Siirry suoraan sisältöön

Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL98-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 15.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Niina Koskela

Vastuuhenkilö

Niina Koskela

Ryhmät

  • 21ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
  • 19SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
  • 20SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
  • 20ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä

Sisältö (OJ)

- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa

Lisätiedot (OJ)

Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

Syksy 2022 Tuni Moodle

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan pääosin verkkokurssina yhteistoiminnallisissa ryhmissä opiskellen ja tehtäviä suorittaen. Kurssilla on kaksi etäopetuskertaa.

Toteutuksen osat päivittyvät 06/22 mennessä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on oppimisympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi 5 op = 135 h, joka koostuu kontaktikerroista, itsenäisestä verkko-opiskelusta sekä yhteistoiminnallisesta ryhmätyöskentelystä.

Sisällön jaksotus

Koko jakso tehtävineen on kerralla auki.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on mahdollinen työelämävierailija ja oppimistehtävissä on henkilöstöjohtamisen / eettisen johtamisen haastattelutehtävä.

Kansainvälisyys

Opintojakson kirjallisuussuosituksissa on suomennoksen lisäksi alkuperäisteos
Brown, B. 2018. Dare to lead. Brave work, tough conversations, whole hearts. Random House UK

Lisäksi opintojaksolla tyhyvinvoinnin ja työturvallisuuden teemoissa esitellään Euroopan työterveys- ja työturvallisuusviraston verkkolähteitä tiedon hankinnan ja ajankohtaisten asioiden tutkimisen mahodllisuutena: www.osha.europa.eu/fi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla huomioidaan TAMKin aiemman opetussuunnitelman mukaiset työhyvinvoinnin tai lähijohtamisen suoritukset ja näitä on mahdollisuus täydentää 5 op suoritukseen. Ohjeet tähän löytyvät Moodlesta.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Understand wide-ranging entities and the relationships between them. Analyze theory and practice and the relationships between phenomena. Combines pedagogical competence with professional context. Creative, developing, innovative approach. The relationship to knowledge is analytical, argumentative and analytical.