Planning and Methodology of Thesis Work (5 cr)
Code: 2E00EW92-3001
General information
- Enrolment period
- 24.11.2021 - 10.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 17.01.2022 - 21.03.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Media
- Campus
- TAMK Mediapolis
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Media
Objectives (course unit)
Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opiskelija tunnistaa hankkeen erityispiirteistä nousevia tutkimuskysymyksiä ja taustatiedon tarpeita. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman hankkeensa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä. Jos opinnäytteeseen liittyy yhteishanke, opiskelija osaa määritellä siitä oman työosuutensa.
Content (course unit)
Perehdytään media-alan tutkimus- ja kehittämismenetelmiin. Opiskelija määrittelee, taustoittaa ja rajaa opinnäytetyönsä aihetta ja siihen liittyviä tutkimuskysymyksiä. Opiskelija laatii yksilöllisen tai ryhmässä tehtävän opinnäytehankkeen suunnitelman ja siihen liittyvän kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja aikatauluttaa opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteita, Opiskelija pystyy määrittelemään hankkeeseen liittyviä tutkimuskysymyksiä ja taustatiedon tarpeita. Opiskelija osaa suunnitella hankkeeseen tiedonhankinnan tapoja ja analyysimenetelmiä tyydyttävästi. Jos opinnäytteeseen liittyy yhteishanke, opiskelija osaa määritellä siitä oman työosuutensa.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opiskelija tunnistaa hankkeen erityispiirteistä nousevia tutkimuskysymyksiä ja taustatiedon tarpeita. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman hankkeensa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä. Jos opinnäytteeseen liittyy yhteishanke, opiskelija osaa määritellä siitä oman työosuutensa.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille kunnianhimoiset tavoitteet. Opiskelija tunnistaa hankkeen erityispiirteistä nousevia tutkimuskysymyksiä ja taustatiedon tarpeita. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman hankkeensa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä luovasti, analyyttisesti ja täsmällisesti. Jos opinnäytteeseen liittyy yhteishanke, opiskelija osaa määritellä siitä oman työosuutensa. Opiskelijan aikataulun hallinta on erinomaista. Hän osaa antaa myös kanssaopiskelijoille rakentavaa palautetta.
Location and time
3. periodi Microsoft Teams
Exam schedules
Kurssilla ei ole tenttiä.
Assessment methods and criteria
Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymistä syistä, ja opiskelijan tulee korvata kyseiset kerrat sovitulla tavalla.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opetus etänä Teamsissa, itsenäinen-/pienryhmätyöskentely, opiskelua Moodlessa ja digityökaluilla, kurssitehtävät.
Learning materials
Oppimateriaali opettajalta ja Moodlesta.
Suositeltavaa luettavaa:
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.
Hyvärinen, M., Nikander, P. & Ruusuvuori J. (toim.). 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro.
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja. Tietoarkisto: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Student workload
Etäopetus ja ryhmätyöskentely 50%
Itsenäinen työskentely ja kurssitehtävät 50%
Content scheduling
Opparikurssi alkaa 17.1. ja päättyy 21.3.2022. Kokoontumiskerrat (7 kpl) ovat Teamsissa maanantaisin klo 9-12, ellei toisin ilmoiteta: 17.1., 24.1., 31.1., 7.2., 14.2., 7.3. ja 21.3.
Kokoontumiskertojen 14.2. ja 7.3. välissä on tauko, jolloin työstetään ryhmätehtävää. Kokoontumiskertojen 7.3. ja 21.3. välissä on kirjoitustauko ryhmätehtävän ja opinnäytetyösuunnitelman viimeistelylle.
Completion alternatives
Opinnäytteen suunnittelu ja tutkimusmenetelmät eli opparikurssi suoritetaan etäopetuksessa. Muista tavoista neuvotellaan erikseen kurssin opettajien kanssa.
Further information
Opparikurssi alkaa 17.1. ja päättyy 21.3.2022. Kokoontumiskerrat (7 kpl) ovat Teamsissa maanantaisin klo 9-12, ellei toisin ilmoiteta: 17.1., 24.1., 31.1., 7.2., 14.2., 7.3. ja 21.3.
Kokoontumiskertojen 14.2. ja 7.3. välissä on tauko, jolloin työstetään ryhmätehtävää. Kokoontumiskertojen 7.3. ja 21.3. välissä on kirjoitustauko ryhmätehtävän ja opinnäytetyösuunnitelman viimeistelylle.
Opparikurssi painottuu seminaari-/opinnäytetyön aiheen ideointiin ja suunnitteluun sekä tutkimusmenetelmien ja tieteellisen kirjoittamisen perusasioihin tutustumiseen. Kurssilla tehdään aiheeseen liittyviä tehtäviä, joista keskeisimmät ovat haastattelu-/kyselytehtävä ryhmissä sekä opinnäytetyösuunnitelman ensimmäinen versio. Tehtävien tukena käytetään tunneilla läpikäytyä sekä kurssimateriaaleja
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat heikkoja ja puutteellisia. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti myöhässä. Tietämyksen ja perustelujen osoittaminen sekä vertaispalautteen antaminen ovat tasoltaan heikkoa tai tyydyttävää. Opiskelijan itsearviointi on vähäistä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat hyviä. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti ajallaan. Opiskelija osoittaa hyvää tietämystä, osaa perustella valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan hyvin.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat kiitettäviä. Tehtävät on palautettu ajallaan. Opiskelija osoittaa kiitettävää tietämystä, perustelee valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan erinomaisesti.