Sosiaalipalveluiden hallinto ja talous sekä yrittäjyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL86-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 15.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Niina Koskela
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö (OJ)
- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
Syksy 2022, Tuni Moodle.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla on kaksi etäopetuskertaa. Opiskelu toteutuu pääosin verkko-opintoina ja yhteistoiminnallisissa pienryhmissä.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h koostuen kontaktikerroista, itsenäisestä verkko-opiskelusta sekä yhteistoiminnallisesta pienryhmätyösekentelystä.
Sisällön jaksotus
Koko kurssi tehtävineen on kerralla auki.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on mahdollinen työelämävieras ja lisäksi oppimistehtävissä on työelämän haastattelutehtävä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla on kurssin ekstroissa kansainvälisten lähteiden inspiroimiseksi linkki THL:n Sokra -hankkeen osallisuusmittarin kehittämistä koskevaan artikkeliin ja tämän taustalla oleviin lähteisiin: Leemann, L; Martelin, T; Koskinen, S; Härkänen, T, 6 Isola, A-M. 2021. Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities A Multi-Disciplinary Journal for People-Centered Development. 08.2021. 400-424
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssilla huomioidaan TAMKin aiemman opetussuunnitelman mukaiset sosiaalipalvelujen hallinnon ja talouden tai yrittäjyyden suoritukset. Näitä voi täydentää 5 op suoritukseen, mihin on ohjeet kurssin Moodlessa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.