasten myrkytykset (kaikki osat) www.terveyskirjasto.fi / LÄÄKEHIILEN ANTAMINEN: http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/myrkytystietokeskus/Sivut/Laakehiilenantaminen.aspx MYRKYTYSEPÄILY LAPSELLA : Myrkytysepäily lapsella Lääkärikirja Duodecim, 4.12.2016, lastentautien erikoislääkäri Hannu Jalanko
• kotitapaturma.fi – lasten ja vauvojen tapaturmat : (IKÄRYHMÄTIETOA ja tapaturmatyypit, tarkistuslistat alle 1-v, 1-3-v, 4-6-v)
• Terveystarkastukset lastenneuvolassa, menetelmäkäsikirja 2017, THL: (soveltuvin osin) s. 95- 168, 183 - 199 (ei 151-156 syöminen, ei 161-165 uni)
• luennot – (vuorovaikutus, väkivallattomuus, puheen kehitys, lene)
• hoitosuositus: lasten kaltoinkohtelu
• Koliikki vauvalla. Lääkärikirja Duodecim 2.12.2017 lastentautien erikoislääkäri Hannu Jalanko
OSA 3:
3. LASTENEUVOLAN LÄÄKÄRIN MoodleTENTTI 7.3.2023
• www.kasvukäyrät.fi – erityisesti kohta tietoja: tietoa terveydenhuollon henkilökunnalle, tietoa vanhemmille
• lääkärin luennot
• Lastenneuvolakäsikirja:
- Terveystarkastusmenetelmät: kasvu
• Lapsen normaali ja poikkeava kasvu, Lääkärin käsikirja, Marja Ojaniemi (tiedosto moodlessa)
• Hukki ym Lapsen kallon poikkeavan muodon diagnostiikka. Suomen Lääkärilehti 23/2013 vsk 68 (pdf moodlessa)
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi s. 168 – 180, 272 – 315
• Lasten lihavuus - Käypä hoito suositus
* Lihavuus pbl tuotokset
• ROKOTTAMINEN
OSA 4: rokottaminen TENTTI: 21.2.2023
Luennot ja tunneilla osoitettu materiaali
Kirjallisuutta: (tarkentuu rokottamisen alkaessa)
Rokottaminen (soveltuvin osin)
http://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen
Toimenpideohje torjuntatoimista tuhkarokkotapauksen yhteydessä
http://www.julkari.fi/handle/10024/135211
Suositus tuberkuloosin tartunnan jäljityksessä
http://www.julkari.fi/handle/10024/135772
Toimenpideohje torjuntatoimista kurkkumätätapausten yhteydessä
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/97626/2005c15.pdf?sequence=1
Rokotusopas
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op x 27 h = 135 h, joka pitää sisällään teorialuennot, lastennneuvolalääkärin luennot, asiantuntijaluennot, pienryhmätyöskentelyn ja itsenäisen työskentelyn sekä Perhepolku-koulutuksen.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa pakollisella orientaatiolla 24.1.2023
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kokonaisuuteen liittyy harjoittelu perusterveydenhuollossa, lastenneuvolassa tai yhdistelmäneuvolassa.
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Osa 1 : Lnla tentti 1
Osa 2 : Lnla tentti 2
Osa 3 : Lastenneuvolalääkärin tentti
Osa 4 : Rokottaminen
Osa 5 : Pienryhmätyöskentely
Osa 6: Perhepolku-koulutus
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa oikeaa tietoa, mutta asia irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut ovat puutteellisia
- opiskelija tarkastelee lapsen ja lapsiperheen terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
- hahmottaa yksittäiset lapsiperheiden erityistarpeet puutteellisesti
- ymmärtää perhenäkökulmaa teoriassa
- tietää lasten rokotusohjelman
- osaa rokottaa lapsen ja tietää vanhempien ohjaamisen tärkeyden
- tietää rokottamiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa käyttää tutkittua tietoa ja osaa perustella asioita monesta eri näkökulmasta
- opiskelija käyttää asiakas- ja perhenäkökulmaa monipuolisesti
- osaa tunnistaa keskeisimpiä lapsiperheen erityistarpeita
- osaa lasten rokotusohjelman
- osaa rokottaa lapsen ja osaa ohjata vanhempia
- osaa tarkastella rokottamiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa tarkastella lapsen ja lapsiperheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia lapsen ja perheen yksilölliseen tukemiseen laaja-alaisesti
- osaa laajasti työmenetelmien hallinnan
- osaa tunnistaa erityistarpeita ja osoittaa laajoja valmiuksia erityistarpeiden seurantaan ja jatkohoitoon
- osaa hyödyntää moniammatillista otetta lapsiperheiden hyväksi
- hallitsee lasten rokotusohjelman ja osaa soveltaa sitä
- osaa rokottaa lapsen ja osaa ohjata vanhempia yksilöllisesti
- osaa tarkastella rokottamiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja omaa toimintaa rokottajana