Siirry suoraan sisältöön

Asiakasprofilointi ja markkinoinnin strategiset linjaukset (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00FE34-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 12.01.2023

Ajoitus

19.01.2023 - 25.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mika Jokinen
  • Kirsi Tanner

Vastuuhenkilö

Mika Jokinen

Ryhmät

  • 21ALITAM
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, monimuoto, Mänttä-Vilppula

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla tutustutaan markkinointiin erityisesti asiakasnäkökulmasta ja opitaan suunnittelemaan markkinointia.

Opiskelija osaa
- ajatella markkinointia strategisina valintoina,
- toteuttaa asiakassuhdemarkkinointia,
- laatia markkinointisuunnitelman ja toteuttaa markkinointikampanjan,
- hyödyntää tutkimustietoa markkinoinnissa.

Sisältö (OJ)

Mitä on markkinoinnin strateginen suunnittelu?
Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan?
Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tuntee viestintäkanavat ja osaa hyödyntää niitä markkinoinnissa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija tietää vain joitain asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyviä käsitteitä eikä osaa toteuttaa toimivaa markkinointikampanjaa.

Aika ja paikka

19.01.2023 09.00 - 12.00 Lähiopetus: Mänttä-Vilppula
23.02.2023 08.30 - 12.00 Etäopetus: Zoom
23.03.2023 08.30 - 12.00 Etäopetus: Zoom
21.04.2023 08.30 - 12.00 Etäopetus: Zoom
25.05.2023 08.30 - 12.00 Lähiopetus : Mänttä-Vilppula

Etäopetukset Zoomissa:

https://tuni.zoom.us/j/4707234334
Meeting ID: 470 723 4334

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Moodle-tentti 9.5. ja uusinta 18.5.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Portfolio ryhmätehtävä arvioidaan asteikolla 1-5 (60%)
Yksilönä suoritettava moodletentti arvioidaan asteikolla: 1-5 (40%)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot ja tiimien sparraukset ​
- Tehtävien tekeminen itsenäisesti ja ryhmässä (työpajat)
- Yhteisöllinen oppiminen​
- Kirjallisuuteen perehtyminen ja muu tiedonhankinta
- Open book Moodle-tentti

Oppimateriaalit

Itsenäistä tiedonhakua,
Kotler - Keller: Marketing Management. Global edition. Pearson Education Limited 2016. Soveltuvin osin.

Moodlessa oppimateriaalit ja suositeltavaa kirjallisuutta.

Sisällön jaksotus

Tammikuu: Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Helmikuu: Mitä on markkinoinnin strateginen suunnittelu?
Maaliskuu: Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?
Huhtikuu: Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen opinnollistamista tai hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 6.1.2023 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.
Arvioitava näyttö arvioidaan (S).

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksii opintojakson vastuuopettaja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osana aitoa yritysprojektia.

Kansainvälisyys

Englanninkielistä materiaalia.

Lisätietoja opiskelijoille

Ryhmätyöskentelyssä on käytössä TEAMS.