Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveyspalveluiden talous ja hallinto (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7F00EC28-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Ilkka Piiroinen

Vastuuhenkilö

Ilkka Piiroinen

Ryhmät

  • 20FY
    Fysioterapeutti syksy 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa eritellä talouden, palvelujärjestelmän ja demokratian toimintaperiaatteet
- jäsentää julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin roolit palveluiden järjestämisessä ja tuottamisessa
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- osaa hinnoitella sosiaali- ja terveyspalveluita
- osaa hyödyntää digitalisaatiota

Sisältö (OJ)

- suomalaisen valtio- ja kuntaorganisaation ja –talouden perusrakenne
- sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaminen ja järjestäminen
- hankintalainsäädäntö ja kilpailutus
- taloussuunnittelu ja talousarvio
- tuotteistaminen ja hinnoittelu
- kustannus-vaikuttavuus –arviointi
- digitaaliset välineet

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
- jäsentää sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmien välisiä suhteita ja soveltaa tietoa eri tilanteisiin.
- osaa soveltaa tuotteistamista sosiaali- ja terveyspalveluissa
- osaa hinnoitella sosiaali- ja terveyspalveluita ja ymmärtää kustannusten syntymisen periaatteet
- osaa soveltaa oppimaansa tilanteiden vaatimalla tavalla
- tarkastelee ja arvioi asioita sekä asiakkaan / tiimin / työyhteisön näkökulmasta
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja toiset tiimiläiset huomioiden
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös tiimin toimintaan

Hylätty
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta. Opiskelijalta puuttuu suorituksia.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tenttejä ei ole. Ne korvataan kirjoittamalla esseitä ja osallistumalla aihealueeseen liittyvään tiimitoimintaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pajatyöskentely, luentoja/oppimismateriaalit, tiimityöskentely, itsenäinen työskentely, kirjaesseet.

Oppimateriaalit

Alustukset ja aiheeseen liittyvä kirjallisuus päivitetään opintojakson alkaessa ja aikana. Lisäksi on suositeltavaa, että opiskelijat etsivät itse ajankohtaista ja aihealueeseen sopivaa materiaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojen sisällön jaksotus ja aikataulutus käydään läpi ja sovitaan yhteisesti tiimiyrityksen aloittaessa toimintansa.

Sisällön jaksotus

Opintojen sisällön jaksotus ja aikataulutus käydään läpi ja sovitaan yhteisesti tiimiyrityksen aloittaessa toimintansa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisesta suorituksesta sovitaan erikseen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyötä tehdään käynnissä oleviin projekteihin ja toimeksiantoihin liittyen opintojakson aikana.

Kansainvälisyys

Mahdollisia kv-yhteistyöprojektit.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija
- osaa jäsentää sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmien välisiä suhteita ja soveltaa tietoa eri tilanteisiin.
- osaa soveltaa tuotteistamista sosiaali- ja terveyspalveluissa
- osaa hinnoitella sosiaali- ja terveyspalveluita ja ymmärtää kustannusten syntymisen periaatteet
- osaa soveltaa oppimaansa tilanteiden vaatimalla tavalla
- osaa tarkstella ja arvioida asioita sekä asiakkaan, tiimin että työyhteisön näkökulmasta
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja toiset tiimiläiset huomioiden
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös tiimin toimintaan


Hylätty
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta. Opiskelijalta puuttuu suorituksia.