Siirry suoraan sisältöön

Arkkitehtuurisuunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5R00CK20-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.01.2022 - 29.04.2022
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusarkkitehti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Elina Ritola
Kasmir Jolma
Vastuuhenkilö
Elina Ritola
Ryhmät
18I800
Rakennusarkkitehti
Opintojakso
5R00CK20

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa laatia tilallisesti ja arkkitehtonisesti korkeatasoisen suunnitelman haastavan tilaohjelman mukaisesti. Opiskelija osaa laatia ammattimaisesti tilaohjelman mukaiset edustavat ja havainnolliset piirustukset. Opiskelija osaa laatia suunnitteluaikataulun ja palauttaa suunnitelman vaadittuna ajankohtana. Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja suunnitelmaa sekä huomioida saamaansa palautetta.

Sisältö (Opintojakso)

Kilpailu-/tilaohjelmat.
Suunnitelman aihe vaihtelee vuosittain

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Riittävät tiedot materiaaleista, rakenteista ja suunnittelusta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäinen ryhmätyöskentely.
Opiskelijan tulee hahmottaa aikaisemmin opitut asiat ja osata soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja luovasti.
Aktiivisuus ja läsnäolot harjoitustunneilla ja luennoilla
Aikataulun hallinta ja ryhmätyötaidot.
Koska kurssilla harjoitellaan kansalliseen arkkitehtuurikilpailuun osallistumista ja toimintatapoja, harjoitustyön eri vaiheet tulee palauttaa ajoissa. Myöhässä palautetun harjoitustyön arvosana on korkeintaan 2. Poikkeukset vain erittäin perustelluista syistä ja jos asiasta on sovittu opettajan kanssa etukäteen.
Harjoitustyön seminaarit ovat tärkeä osa oppimista, seminaarista pois jääminen ilman pätevää syytä laskee arvosanaa. Poikkeukset vain erittäin perustelluista syistä ja jos asiasta on sovittu opettajan kanssa etukäteen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ryhmätyöskentely
Yleiseen suunnittelukilpailuun osallistuminen.
Vaadittavat lähtötiedot: Opettajat arvioivat, onko opiskelijalla riittävät taidot aikaisemman opintopohjan perusteella kurssin suorittamiseen.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson aikana

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työkuorma on 27 h / op

Sisällön jaksotus

Opiskelija laatii tilallisesti ja arkkitehtonisesti korkeatasoisen suunnitelman haastavan tilaohjelman mukaisesti sekä työstää suunnitelmasta ammattimaiset, edustavat ja havainnolliset piirustukset.
Opiskelijan harjoitustyö seuraa kurssin suunnitteluaikataulua. Harjoitustyö palautetaan vaadittuna ajankohtana.
Opiskelija pystyy arvioimaan omaa työskentelyään, suunnitelmaansa sekä huomioi saamaansa palautetta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailuluennoitsijoita

Kansainvälisyys

Kansainvälisten vaihto-opettajien luentoja mahdollisuuksien mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla on käytössä Moodle, jossa materiaali digitaalisessa muodossa. Suunnittelu totetutetaan ArchiCad -suunnitteluohjelmalla.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja, jolloin oma osuus ryhmätyöstä jää vähäiseksi. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi aikaisemmin opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Opiskelija ei ota vastaan saamaansa palautetta eikä korjaa työtä palautteen mukaan
Aikataulun hallinta on heikkoa ja ryhmätyötaidot ovat puutteelliset. Myöhässä palautetun harjoitustyön arvosana on korkeintaan 2. Poikkeukset vain erittäin perustelluista syistä ja jos asiasta on sovittu
opettajan kanssa etukäteen.
Harjoitustyön seminaarit ovat tärkeä osa oppimista, seminaarista pois jääminen. Poikkeukset vain erittäin perustelluista syistä ja jos asiasta on sovittu opettajan kanssa etukäteen.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on vain vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä (ryhmätyössä) on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Opiskelija ottaa vastaan saamaansa palautetta ja korjaa työtä palautteen mukaan. Aikataulun hallinta onnistuu ja ryhmätyötaidot ovat hyvät.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat sekä osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön aktiivisesti ja sitoutuneesti. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta. Harjoitustyön aikataulutus on hallinnassa.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.

Siirry alkuun