Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO92-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.04.2022 - 28.03.2023

Ajoitus

20.05.2022 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Päivi Lehtonen
  • Katariina Hakala

Vastuuhenkilö

Katariina Hakala

Ryhmät

  • 22OPE
    22 opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Kehittämistyössä opiskelija työskentelee tavoitteellisesti pedagogisen toiminnan, oppimisympäristöjen tai käytäntöjen kehittämiseksi oppilaitoksessa tai osana koulutuksen kehittämishanketta. Kehittämistyön voi tehdä yksin tai parityönä
Opintojakson tavoitteet
Opettajaopiskelija
• käyttää ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan kehittämistyön tekemisessä
• kuvaa ja arvioi kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä kirjallisessa raportissa
• arvioi kehittämisprosessia, omaa tutkimis- ja kehittämisosaamistaan sekä omaa oppimistaan.

Sisältö (OJ)

• Pedagoginen kehittämistoiminta oppilaitoksessa tai organisaatiossa
• Kehittämisen suunnittelu, toteutus, raportointi ja arviointi ohjatusti

Lisätiedot (OJ)

Itsenäistä tai pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kohdeorganisaatiossa tai kehittämishankkeessa. Ohjaajan kanssa käytyjä keskusteluja ohjauskeskusteluja, kirjallisuuteen perehtymistä, kehittämistyön toteuttaminen, raportointi ja esittely.
Opintojakso on mahdollista toteuttaa missä tahansa opintojen vaiheessa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opettajaopiskelija
• yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa kehittämisestä
• suunnittelee, toteuttaa ja raportoi pedagogisen kehittämisprojektin
• reflektoi omaa toimintaansa sekä arvioi ja analysoi kehittämisprojektin onnistumista ja omaa oppimistaan.

Aika ja paikka

Kesäkuu 2022 – kesäkuu 2023
Tapaamiset järjestetään verkossa.
Seminaariajankohdat:
• Keskiviikkona 1.6.2022 klo 18.00-19.30 Kehittämistyöseminaari
• Torstaina 8.9.2022 klo 17.15-18.45 Kehittämistyöseminaari
• Torstaina 13.10.2022 klo 16-17.30 Kehittämistyöseminaari
• Torstaina 1.12.2022 klo 16-17.30 Kehittämistyöseminaari
• Kevätlukukaudella järjestetään kuukausittain seminaari alkaen helmikuussa 2023 – ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu prosessiin ja työn esittämiseen. Työtä arvioivat opettaja, opiskelija itse sekä vertaismentori.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Seminaarit, joissa ohjataan opiskelijan aiheen ideointia, rajausta ja kehittämistyön toteutusta. Jokaisesta kehittämistyöstä pidetään seminaareissa kolme esitystä: ideointi, välitilanteen tsekkaus sekä valmiin työn esitys.

Henkilökohtainen ohjauskerta 1h

Opiskelija valitsee työlleen vertaismentorin, joka voi olla joku toinen opiskelija tai kehittämistyön toteutuksen organisaation edustaja. Vertaismentorin toivotaan osallistuvan työn kommentaattorina seminaariesityksiin.

Kehittämistyön voi tehdä myös pari- tai ryhmätyönä, jolloin vertaismentoria ei tarvita.

Kehittämistyön prosessi, tulokset ja tuotokset raportoidaan käyttäen TAMKin raportointipohjaa tai jollain vastaavalla tavalla keskustellen opettajankoulutuksen kokonaisuuden sisältöjen sekä pedagogisen kirjallisuuden ja muun tutkimuksen kanssa.

Suoritukseen varataan kolme esitystä seminaarissa:
alustava idea ja vertaismentorin nimeäminen - 15 min./työ
työn tilannekatsaus 10 min esitys ja 20 min. keskustelu
valmiin työn esitys 20 min+20 min. keskustelu

Oppimateriaalit

Sovitaan seminaari tapaamisissa, kirjallisuusehdotuksia Moodlessa, omaa aihetta tukeva teoreettinen kirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste on n. 27 h opiskelijan työtä.
Kehittämistyö tehdään pääasiassa itsenäisenä tai parin/pienryhmän kanssa tehtävänä työskentelynä.
Lähi-/etäopetus koostuu seminaareista, ohjaustilanteista ja esityksistä, yhteensä n. 10 h.

Sisällön jaksotus

Kesäkuu 2022 – kesäkuu 2023
Tapaamiset järjestetään verkossa.
Seminaariajankohdat:
• Keskiviikkona 1.6.2022 klo 18-19.30 Kehittämistyöseminaari
• Torstaina 8.9.2022 klo 17.15-18.45 Kehittämistyöseminaari
• Torstaina 13.10.2022 klo 16-17.30 Kehittämistyöseminaari
• Torstaina 1.12.2022 klo 16-17.30 Kehittämistyöseminaari
• Kevätlukukaudella järjestetään kuukausittain seminaari alkaen helmikuussa 2023 – ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiemmin tai muulla tavalla hankittu osaaminen osoitetaan:
Opettajaopiskelija osoittaa, että on tehnyt vastaavan kehittämistyön, jossa hän on täyttänyt opintojakson osaamistavoitteet. Hän esittää siitä tehdyt dokumentit ja pyytää organisaatiosta lausunnon kehittämistyön toteutuksesta tai osoittaa muulla tavoin kehittämistyön merkityksen organisaatiolle.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistyön voi integroida harjoitteluun, omalla työpaikalla tehtävään kehittämiseen tai TAMKin hankkeessa tehtävään kehittämiseen.

Kansainvälisyys

Opiskelijan aiheen mukaan. Kehittämistyö voidaan esim. tehdä TAMKin kansainvälisessä hankkeessa

Lisätietoja opiskelijoille

katariina.hakala@tuni.fi
paivi.lehtonen@tuni.fi

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opettajaopiskelija
• yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa kehittämisestä
• suunnittelee, toteuttaa ja raportoi pedagogisen kehittämisprojektin
• reflektoi omaa toimintaansa sekä arvioi ja analysoi kehittämisprojektin onnistumista ja omaa oppimistaan.
Arvioinnissa sovelletaan TAMKin opinnäytetöiden arviointikriteereitä kuitenkin huomioiden, että työn laajuus on 5 op
https://content-webapi.tuni.fi/proxy/public/2021-05/intra_opinnaytetyoamk_arviointikriteerit_100521.docx