Siirry suoraan sisältöön

Education and Teaching Competence and Digital Communication (2 op)

Toteutuksen tunnus: 7Q00FS06-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 06.11.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.11.2023 - 15.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anna Rinne
Tuuli Uusitalo
Ella Hakala
Vastuuhenkilö
Anna Rinne
Ryhmät
22TOKASA
Degree Programme in Nursing, TOKASA
Opintojakso
7Q00FS06

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.

Sisältö (Opintojakso)

- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

In case of an absence from Digital communication workshop:workshop is compensated individually by writing a peer review on 3 posted materials and posting 3 materials with written presentation on it based on scientific references with two weeks by 6.12.2023
from Guidance workshop:In case of absence from the Guidance workshop (B) compensatory work: *Post a video on your self- practice with a self-evaluation on the session based on minimum of three references to moodle's submission platform by 14.12.2023

from Seminar:If you have actively participated in planning, implementing , and analysing and reporting the team’s teaching/guidance session, they compensate for an absence by watching all the posted videos and looking into every other (excluding your own team’s) teams’ presentations and giving detailed, peer review using evidence-based references on all presentations in the seminar. All aspects of the guidance sessions must be reviewed based on references. The due date is two weeks after the seminar by 2.1.2024. Peer reviews must be posted to the Discussion Forum in question. If the due date is not followed, the work will not be taken into consideration.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Active participation in the workshops and seminar work preparation and in the seminar is required for an approved grade.
Grade 0-5 based on guidance video and written report done with allocated team.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lectures, small group work, seminar, workshops at school and individual studying.

Oppimateriaalit

Marshall, Lori C., and Sigma Theta Tau International. Mastering Patient and Family Education: A Healthcare Handbook for Success. Sigma Theta Tau International, 2016. Chapters 2,7-8,14.
Rogers, Alan & Horrocks, Naomi: Teaching Adults.2010.E-book chapters: 5-6 and 10 from page 237 on tp page 262. or
Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana.

For the interested:
Harju (toim.). 2021. Yhdessä perheen kanssa: perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Saatavilla e-kirjana.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Huurre & Turunen. 2018. Hoitohenkilökunnan arviot potilasohjausosaamisestaan – kyselytutkimus yliopistollisessa sairaalassa. Hoitotiede, 30 (3), s. 179-190.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Miettinen & Vaajoki. 2018. Hoitotyöntekijöiden kokemuksia potilasohjauskoulutuksen merkityksestä potilasohjaukselle. Tutkiva hoitotyö, 16 (3), s. 27-33.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia.
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.


Other material will presented in the mandatory orientation.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

54 hours of students work including a 2-hour mandatory Orientation, workshops, and seminar

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

none

Lisätietoja opiskelijoille

Course is for nursing students only.

Siirry alkuun