Arkkitehtuurisuunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5R00CK20-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2021 - 31.01.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.01.2022 - 29.04.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennusarkkitehti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Elina Ritola
- Kasmir Jolma
- Vastuuhenkilö
- Elina Ritola
- Ryhmät
-
18I800Rakennusarkkitehti
- Opintojakso
- 5R00CK20
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa laatia tilallisesti ja arkkitehtonisesti korkeatasoisen suunnitelman haastavan tilaohjelman mukaisesti. Opiskelija osaa laatia ammattimaisesti tilaohjelman mukaiset edustavat ja havainnolliset piirustukset. Opiskelija osaa laatia suunnitteluaikataulun ja palauttaa suunnitelman vaadittuna ajankohtana. Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja suunnitelmaa sekä huomioida saamaansa palautetta.
Sisältö (Opintojakso)
Kilpailu-/tilaohjelmat.
Suunnitelman aihe vaihtelee vuosittain
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Riittävät tiedot materiaaleista, rakenteista ja suunnittelusta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäinen ryhmätyöskentely.
Opiskelijan tulee hahmottaa aikaisemmin opitut asiat ja osata soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja luovasti.
Aktiivisuus ja läsnäolot harjoitustunneilla ja luennoilla
Aikataulun hallinta ja ryhmätyötaidot.
Koska kurssilla harjoitellaan kansalliseen arkkitehtuurikilpailuun osallistumista ja toimintatapoja, harjoitustyön eri vaiheet tulee palauttaa ajoissa. Myöhässä palautetun harjoitustyön arvosana on korkeintaan 2. Poikkeukset vain erittäin perustelluista syistä ja jos asiasta on sovittu opettajan kanssa etukäteen.
Harjoitustyön seminaarit ovat tärkeä osa oppimista, seminaarista pois jääminen ilman pätevää syytä laskee arvosanaa. Poikkeukset vain erittäin perustelluista syistä ja jos asiasta on sovittu opettajan kanssa etukäteen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ryhmätyöskentely
Yleiseen suunnittelukilpailuun osallistuminen.
Vaadittavat lähtötiedot: Opettajat arvioivat, onko opiskelijalla riittävät taidot aikaisemman opintopohjan perusteella kurssin suorittamiseen.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson aikana
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työkuorma on 27 h / op
Sisällön jaksotus
Opiskelija laatii tilallisesti ja arkkitehtonisesti korkeatasoisen suunnitelman haastavan tilaohjelman mukaisesti sekä työstää suunnitelmasta ammattimaiset, edustavat ja havainnolliset piirustukset.
Opiskelijan harjoitustyö seuraa kurssin suunnitteluaikataulua. Harjoitustyö palautetaan vaadittuna ajankohtana.
Opiskelija pystyy arvioimaan omaa työskentelyään, suunnitelmaansa sekä huomioi saamaansa palautetta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailuluennoitsijoita
Kansainvälisyys
Kansainvälisten vaihto-opettajien luentoja mahdollisuuksien mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla on käytössä Moodle, jossa materiaali digitaalisessa muodossa. Suunnittelu totetutetaan ArchiCad -suunnitteluohjelmalla.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja, jolloin oma osuus ryhmätyöstä jää vähäiseksi. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi aikaisemmin opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Opiskelija ei ota vastaan saamaansa palautetta eikä korjaa työtä palautteen mukaan
Aikataulun hallinta on heikkoa ja ryhmätyötaidot ovat puutteelliset. Myöhässä palautetun harjoitustyön arvosana on korkeintaan 2. Poikkeukset vain erittäin perustelluista syistä ja jos asiasta on sovittu
opettajan kanssa etukäteen.
Harjoitustyön seminaarit ovat tärkeä osa oppimista, seminaarista pois jääminen. Poikkeukset vain erittäin perustelluista syistä ja jos asiasta on sovittu opettajan kanssa etukäteen.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on vain vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä (ryhmätyössä) on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Opiskelija ottaa vastaan saamaansa palautetta ja korjaa työtä palautteen mukaan. Aikataulun hallinta onnistuu ja ryhmätyötaidot ovat hyvät.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat sekä osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön aktiivisesti ja sitoutuneesti. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta. Harjoitustyön aikataulutus on hallinnassa.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.