Kokonaisvaltainen terveyden edistäminen ja genetiikan perusteet hoitotyössä (5op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FK74-3019
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 03.01.2023 - 05.03.2023
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 06.03.2023 - 04.06.2023
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - Sairaanhoitaja
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 0 - 40
 
- Koulutus
 - Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
 
- Opettajat
 - Kirsi Mattila
 - Anne Kivimäki
 - Sirkku Haaranen
 
- Vastuuhenkilö
 - Sirkku Haaranen
 
- Ryhmät
 - 
                        23SH1ASairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 23SH1A
 
- Opintojakso
 - 7K00FK74
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija  
- ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä  
- ymmärtää yksilön sitoutumisen ja itsehoidon merkityksen terveellisten elämäntapojen edistäjänä  
- tietää terveyden edistämisen eri tasot  
- tietää mielenterveyden merkityksestä yksilölle, ryhmille ja yhteisölle  
- kykenee edistämään ja havainnoimaan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita  
- tietää sairastumisen vaikutuksista ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn  
- harjaantuu ohjaustilanteissa ja osaa käyttää strukturoituja terveyskyselyitä ohjauksen tukena 
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveydentilaan  
- tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä 
- tietää genetiikkaan ja genomitietoon liittyvät keskeiset käsitteet 
- ymmärtää genetiikkaan liittyvän lainsäädännön ja eettisyyden periaatteet
                    
Sisältö (Opintojakso)
- terveyden ja toimintakyvyn kokonaisvaltainen edistäminen  
- yksilön omien valintojen tukeminen 
- terveyden edistämisen eri tasot  
- terveyden tasa-arvo ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen  
- mielenterveyttä suojaavat tekijät ja riskitekijät  
- terveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen, havainnointi sekä mittaamisen perusteet (RAI) 
- sairauksien ja riippuvuuksien ehkäisy ja varhainen puuttuminen 
- sairastumisen vaikutus ihmisen ja perheen terveyteen, sairastuminen kriisinä, kriisin vaiheet  
- strukturoidut terveyskyselyt ohjauksen lähtökohtana, ohjaus mini-interventiossa käyttäen Viiden A:n toimintamallia, ohjaus riippuvuudessa ja riippuvuuden ennaltaehkäisyssä, omien tunteiden yhteys ammatilliseen toimintaan ohjaustyössä
- terveyspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen  
- kehityspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen 
- genetiikan keskeiset käsitteet 
- genetiikkaan liittyvä lainsäädäntö ja eettiset periaatteet
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Hoitotyö ja psykologia
Opiskelija  
- tietää miten havainnoida ja edistää terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.  
- tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn  
- tietää riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen edistämisen menetelmiä  
- tietää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja tietää tavallisimmat strukturoidut terveyskyselyt 
- tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan  
- tietää eri-ikäisten ihmisten psyykkisestä kehityksestä
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Hoitotyö ja psykologia
Opiskelija  
- osaa kuvata terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.  
- osaa kuvata sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn  
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja tietää edistämisen menetelmiä  
- ymmärtää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja ymmärtää strukturoitujen terveyskyselyjen merkityksen ohjauksen tukena 
- osaa tunnistaa psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisten terveydentilaan.  
- osaa tunnistaa eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Hoitotyö ja psykologia
Opiskelija  
- osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta  
- osaa kuvata laaja-alaisesti teoreettiseen tietoon perustuen sairastumisen vaikutuksia yksilön ja perheen näkökulmasta  
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja osaa soveltaa ehkäiseviä menetelmiä  
- osaa ohjata asiakasta eri tilanteisiin liittyen käyttäen hyödyksi strukturoituja terveyskyselyitä 
- osaa tunnistaa monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan  
- osaa tunnistaa laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Genetiikan perusteet hoitotyössä
Hyväksytty 
Opiskelija 
- ymmärtää ja osaa käyttää genetiikkaan ja genomitietoon liittyviä keskeisiä käsitteitä 
- ymmärtää genetiikkaan liittyvien ohjaustilanteiden periaatteet  
- ymmärtää genetiikkaan liittyvien lakien ja eettisten periaatteiden merkityksen 
 
Hylätty 
Opiskelija
- ei ymmärrä, eikä osaa käyttää genetiikkaan ja genomitietoon liittyviä keskeisiä käsitteitä 
- ei ymmärrä genetiikkaan liittyvien ohjaustilanteiden periaatteita 
- ei ymmärrä genetiikkaan liittyvien lakien ja eettisten periaatteiden merkitystä
                    
Aika ja paikka
Opetus toteutuu koululla, toteutusaika 6.3 - 4.6.2023
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Hoitotyö: tentti 3.5.2023 ryhmätenttinä, jos mahdollista. 
1. Uusinta Exam:ssa yksilötenttinä viikolla 20
2. Uusinta Exam:ssa yksilötenttinä viikolla 21
 
Psykologia: tentti yksilötenttinä Exam:ssa viikolla 16 
1. Uusinta Examissa yksilötenttinä viikolla 19
2. uusinta  Examissa yksilötenttinä viikolla 20
 
Genetiikan perusteet hoitotyössä -Moodle kurssi sisältää Moodle-tentin. Tentin voi yrittää suorittaa kolme kertaa toteutuksen aikana, kun vaaditut tehtävät on tehty. Jos opiskelija ei pääse tenttiä läpi kolmella tenttiyrityksellä, tulee hänen ilmoittautua uudelle toteutukselle ja suorittaa Moodle-kurssi kokonaisuudessaan uudestaan. Moodle-kurssi pitää olla suoritettuna 28.5.2023 mennessä.
Pienryhmätyöskentely: CBCL-essee palautetaan Moodleen ajallaan
Koko toteutuksen korotuskoe 2023 viikolla 37. Ilmoita korottamisesta toteutuksen vastuuopettajalla sähköpostilla viimeistään viikolla 34. Tämän jälkeen korottaminen ei ole mahdollista.
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Hoitotyö 1 op. Numeerinen arviointi. Orientaatioluennolla läsnäolovelvollisuus.  
Osa 2. Psykologia 1 op. Numeerinen arviointi. Orientaatioluennolla läsnäolovelvollisuus. 
Osa 3. Ryhmätyöskentely 1 op. Suoritusmerkintä (hyväksytty / hylätty). Ryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Poissaoloa ei voi korvata. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen sovittuun ajankohtaan mennessä. Pienryhmätyöskentely integroituu Alalle-orientoitumisen opintojaksoon kirjoitusviestinnän osalta.  
Osa 4. Genetiikan perusteet hoitotyössä Moodle-kurssi 2op. Suoritusmerkintä (hyväksytty/hylätty). Vastauksista 75 % tulee olla oikein.
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmä- ja pienryhmätyöskentely, ryhmätyöt, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, cbcl, draama / roolipelit, erilaiset some-työkalut, tutustumiskäynnit, teemapäivät, Moodle- ja verkkokurssit
                    
Oppimateriaalit
Osa 1, Hoitotyö:  
-Luentomateriaalit  
 
-Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A. (toim.) 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. https://tuni.finna.fi/Record/oma.861049  Sivut: 19-22, 24-29, 32-42, 44-55, 59, 63, 113-120, 123-127, 194-198  
 
-Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa (Noppari, Kiiltomäki & Pesonen) sivut 13-52, 120-125, 152-177  
 
-Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. http://www.julkari.fi/handle/10024/104359   
 
-RAI -toimintakyvyn arviointimenetelmä:  
https://thl.fi/fi/web/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/tietoa-rai-jarjestelmasta  (verkkokoulun materiaali:) 
-Käsiteltävinä teemoina: toimintakyvyn arviointi, RAI mittaristona ja kansallinen lakiperustainen merkitys 
-Opettaja voi käydä edellä kuvat teemat kontaktitunnilla tai käyttää THL-verkkokoulutuksen materiaaleja (alla ohjeet sisältöjen käytöstä) 
-Esim. THL-verkkokoulusta RAI-välineistö kokonaan TAI video: RAIsoft - Mitä ovat RAI ja interRAI? on Vimeo JA RAI-arvioinnista: Arviointityypit, tietolähteet ja arviointikysymykset 
 
-Muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit  
 
Osa 2, Psykologia:  
-Luentomateriaalit  
 
-Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä. Sivut 3-174, 186-206, 245-307
(sivunumerot ovat sähköisen kirjan mukaan, painetussa voi olla pieni ero, mutta koealue on vanhenemisen teeman loppuun asti.)
sisältöalueina: Kehityspsykologinen näkökulma, varhaislapsuus, keskilapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanheneminen 
 
-Muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit 
Osa 3, Pienryhmätyöskentely (CBCL) 
-Opettajan jakama materiaali
 
Osa 4, Genetiikan perusteet hoitotyössä -Moodle-kurssi: 
-Moodle-kurssin sisältö ja materiaalit kokonaisuudessaan, ellei toisin mainita.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5 x 27h = 135h (3 op hoitotyö ja psykologia, 2 op geenitiedon perusteet Moodle-kurssi) 
Koko kurssin tuntimäärä on opiskelijalle 135 tuntia, josta itsenäistä työskentelyä on 99 tuntia.  
Orientaatio tunnit (sekä hoitotyön että psykologian) ovat pakollisia. 
Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Pienryhmätyöskentelystä poissaoloa ei voi korvata.
                    
Sisällön jaksotus
Osa 1: Hoitotyö 1op
Osa 2: Psykologia  1op
Osa 3: Pienryhmätyöskentely  1op
Osa 4: Genetiikan perusteet hoitotyössä Moodle-kurssi 2op
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Psykologia: Mikäli opiskelijalla on lukiosta suoritettuna vähintään viisi psykologian kurssia, voit suorittaa psykologian osuuden numeraalisesti arvioitavalla kirjallisella esseetehtävällä. Ota yhteys opettajaan: Anne Kivimäki
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
                    
Kansainvälisyys
Ei ole.
                    
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma täydentyy/muokkaantuu mahdollisesti opintojakson orientaatioon mennessä.  
CBCL-työskentelyssä poissaoloa ei voi korvata. Jos opiskelija on pois aloituksesta ja/tai lopetuksesta, tulee hänen suorittaa pienryhmätyöskentely kokonaisuudessaan toisella toteutuksella. 
Kirjoitusviestinnän (joka kuuluu alalle orientoitumisen opintojaksoon) tunneilta saat apua ryhmäesseen kirjoittamiseen.