Social Pedagogy as a Work Orientation (5 cr)
Code: 7S00EL36-3011
General information
- Enrolment period
- 08.12.2021 - 28.04.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.03.2022 - 31.01.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
Students:
- are aware of the multi-disciplinary and diverse aspects of social services
- can explain the historical development and theoretical traditions of social pedagogy and social work
- are familiar with different approaches to social work and social pedagogy
- understand the significance of social work and social pedagogy in society
- can explain the importance of social pedagogy in early childhood education and social work
- can explain the significance of social pedagogy in client work
Content (course unit)
- The historical development and theoretical traditions of social work and social pedagogy
- Preventive, rehabilitative, communal, and structural social work
- Pedagogy of the oppressed, socio-cultural motivation
- Social pedagogy in early childhood education, civic education, and social work
- Community, inclusion, dialogue, and functionality as principles of client work
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Describes and knows the basic ideas, concepts and practices of social pedagogical orientation.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Student is able to explain the starting points and significances of social pedagogical work and approach in social work in a versatile and comprehensive way. Student is able to analyze social reality and work by using theoretical consepts of social pedagogy.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Student is able to create a holistic and theoretically grounded understanding of social pedagogy and is able to critically analyze one's own work approach and social reality.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
The student has not completed all areas of the course.
Location and time
Lukujärjestyksen mukaisesti
Exam schedules
Kaksi kirjatenttiä, verkkotentit. Tenttien suoritus tapahtuu kurssin aikana .
Suositellaan, että ensin tentitään Nivala ja Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka. Teos on tentittävä 17.5 mennessä uusintoineen. https://exam.tamk.fi/enroll/exam/98860?code=7S00EL36-3011
Freiren Sorrettujen pedagogiikan voi tenttiä examissa 15.12 asti.
https://exam.tamk.fi/enroll/exam/98458?code=7S00EL36-3011
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin tai ei osallistu kuulusteluun, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan hylätyksi suoritukseksi.
Assessment methods and criteria
Kirjatentti 1: 0-5
Kirjatentti 2: 0-5
Ei läsnäolopakkoa.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. etäopetuksena verkossa. Oireisille ja sairastuneille lähetetään pynnöstä osallistumislinkki. . Opetus koostuu luennoista, dialogisista ryhmistä, ryhmätöistä, tenteistä. Opintojaksomateriaalia löytyy moodlessa.
Learning materials
Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka (löytyy e-kirjana). Johdanto s. 13-30, Luvut 3-6 s. 89-235 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342
Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka (vaihtoehtoinen verkkoaineisto)
Lähiopetuksen materiaalit: ks. moodle
Student workload
5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus
Itsenäinen opiskelu ja tentit
Content scheduling
08.03.2022 09.00 - 12.00 Aloituskerta totsu ja tabula ja organisointi, Sosiaalipedagoginen asiantuntijuus 4 h 80opiskelijaa (op)
/18.03.2022 09.00 - 12.00 Sosiaalipedagogiikan ydinkäsitteet, luento 4h 80 op , In english
24.3 klo 9-12 Kriittinen tietoisuus 80 op
29.03.2022 13-16 Sosiaalipedagoginen yhteisöllisyys ja osallisuus, luento 4 80 op
Työpajat: yksi pienryhmä englanniksi.
31.03.2022 09.00 - 12.00 Työpaja 4 h 20 op, Juha A, Jaana B
01.04.2022 09.00 - 12.00 Työpaja 4 h 20 op, Juha D, Jaana C
14.4 9-12 Jaana B
14.4.2022 13-16 Sosiaalipedagogiikka: kasvatus/pedagoginen suhde, luento 4h 80 op
19.4 13.00 - 16.00 Jaana A 20 op
21.04.2022 13.00 - 16.00 Jaana D 20 op
25.04.2022 09.00 - 12.00 Jaana C 20 op
28.04.2022 09.00 - 12.00 Juha B, Jaana A 20 op
05.05.2022 9-12 Jaana D, Juha C 20 op
10.05.2022 09.00 - 12.00 Vlogit R1 + Vaihto-opiskelijat, kaikki osallistuu 80 op
12.05.2022 09.00 - 12.00 Vlogit R2, kaikki osallistuu 80 op
16. 5 Yhteisösosiaalityön päivä TAMK, Kuntokatu
klo 9-9.45 Tervetuloa
Yhteisösosiaalityö, sosiaalipedagogiikka ja Jane Addams, (Juha Santala)
Klo 9.45 – 10 tauko
klo 10 – 10.30 Miesten Kansalaistalo Mattila (Jukka Tukia)
klo 10.30 – 11 Yhteisöllisyys ennaltaehkäisevän työn näkökulmasta. (Kirsi-Marja Salminen, Tampereen A-kilta)
tauko
klo 11.15 – 11.45 Omapolku ja sosiokulttuurinen innostaminen (Petri Pentikäinen)
11.45 – 12 Loppusanat
klo 12-13 Lounas
Klo 13 - 14: Opiskelijoiden ja ihmisten kohtaaminen. Opiskelijat valmistautuvat 10 hengen ryhmissä osoittamaan kunnioitusta ja arvostusta satunnaisille vieraille.
Klo 14-14.15 tauko
Klo 14.15 – 14.30 seminaarin loppusanat
17.05.2022 09.00 - 12.00 Loppuseminaari, vaihto-opiskelijoiden esitys klo 10.15. Onni Westlund klo 9. 00 op
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Further information
Suomen sosiaalipedagoginen seura ja aikauskirja:
http://www.sosiaalipedagogiikka.fi/suomen-sosiaalipedagoginen-seura-ry/
http://www.sosiaalipedagogiikka.fi/suomen-sosiaalipedagoginen-seura-ry/sosiaalipedagoginen-aikakauskirja/
https://www.mattilanmiehet.fi/_files/ugd/558c17_8f37295d78604eec84b46f92f1e69fae.pdf
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit