Design Research and Development (5 cr)
Code: 7H00FF51-3003
General information
- Enrolment period
- 02.12.2022 - 12.02.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.03.2023 - 19.05.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- MD in Management and Development of Wellbeing Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services
Objectives (course unit)
The student
- is able to evaluate research and development needs in working life
- is able to choose and apply diverse research and development methods in projects
- is able to plan and implement working life oriented development projects and is able to apply the ideology of continuous development
Content (course unit)
- Research and Development Process, Principles of Design Research
- the design, implementation and evaluation of a development project
- channels for financing development activities
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student
- identifies challenges for the development of social and health services
- is familiar with research and development methods, as well as the basics of the application of design research and research development activities
- is able to come up with a development plan that includes a continuous development ideology, a research development approach and a funding plan
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
- is able to analyze the challenges of the development of social and health services from different perspectives
- understands the use of research and development methods, design research and the application of research development activities
- is able to come up with a quasi-applicable development plan that includes a continuous development ideology, a research development approach and a funding plan
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
- is able to critically analyze the challenges and needs of the development of social and health services using evidence-based information
- masters the use of research and development methods and is able to apply them in design research and research development activities
- is able to come up with a viable development plan that includes an ideology for continuous improvement, a research development approach and a financial plan
Location and time
Kontaktiopetus 24 tuntia, itsenäinen työskentely 107 tuntia
Ennakkotehtävä
7.3.2023 klo 8.30–11.30 lähiopetus
22.3.2023 KV-viikon ohjelmaan osallistuminen (4 t)
3.4.2023 klo 8.30–15.30 lähiopetus
18.4.2023 klo 8.30–11.30 etäopetus
9.5.2023 klo 8.30–14 lähiopetus
Assessment methods and criteria
Arviointi 50 % yksilötehtävät, 50 % tiimitehtävä
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, harjoitustehtävät, oppimiskeskustelut, tiimityöskentely, itsenäinen työskentely
Student workload
Kontaktiopetus 24 tuntia, itsenäinen työskentely 107 tuntia
Ennakkotehtävä
7.3.2023 klo 8.30–11.30 lähiopetus
22.3.2023 KV-viikon ohjelmaan osallistuminen (4 t)
3.4.2023 klo 8.30–15.30 lähiopetus
18.4.2023 klo 8.30–11.30 etäopetus
9.5.2023 klo 8.30–14.00 lähiopetus
Content scheduling
ENNAKKOTEHTÄVÄ (aukeaa 21.2.)
-Perehdy rakennerahastopalvelussa kehittämishankkeisiin, joita on rahoitettu ohjelmakaudella 2014–2020 https://www.eura2014.fi/rrtiepa/
-Tehtävä 1: Toteutettuihin hankkeisiin perehtyminen, yksilötehtävän palautus 6.3.Moodleen keskustelualueelle
7.3.2023 klo 8.30–11.30 Lähiopetus Sari
8.30–9.15 Sote-alan moninaisuus ja kehittämistarpeet
9.15–9.45 Kehittämistoiminnan rahoitus ESR, EAKR, THL, STM ja toimijoita
10–11 Esimerkkejä sote-alan hankkeista: ennakkotehtävän purku
11–11.30 Kehittämisen pullonkaulat
Tehtävä 2: Rahoitushaun ohjeisiin ja kehittämisohjelmiin perehtyminen, yksilötehtävän palautus 1.4. Moodleen
22.3. KV-VIIKON OHJELMAAN OSALLISTUMINEN
-sote-kehittäminen kansainvälisessä viitekehyksessä
3.4.2022 klo 8.30–11.30 Lähiopetus Jukka-Pekka
-Hyvinvointi ja terveysteknologian ja digitalisuuden mahdollisuudet sote-alalla
-Teknologiayritykset sote-sovellusten tuottajina, BF- ja Ely-rahoitus
3.4. klo 12.30–15.30 Lähiopetus Sari
-Design-tutkimus ja kehittämistutkimus,
-Kehittämisidean valinta tiimitehtäväksi
-Hankesuunnittelu, ESR hankehakemuspohja ja suunnittelun käynnistäminen
Hankesuunnitelman tavoitteet-toimenpiteet-tulokset
-Tehtävä 3: Hankesuunnitelman laatiminen ESR-hakemuspohjalle (tiimitehtävä)
Hankesuunnitelman version 1 palautus 21.4.mennessä Moodleen
18.4. klo 8.30–11.30 Etäopetus Jukka-Pekka
-Hyvinvointi ja terveysteknologian soveltaminen omaan caseen
-Tehtävä 3. Hankesuunnitelman version 2 palautus 4.5.
-Tehtävä 4, Vertaisarviointi yhdestä hankesuunnitelmasta yksilötehtävänä, palautus 10.5.
9.5. klo 8.30–14.00 Lähiopetus
-Tuotosten esittelyä + vertaisarviointi
-ohjeet hankesuunnitelman viimeistelyyn
-Tehtävä 3. Lopullisen hankesuunnitelman palautus 16.5.
Hankesuunnitelman esitys
- työelämän tutkimus- ja kehittämistarve
- hanketta puoltavat toimintaohjelmat
- kohderyhmät
- kehittämishankkeen tavoitteet
- kehittämishankkeen toimenpiteet ja niissä ilmenevä jatkuvan kehittämisen ideologia
- digitaalisen sovelluksen soveltaminen hankkeeseen
- kehittämishankkeelta odotettavat tulokset, mitä uutta saadaan aikaan
Tiimi vertaisarvioi toista hankesuunnitelmaa ja vertaisarvioinnissa otetaan kantaa kaikkiin em. näkökohtiin.
OPINTOJAKSON TEHTÄVÄT
-yksilötehtävät:
T1) yhteen hankkeeseen perehtyminen
T2) kehittämisohjelmiin perehtyminen
T4) toisen tiimin hankesuunnitelman arviointi
-tiimitehtävät: T3) hankesuunnitelma
Arviointi 50 % yksilötehtävät, 50 % tiimitehtävä