Siirry suoraan sisältöön

Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL92-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 01.09.2022

Ajoitus

02.09.2022 - 14.10.2022

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sari Räisänen
  • Liisa Laine
  • Jussi Kemmo

Vastuuhenkilö

Jussi Kemmo

Ryhmät

  • 20SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman

- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti

- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa

Sisältö (OJ)

- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen

- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset

- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi

- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi

- tutkimusetiikka ja luotettavuus

- tutkimuksen raportointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällisen analyysin etenemisen pääpiirteet

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja

Aika ja paikka

"Tutkimusprosessi" opetuskerrat (5 kertaa):

26.10. Kaikille klo. 9-12.

1.11. B-ryhmä klo. 9-12.
2.11. C-ryhmä klo. 9-12.
2.11. A-ryhmä klo. 13-16.
3.11. D-ryhmä klo. 13-16.

8.11. B-ryhmä klo. 13-16.
9.11. C-ryhmä klo. 9-12.
9.11. D-ryhmä klo. 13-16.
10.11. A-ryhmä klo. 13-16.

22.11. Kaikille klo. 9-12.

29.11. Kaikille klo. 9-12.

Tilastotieteen perusteet kontaktiopetuskerrat
Huom! 25.8. OPETUKSEN TOTEUTUKSESSA MUUTOKSIA OPETTAJAN VAIHTUMISEN VUOKSI

-Pienryhmää voi vaihtaa sopimalla toisen opiskelijan kanssa vaihdosta

2.9. klo 9-12 orientaatio etäopetus Zoomissa https://tuni.zoom.us/j/172330427
- kaikki opiskelijat
6.9. klo klo 13-16 ryhmä D
14.9. klo 9-12 ryhmä A
14.9. klo 13-16 ryhmä C
15.9. klo 13-16 ryhmä B
28.9 klo 9-12 ryhmät A ja B etäopetus https://tuni.zoom.us/j/172330427
28.9. klo 13-16 ryhmät C ja D etäopetus https://tuni.zoom.us/j/172330427
6.10. klo 9-10.30 ryhmä A
6.10. klo 10.30-12 ryhmä B
6.10. klo 13-14.30 ryhmä C
6.10. klo 14.30-16 ryhmä D

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

EI tenttiä - suoritustavat:

TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" -Harjoitustyön palautusaika ilmoitetaan tuntien alkaessa syksyllä 2022

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - opintojakson aikana työstettyyn oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelmaan kytkeytyvän "Tutkimuskolmio" tehtävän palautus 29.11.2022 mennessä. - sovitaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla 26.10.2022.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- Arvioitava harjoitustehtävä SPSS aineistolla
- ARVIOINTI: suoritettu

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- kontaktiopetukseen osallistuminen aktiivisesti.
- oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman rungon tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen tehtävien kautta sekä "Tutkimuskolmiotehtävä"

Tutkimusprosessi-osuus arvioidaan numeerisen arvioinnin mukaisesti.
ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta - kokoaa osaamisen myös tilastotieteen osalta!

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- kontaktiopetus lähi- ja etätoteutuksena
- itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely


"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- kontaktiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman työstäminen välitehtävävien kautta

Oppimateriaalit

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- materiaalit tarkemmin syksyllä 2022

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- moodlesivun materiaalit - TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT, EI avainta!
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.:
Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.;
Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.;
Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä;
Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KOKONAISUUS: 5 op = 135 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op = 68 h":
lähiopetus: 11 h
itsenäinen työskentely 57 h: kirjallisuuden ja muun materiaalin lukeminen, SPSS-ohjelman käytön ja analyysien harjoittelu, kyselylomakkeen laatiminen ja aineiston kerääminen, harjoitustehtävän tekeminen

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op = 68 h":
kontaktiopetus: 5 x 4 h = 20 h = n. 1 op
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyösuunnitelmaan: 48 h = n. 1,5 op

Sisällön jaksotus

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op":
1. kerta etäopetus 3 h
Opintojakson orientaatio
Kvantitatiivisen tutkimuksen erityispiirteet ja käsitteet
Tilastotieteen peruskäsitteet
Mitta-asteikot
Jakauman kuvailun tunnusluvut
2. kerta kontaktiopetus ATK-luokassa
Ennen kontaktiopetusta
- harjoitukset voi tehdä omalla tai oppilaitoksen koneella
- tutustu Pakissa E-lomake editoriin ja ohjeistukseen
- tilaa omalle tietokoneelle SPSS ohjelmiston asennuskoodi https://intra.tuni.fi/content/software/69
- kyselylomakkeen laatiminen
- tilastolliset analyysit SPSS ohjelmistolla
3. kerta etäopetus
- kuviot SPSS ohjelmistolla
- ristiintaulukointi ja korrelaatiokerroin
4. kerta kontaktiopetus ATK-luokassa
- aikaisemmin opitun kertausta ja harjoittelua
- harjoitustehtävän tekeminen opettajan ohjauksessa.
5. kerta järjestetään työpajana mikäli opiskelijoilla on tarvetta
- ajankohdasta sovitaan myöhemmin opintojakson aikana

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op":
TEEMAT:

- TUTKIMUSASETELMA; TEORIA JA KÄSITTEET (1 kerta)
- TARKOITUS JA TAVOITE, TUTKIMUSKYSYMYKSET; TUTKIMUSOTTEET (2 kerta)
- TUTKIMUSMENETELMÄT (3 kerta)
- LAADULLINEN SISÄLLÖNANALYYSI (4 kerta)
- TUTKIMUSETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO (5 kerta)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.
Tilastotieteen perusteet voi suorittaa aiemmin opintojen tai osaamisen perusteella. Ota yhteys opettajaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa asetelmaa laatiessa

Lisätietoja opiskelijoille

MOODLESIVUT:

- Tilastotieteen perusteideet https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=30714 ei avainta


- Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, EI avainta!

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden