Siirry suoraan sisältöön

Kätilötyön kehittämistehtävä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EX81-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.01.2023 - 14.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 24.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kätilön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maija Koivunen
  • Elina Botha
  • Marika Mettälä
  • Milla Hiitti

Vastuuhenkilö

Ida Nikkola

Ryhmät

  • 19KL
    Kätilökoulutus 19KL

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- kehittää kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti
- toimii osana moniammatillista ja -tieteistä työyhteisöä.

Sisältö (OJ)

- kätilötyön työelämälähtöinen kehittämistehtävä

Esitietovaatimukset (OJ)

Opinnäytetyö tehtynä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta työyhteisöltä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti hyödyntäen
- osaa toimia työyhteisössä vastuullisesti ja aktiivisessa vuorovaikutuksessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti ja luovasti hyödyntäen
- osaa toimia työyhteisössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti

Aika ja paikka

-

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Itsenäinen kehittämistehtävän tuottaminen, ohjauksen käyttö.
- Kehittämistehtävä aloitetaan tekemällä ideapaperi, johon opiskelija(t) ideoivat kehittämistehtävän aiheen, keskeiset käsitteet, tavoitteet, tarkoituksen ja mahdollista visuaalista tuotosta tai materiaalia.
- Kehittämistehtävän tuotos voi olla artikkeli, blogikirjoitus, opas, video, webinaari, animaatio, koulutus, tapahtuma tms.
- Kehittämistehtävä raportoidaan erillisen ohjeen mukaan

Oppimateriaalit

Kätilötyön syventävä kirjallisuus ja uusimmat tutkimukset kehittämistehtävän aiheesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan itsenäistä työtä 135h.

Sisällön jaksotus

1. Ideapaperi ohjaajalle, joka hyväksyy aiheen.
2. Toteutus ja tuotos työelämälähtöisesti.
3. Raportti (jos tuotos on muu kuin julkaistava artikkeli).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä voidaan tehdä opinnäytetyön aiheen pohjalta työelämän tarpeisiin vastaavaksi.

Kansainvälisyys

Kehittämistehtävä voidaan tehdä myös kansainvälisessä yhteistyössä esim. hankkeeseen.

Lisätietoja opiskelijoille

- Kehittämistehtävän aihe hyväksytetään opinnäytetyön ohjaajalla ja aikataulu sovitaan ohjaajan kanssa.
- Jos kehittämistehtävän tuotos on julkaistava artikkeli, ei erillistä raporttia tarvita.

Raportti:
- Työssä noudatetaan TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeita ja pohjaa (ei tiivistelmää).
- Raportin pituus on 6-8 sivua (tähän ei lasketa kansilehteä, sisällysluetteloa, eikä lähdeluetteloa).
- Raportissa hyödynnetään monipuolisesti lähteitä, myös kansainvälisiä.
- Raportti palautetaan ohjaajalle sähköisenä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Kehittämistehtävän aihe ei syvennä kätilöosaamista.
- Opiskelija ei kehitä kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti.
- Opiskelija ei ole arvioinut, eikä hyödyntänyt uusinta tutkimustietoa tehtävässä.
- Kehittämistehtävän tuotos ei ole visuaalisesti käyttökelpoinen.
- Tehtävää ei ole tehty työelämäyhteistyössä, eikä se vastaa työelämän tarpeita.
- Raportti ei vastaa annettuja ohjeita ja on liian suppea.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Kehittämistehtävän aihe syventää kätilöosaamista pintapuolisesti.
- Opiskelija kehittää kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti.
- Opiskelija ei ole arvioinut, eikä hyödyntänyt riittävästi uusinta tutkimustietoa tehtävässä. Hyödynnetty tutkimustieto on yksipuolista (esimerkiksi ainoastaan kotimaista).
- Kehittämistehtävän tuotos on visuaalisesti heikko ja viimeistelemätön.
- Tehtävää ei ole tehty työelämäyhteistyössä, eikä se vastaa työelämän tarpeita.
- Raportti mukailee pääosin annettuja ohjeita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Kehittämistehtävän aihe syventää kätilöosaamista hyvin.
- Opiskelija kehittää kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti.
- Opiskelija on arvioinut ja hyödyntänyt riittävästi uusinta tutkimustietoa tehtävässä. Hyödynnetty tutkimustieto on monipuolista.
- Kehittämistehtävän tuotos on visuaalisesti hyvä ja viimeistelty.
- Tehtävä on tehty työelämäyhteistyössä ja se vastaa työelämän tarpeita.
- Raportti vastaa annettuja ohjeita.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Kehittämistehtävän aihe syventää kätilöosaamista laajasti.
- Opiskelija kehittää kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti.
- Opiskelija on arvioinut ja hyödyntänyt laajasti uusinta tutkimustietoa tehtävässä. Hyödynnetty tutkimustieto on monipuolista ja kansainvälisiä tutkimuksia on käytetty laajasti.
- Kehittämistehtävän tuotos on visuaalisesti kiitettävällä tasolla ja siinä on käytetty luovuutta. Artikkelimuotoisessa tehtävässä pohdinta on erityisen ansiokasta.
- Tehtävää on tehty työelämäyhteistyössä ja se vastaa työelämän tarpeita.
- Raportti vastaa annettuja ohjeita.