Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL98-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 15.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Niina Koskela
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä
Sisältö (OJ)
- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa
Lisätiedot (OJ)
Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
Syksy 2022 Tuni Moodle
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan pääosin verkkokurssina yhteistoiminnallisissa ryhmissä opiskellen ja tehtäviä suorittaen. Kurssilla on kaksi etäopetuskertaa.
Toteutuksen osat päivittyvät 06/22 mennessä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on oppimisympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi 5 op = 135 h, joka koostuu kontaktikerroista, itsenäisestä verkko-opiskelusta sekä yhteistoiminnallisesta ryhmätyöskentelystä.
Sisällön jaksotus
Koko jakso tehtävineen on kerralla auki.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on mahdollinen työelämävierailija ja oppimistehtävissä on henkilöstöjohtamisen / eettisen johtamisen haastattelutehtävä.
Kansainvälisyys
Opintojakson kirjallisuussuosituksissa on suomennoksen lisäksi alkuperäisteos
Brown, B. 2018. Dare to lead. Brave work, tough conversations, whole hearts. Random House UK
Lisäksi opintojaksolla tyhyvinvoinnin ja työturvallisuuden teemoissa esitellään Euroopan työterveys- ja työturvallisuusviraston verkkolähteitä tiedon hankinnan ja ajankohtaisten asioiden tutkimisen mahodllisuutena: www.osha.europa.eu/fi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla huomioidaan TAMKin aiemman opetussuunnitelman mukaiset työhyvinvoinnin tai lähijohtamisen suoritukset ja näitä on mahdollisuus täydentää 5 op suoritukseen. Ohjeet tähän löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Understand wide-ranging entities and the relationships between them. Analyze theory and practice and the relationships between phenomena. Combines pedagogical competence with professional context. Creative, developing, innovative approach. The relationship to knowledge is analytical, argumentative and analytical.