Skip to main content

Design Research and Development (5 cr)

Code: 7H00FF51-3003

General information


Enrolment period
02.12.2022 - 12.02.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.03.2023 - 19.05.2023
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
MD in Management and Development of Wellbeing Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services
Teachers
Jukka-Pekka Pirhonen
Sari Himanen
Person in charge
Hannele Laaksonen
Course
7H00FF51

Objectives (course unit)

The student
- is able to evaluate research and development needs in working life
- is able to choose and apply diverse research and development methods in projects
- is able to plan and implement working life oriented development projects and is able to apply the ideology of continuous development

Content (course unit)

- Research and Development Process, Principles of Design Research
- the design, implementation and evaluation of a development project
- channels for financing development activities

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student
- identifies challenges for the development of social and health services
- is familiar with research and development methods, as well as the basics of the application of design research and research development activities
- is able to come up with a development plan that includes a continuous development ideology, a research development approach and a funding plan

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student
- is able to analyze the challenges of the development of social and health services from different perspectives
- understands the use of research and development methods, design research and the application of research development activities
- is able to come up with a quasi-applicable development plan that includes a continuous development ideology, a research development approach and a funding plan

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student
- is able to critically analyze the challenges and needs of the development of social and health services using evidence-based information
- masters the use of research and development methods and is able to apply them in design research and research development activities
- is able to come up with a viable development plan that includes an ideology for continuous improvement, a research development approach and a financial plan

Location and time

Kontaktiopetus 24 tuntia, itsenäinen työskentely 107 tuntia
Ennakkotehtävä
7.3.2023 klo 8.30–11.30 lähiopetus
22.3.2023 KV-viikon ohjelmaan osallistuminen (4 t)
3.4.2023 klo 8.30–15.30 lähiopetus
18.4.2023 klo 8.30–11.30 etäopetus
9.5.2023 klo 8.30–14 lähiopetus

Assessment methods and criteria

Arviointi 50 % yksilötehtävät, 50 % tiimitehtävä

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, harjoitustehtävät, oppimiskeskustelut, tiimityöskentely, itsenäinen työskentely

Student workload

Kontaktiopetus 24 tuntia, itsenäinen työskentely 107 tuntia
Ennakkotehtävä
7.3.2023 klo 8.30–11.30 lähiopetus
22.3.2023 KV-viikon ohjelmaan osallistuminen (4 t)
3.4.2023 klo 8.30–15.30 lähiopetus
18.4.2023 klo 8.30–11.30 etäopetus
9.5.2023 klo 8.30–14.00 lähiopetus

Content scheduling

ENNAKKOTEHTÄVÄ (aukeaa 21.2.)
-Perehdy rakennerahastopalvelussa kehittämishankkeisiin, joita on rahoitettu ohjelmakaudella 2014–2020 https://www.eura2014.fi/rrtiepa/
-Tehtävä 1: Toteutettuihin hankkeisiin perehtyminen, yksilötehtävän palautus 6.3.Moodleen keskustelualueelle

7.3.2023 klo 8.30–11.30 Lähiopetus Sari
8.30–9.15 Sote-alan moninaisuus ja kehittämistarpeet
9.15–9.45 Kehittämistoiminnan rahoitus ESR, EAKR, THL, STM ja toimijoita
10–11 Esimerkkejä sote-alan hankkeista: ennakkotehtävän purku
11–11.30 Kehittämisen pullonkaulat

Tehtävä 2: Rahoitushaun ohjeisiin ja kehittämisohjelmiin perehtyminen, yksilötehtävän palautus 1.4. Moodleen

22.3. KV-VIIKON OHJELMAAN OSALLISTUMINEN
-sote-kehittäminen kansainvälisessä viitekehyksessä

3.4.2022 klo 8.30–11.30 Lähiopetus Jukka-Pekka
-Hyvinvointi ja terveysteknologian ja digitalisuuden mahdollisuudet sote-alalla
-Teknologiayritykset sote-sovellusten tuottajina, BF- ja Ely-rahoitus


3.4. klo 12.30–15.30 Lähiopetus Sari
-Design-tutkimus ja kehittämistutkimus,
-Kehittämisidean valinta tiimitehtäväksi
-Hankesuunnittelu, ESR hankehakemuspohja ja suunnittelun käynnistäminen
Hankesuunnitelman tavoitteet-toimenpiteet-tulokset

-Tehtävä 3: Hankesuunnitelman laatiminen ESR-hakemuspohjalle (tiimitehtävä)
Hankesuunnitelman version 1 palautus 21.4.mennessä Moodleen


18.4. klo 8.30–11.30 Etäopetus Jukka-Pekka
-Hyvinvointi ja terveysteknologian soveltaminen omaan caseen

-Tehtävä 3. Hankesuunnitelman version 2 palautus 4.5.
-Tehtävä 4, Vertaisarviointi yhdestä hankesuunnitelmasta yksilötehtävänä, palautus 10.5.

9.5. klo 8.30–14.00 Lähiopetus
-Tuotosten esittelyä + vertaisarviointi
-ohjeet hankesuunnitelman viimeistelyyn

-Tehtävä 3. Lopullisen hankesuunnitelman palautus 16.5.

Hankesuunnitelman esitys
- työelämän tutkimus- ja kehittämistarve
- hanketta puoltavat toimintaohjelmat
- kohderyhmät
- kehittämishankkeen tavoitteet
- kehittämishankkeen toimenpiteet ja niissä ilmenevä jatkuvan kehittämisen ideologia
- digitaalisen sovelluksen soveltaminen hankkeeseen
- kehittämishankkeelta odotettavat tulokset, mitä uutta saadaan aikaan

Tiimi vertaisarvioi toista hankesuunnitelmaa ja vertaisarvioinnissa otetaan kantaa kaikkiin em. näkökohtiin.


OPINTOJAKSON TEHTÄVÄT

-yksilötehtävät:
T1) yhteen hankkeeseen perehtyminen
T2) kehittämisohjelmiin perehtyminen
T4) toisen tiimin hankesuunnitelman arviointi

-tiimitehtävät: T3) hankesuunnitelma

Arviointi 50 % yksilötehtävät, 50 % tiimitehtävä

Go back to top of page