Siirry suoraan sisältöön

Design-tutkimus ja tutkimuksellinen kehittämistoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7H00FF51-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 12.02.2023

Ajoitus

01.03.2023 - 19.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jukka-Pekka Pirhonen
  • Sari Himanen

Vastuuhenkilö

Hannele Laaksonen

Ryhmät

  • 22YSTK
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
  • 23YSTY
    Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida ja analysoida työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeita
- osaa valita aiheen kannalta tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja soveltaa niitä
- osaa suunnitella työelämälähtöisen kehittämisprojektin ja soveltaa siinä jatkuvan kehittämisen ideologiaa

Sisältö (OJ)

- tutkimus- ja kehittämisprosessi, Design-tutkimuksen periaatteet
- kehittämisprojektin suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- kehittämistoiminnan rahoittamisen kanavat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, sekä design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen perusteita
- kykenee ideoimaan kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita eri näkökulmista
- ymmärtää tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytön, design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen
- kykenee ideoimaan lähes soveltamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida kriittisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita ja tarpeita näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- hallitsee tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä design-tutkimuksessa ja tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa
- kykenee ideoimaan toteuttamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoitussuunnitelman

Aika ja paikka

Kontaktiopetus 24 tuntia, itsenäinen työskentely 107 tuntia
Ennakkotehtävä
7.3.2023 klo 8.30–11.30 lähiopetus
22.3.2023 KV-viikon ohjelmaan osallistuminen (4 t)
3.4.2023 klo 8.30–15.30 lähiopetus
18.4.2023 klo 8.30–11.30 etäopetus
9.5.2023 klo 8.30–14 lähiopetus

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 50 % yksilötehtävät, 50 % tiimitehtävä

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät, oppimiskeskustelut, tiimityöskentely, itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 24 tuntia, itsenäinen työskentely 107 tuntia
Ennakkotehtävä
7.3.2023 klo 8.30–11.30 lähiopetus
22.3.2023 KV-viikon ohjelmaan osallistuminen (4 t)
3.4.2023 klo 8.30–15.30 lähiopetus
18.4.2023 klo 8.30–11.30 etäopetus
9.5.2023 klo 8.30–14.00 lähiopetus

Sisällön jaksotus

ENNAKKOTEHTÄVÄ (aukeaa 21.2.)
-Perehdy rakennerahastopalvelussa kehittämishankkeisiin, joita on rahoitettu ohjelmakaudella 2014–2020 https://www.eura2014.fi/rrtiepa/
-Tehtävä 1: Toteutettuihin hankkeisiin perehtyminen, yksilötehtävän palautus 6.3.Moodleen keskustelualueelle

7.3.2023 klo 8.30–11.30 Lähiopetus Sari
8.30–9.15 Sote-alan moninaisuus ja kehittämistarpeet
9.15–9.45 Kehittämistoiminnan rahoitus ESR, EAKR, THL, STM ja toimijoita
10–11 Esimerkkejä sote-alan hankkeista: ennakkotehtävän purku
11–11.30 Kehittämisen pullonkaulat

Tehtävä 2: Rahoitushaun ohjeisiin ja kehittämisohjelmiin perehtyminen, yksilötehtävän palautus 1.4. Moodleen

22.3. KV-VIIKON OHJELMAAN OSALLISTUMINEN
-sote-kehittäminen kansainvälisessä viitekehyksessä

3.4.2022 klo 8.30–11.30 Lähiopetus Jukka-Pekka
-Hyvinvointi ja terveysteknologian ja digitalisuuden mahdollisuudet sote-alalla
-Teknologiayritykset sote-sovellusten tuottajina, BF- ja Ely-rahoitus


3.4. klo 12.30–15.30 Lähiopetus Sari
-Design-tutkimus ja kehittämistutkimus,
-Kehittämisidean valinta tiimitehtäväksi
-Hankesuunnittelu, ESR hankehakemuspohja ja suunnittelun käynnistäminen
Hankesuunnitelman tavoitteet-toimenpiteet-tulokset

-Tehtävä 3: Hankesuunnitelman laatiminen ESR-hakemuspohjalle (tiimitehtävä)
Hankesuunnitelman version 1 palautus 21.4.mennessä Moodleen


18.4. klo 8.30–11.30 Etäopetus Jukka-Pekka
-Hyvinvointi ja terveysteknologian soveltaminen omaan caseen

-Tehtävä 3. Hankesuunnitelman version 2 palautus 4.5.
-Tehtävä 4, Vertaisarviointi yhdestä hankesuunnitelmasta yksilötehtävänä, palautus 10.5.

9.5. klo 8.30–14.00 Lähiopetus
-Tuotosten esittelyä + vertaisarviointi
-ohjeet hankesuunnitelman viimeistelyyn

-Tehtävä 3. Lopullisen hankesuunnitelman palautus 16.5.

Hankesuunnitelman esitys
- työelämän tutkimus- ja kehittämistarve
- hanketta puoltavat toimintaohjelmat
- kohderyhmät
- kehittämishankkeen tavoitteet
- kehittämishankkeen toimenpiteet ja niissä ilmenevä jatkuvan kehittämisen ideologia
- digitaalisen sovelluksen soveltaminen hankkeeseen
- kehittämishankkeelta odotettavat tulokset, mitä uutta saadaan aikaan

Tiimi vertaisarvioi toista hankesuunnitelmaa ja vertaisarvioinnissa otetaan kantaa kaikkiin em. näkökohtiin.


OPINTOJAKSON TEHTÄVÄT

-yksilötehtävät:
T1) yhteen hankkeeseen perehtyminen
T2) kehittämisohjelmiin perehtyminen
T4) toisen tiimin hankesuunnitelman arviointi

-tiimitehtävät: T3) hankesuunnitelma

Arviointi 50 % yksilötehtävät, 50 % tiimitehtävä