Opinnäytteen suunnittelu ja metodit (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2E00EW92-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 21.03.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maaret Salminen
- Pertti Näränen
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
19MAMedianomi (AMK) 2019
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opiskelija tunnistaa hankkeen erityispiirteistä nousevia tutkimuskysymyksiä ja taustatiedon tarpeita. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman hankkeensa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä. Jos opinnäytteeseen liittyy yhteishanke, opiskelija osaa määritellä siitä oman työosuutensa.
Sisältö (OJ)
Perehdytään media-alan tutkimus- ja kehittämismenetelmiin. Opiskelija määrittelee, taustoittaa ja rajaa opinnäytetyönsä aihetta ja siihen liittyviä tutkimuskysymyksiä. Opiskelija laatii yksilöllisen tai ryhmässä tehtävän opinnäytehankkeen suunnitelman ja siihen liittyvän kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja aikatauluttaa opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteita, Opiskelija pystyy määrittelemään hankkeeseen liittyviä tutkimuskysymyksiä ja taustatiedon tarpeita. Opiskelija osaa suunnitella hankkeeseen tiedonhankinnan tapoja ja analyysimenetelmiä tyydyttävästi. Jos opinnäytteeseen liittyy yhteishanke, opiskelija osaa määritellä siitä oman työosuutensa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opiskelija tunnistaa hankkeen erityispiirteistä nousevia tutkimuskysymyksiä ja taustatiedon tarpeita. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman hankkeensa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä. Jos opinnäytteeseen liittyy yhteishanke, opiskelija osaa määritellä siitä oman työosuutensa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille kunnianhimoiset tavoitteet. Opiskelija tunnistaa hankkeen erityispiirteistä nousevia tutkimuskysymyksiä ja taustatiedon tarpeita. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman hankkeensa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä luovasti, analyyttisesti ja täsmällisesti. Jos opinnäytteeseen liittyy yhteishanke, opiskelija osaa määritellä siitä oman työosuutensa. Opiskelijan aikataulun hallinta on erinomaista. Hän osaa antaa myös kanssaopiskelijoille rakentavaa palautetta.
Aika ja paikka
3. periodi Microsoft Teams
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymistä syistä, ja opiskelijan tulee korvata kyseiset kerrat sovitulla tavalla.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetus etänä Teamsissa, itsenäinen-/pienryhmätyöskentely, opiskelua Moodlessa ja digityökaluilla, kurssitehtävät.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali opettajalta ja Moodlesta.
Suositeltavaa luettavaa:
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.
Hyvärinen, M., Nikander, P. & Ruusuvuori J. (toim.). 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro.
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja. Tietoarkisto: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Etäopetus ja ryhmätyöskentely 50%
Itsenäinen työskentely ja kurssitehtävät 50%
Sisällön jaksotus
Opparikurssi alkaa 17.1. ja päättyy 21.3.2022. Kokoontumiskerrat (7 kpl) ovat Teamsissa maanantaisin klo 9-12, ellei toisin ilmoiteta: 17.1., 24.1., 31.1., 7.2., 14.2., 7.3. ja 21.3.
Kokoontumiskertojen 14.2. ja 7.3. välissä on tauko, jolloin työstetään ryhmätehtävää. Kokoontumiskertojen 7.3. ja 21.3. välissä on kirjoitustauko ryhmätehtävän ja opinnäytetyösuunnitelman viimeistelylle.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnäytteen suunnittelu ja tutkimusmenetelmät eli opparikurssi suoritetaan etäopetuksessa. Muista tavoista neuvotellaan erikseen kurssin opettajien kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opparikurssi alkaa 17.1. ja päättyy 21.3.2022. Kokoontumiskerrat (7 kpl) ovat Teamsissa maanantaisin klo 9-12, ellei toisin ilmoiteta: 17.1., 24.1., 31.1., 7.2., 14.2., 7.3. ja 21.3.
Kokoontumiskertojen 14.2. ja 7.3. välissä on tauko, jolloin työstetään ryhmätehtävää. Kokoontumiskertojen 7.3. ja 21.3. välissä on kirjoitustauko ryhmätehtävän ja opinnäytetyösuunnitelman viimeistelylle.
Opparikurssi painottuu seminaari-/opinnäytetyön aiheen ideointiin ja suunnitteluun sekä tutkimusmenetelmien ja tieteellisen kirjoittamisen perusasioihin tutustumiseen. Kurssilla tehdään aiheeseen liittyviä tehtäviä, joista keskeisimmät ovat haastattelu-/kyselytehtävä ryhmissä sekä opinnäytetyösuunnitelman ensimmäinen versio. Tehtävien tukena käytetään tunneilla läpikäytyä sekä kurssimateriaaleja
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat heikkoja ja puutteellisia. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti myöhässä. Tietämyksen ja perustelujen osoittaminen sekä vertaispalautteen antaminen ovat tasoltaan heikkoa tai tyydyttävää. Opiskelijan itsearviointi on vähäistä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat hyviä. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti ajallaan. Opiskelija osoittaa hyvää tietämystä, osaa perustella valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan hyvin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat kiitettäviä. Tehtävät on palautettu ajallaan. Opiskelija osoittaa kiitettävää tietämystä, perustelee valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan erinomaisesti.