Siirry suoraan sisältöön

Energiatekniikka (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5K00DK61-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 18.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 03.12.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Konetekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Konetekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jari Puranen

Vastuuhenkilö

Markus Aho

Ryhmät

  • 21AI112
    Koneteknikka 2021, monimuoto

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson käytyään opiskelijalla on perustiedot ja -taidot seuraavista asioista:
- Pumppujen ja toimilaitteiden valinta teollisuuden järjestelmiin
- putkivirtauksien painehäviöiden laskennasta
- energiajärjestelmät, energian tuotanto, siirtojärjestelmät ja käyttökohteet
- energian eri muodot ja muuntosuhteet, entalpia- ja hyötysuhdelaskenta
- ymmärtää ja osaa käyttää energiatekniikan työkaluja mm. höyrynpainetaulukot
- ymmärtää energiatehokkuuden parantamisen tavoitteet ja keinot
- tuntee energian tuotannon ja käytön ympäristövaikutukset ja kestävyystavoitteet

Sisältö (OJ)

Johtuminen, konvektio, säteily, yhdistetty lämmönsiirto, painehäviö ja taselaskenta. CO2 –laskenta. Laite-esimerkkeinä käytetään mm. höyryvoimalaitosta, vesivoimalaitosta, moottoreita, pumppuja ja puhaltimia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt. Opiskelija on riittävän motivoitunut, että hän ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan, osaa toimia ryhmässä sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee hyvin energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt, sekä kykenee perustelemaan ja soveltamaan oppimaansa. Opiskelija on selvästi motivoitunut, ottaa vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa rakentavasti antaa ja vastaanottaa palautetta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt. Opiskelija osaa paitsi perustella ja soveltaa oppimaansa, myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan. Opiskelija on erittäin motivoitunut, ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa hyödyntää palautetta systemaattisesti ammatillisen kasvun välineenä.

Aika ja paikka

Monimuotoryhmän aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Automaattiarvioitavat laskuharjoitukset tuottavat 80 % pisteistä ja ryhmässä tehtävä suullinen esitys 20 %. Hyväksyttyyn suoritukseen tarvitaan 40 %:a maksimipisteistä. Arvosanarajat ovat 40 (1), 50 (2), 65 (3), 80 (4) ja 90 (5) % kokonaispisteistä.

Suullisesta esityksestä ei voi saada maksimipisteitä, ellei osallistu sekä esityksen laatimiseen, että sen esittämiseen. Opiskelija hyväksyy Moodlessa oman osuutensa työstä. Tekemätön (opiskelija ei osallistu mitenkään esitykseen) esitys alentaa arvosanaa yhdellä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetuskeskustelu
Laskuharjoitukset
Harjoitustyö

Oppimateriaalit

Opettajan materiaali
Termodynamiikan, lämmönsiirron ja energiatekniikan kirjallisuus
Verkkolähteet
Uutisaineisto

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähi- ja etätunteja noin 21 tuntia, itsenäistä opiskelua 50 tuntia.

Sisällön jaksotus

Lämmönsiirto 10 h
Virtaustekniikka 10 h
Virtauskoneet 10 h
Termodynamiikka 10 h
Höyryprosessi 10 h
Voimalaitostyypit 10 h
CO2 10 h
Energiansiirto 10 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu tekniikan alan yleissivistäväksi opinnoksi, eikä yksittäisiin aiheisiin pureuduta läpikotaisin.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan vaadituilla laskuharjoituksilla.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija pystyy tekemään määräajassa vaaditun määrän tehtäviä. Opiskelija saattaa tarvita apua ja tukea tehtävistä suoriutumiseen.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija kykenee itsenäisesti ratkaisemaan valtaosan annetuista tehtävistä. Osa tehtävistä puuttuu tai esitys on puutteellinen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija kykenee itsenäisesti ratkaisemaan annetut tehtävät ja esitys on sisällöltään ammattitaitoinen.