Skip to main content

Basics of Research and Research Methods (5 cr)

Code: 7S00EL92-3004

General information


Enrolment period
02.07.2022 - 01.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2022 - 14.10.2022
Implementation has ended.
Credits
5 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Sari Räisänen
Liisa Laine
Jussi Kemmo
Person in charge
Jussi Kemmo
Course
7S00EL92

Objectives (course unit)

Students
- can describe the research process
- can write a research framework
- can describe the importance of theory in research
- can plan data collection according to a research frame: draw up an interview frame, an observation frame, and a questionnaire
- can analyse qualitative and quantitative data

Content (course unit)

- Research process
- Research frame
- Qualitative and quantitative research
- Methods of data collection and analysis
- Participatory action research
- Research ethics

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

- can name the main stages of the research process and the components of the research design
- be able to name and describe different methods of obtaining information, coupled with qualitative and quantitative research
- can describe the main features of qualitative and quantitative analysis

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

- can explain the progress of the research process
- can form a coherent research setting
- can design the data collection according to the research design: make the interview frame, observation frame and questionnaire
- can analyze qualitative and quantitative research material

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

- can apply statistical methods of analysis
- is able to apply all stages of the research process reasonably and consistently to form a coherent research setting

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Abandoned - can only describe parts of the research process and approach - can randomly name data acquisition methods - can describe the material without any analysis methods

Location and time

"Tutkimusprosessi" opetuskerrat (5 kertaa):

26.10. Kaikille klo. 9-12.

1.11. B-ryhmä klo. 9-12.
2.11. C-ryhmä klo. 9-12.
2.11. A-ryhmä klo. 13-16.
3.11. D-ryhmä klo. 13-16.

8.11. B-ryhmä klo. 13-16.
9.11. C-ryhmä klo. 9-12.
9.11. D-ryhmä klo. 13-16.
10.11. A-ryhmä klo. 13-16.

22.11. Kaikille klo. 9-12.

29.11. Kaikille klo. 9-12.

Tilastotieteen perusteet kontaktiopetuskerrat
Huom! 25.8. OPETUKSEN TOTEUTUKSESSA MUUTOKSIA OPETTAJAN VAIHTUMISEN VUOKSI

-Pienryhmää voi vaihtaa sopimalla toisen opiskelijan kanssa vaihdosta

2.9. klo 9-12 orientaatio etäopetus Zoomissa https://tuni.zoom.us/j/172330427
- kaikki opiskelijat
6.9. klo klo 13-16 ryhmä D
14.9. klo 9-12 ryhmä A
14.9. klo 13-16 ryhmä C
15.9. klo 13-16 ryhmä B
28.9 klo 9-12 ryhmät A ja B etäopetus https://tuni.zoom.us/j/172330427
28.9. klo 13-16 ryhmät C ja D etäopetus https://tuni.zoom.us/j/172330427
6.10. klo 9-10.30 ryhmä A
6.10. klo 10.30-12 ryhmä B
6.10. klo 13-14.30 ryhmä C
6.10. klo 14.30-16 ryhmä D

Exam schedules

EI tenttiä - suoritustavat:

TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" -Harjoitustyön palautusaika ilmoitetaan tuntien alkaessa syksyllä 2022

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - opintojakson aikana työstettyyn oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelmaan kytkeytyvän "Tutkimuskolmio" tehtävän palautus 29.11.2022 mennessä. - sovitaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla 26.10.2022.

Assessment methods and criteria

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- Arvioitava harjoitustehtävä SPSS aineistolla
- ARVIOINTI: suoritettu

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- kontaktiopetukseen osallistuminen aktiivisesti.
- oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman rungon tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen tehtävien kautta sekä "Tutkimuskolmiotehtävä"

Tutkimusprosessi-osuus arvioidaan numeerisen arvioinnin mukaisesti.
ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta - kokoaa osaamisen myös tilastotieteen osalta!

Assessment scale

0-5

Teaching methods

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- kontaktiopetus lähi- ja etätoteutuksena
- itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely


"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- kontaktiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman työstäminen välitehtävävien kautta

Learning materials

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- materiaalit tarkemmin syksyllä 2022

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- moodlesivun materiaalit - TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT, EI avainta!
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.:
Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.;
Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.;
Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä;
Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus

Student workload

KOKONAISUUS: 5 op = 135 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op = 68 h":
lähiopetus: 11 h
itsenäinen työskentely 57 h: kirjallisuuden ja muun materiaalin lukeminen, SPSS-ohjelman käytön ja analyysien harjoittelu, kyselylomakkeen laatiminen ja aineiston kerääminen, harjoitustehtävän tekeminen

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op = 68 h":
kontaktiopetus: 5 x 4 h = 20 h = n. 1 op
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyösuunnitelmaan: 48 h = n. 1,5 op

Content scheduling

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op":
1. kerta etäopetus 3 h
Opintojakson orientaatio
Kvantitatiivisen tutkimuksen erityispiirteet ja käsitteet
Tilastotieteen peruskäsitteet
Mitta-asteikot
Jakauman kuvailun tunnusluvut
2. kerta kontaktiopetus ATK-luokassa
Ennen kontaktiopetusta
- harjoitukset voi tehdä omalla tai oppilaitoksen koneella
- tutustu Pakissa E-lomake editoriin ja ohjeistukseen
- tilaa omalle tietokoneelle SPSS ohjelmiston asennuskoodi https://intra.tuni.fi/content/software/69
- kyselylomakkeen laatiminen
- tilastolliset analyysit SPSS ohjelmistolla
3. kerta etäopetus
- kuviot SPSS ohjelmistolla
- ristiintaulukointi ja korrelaatiokerroin
4. kerta kontaktiopetus ATK-luokassa
- aikaisemmin opitun kertausta ja harjoittelua
- harjoitustehtävän tekeminen opettajan ohjauksessa.
5. kerta järjestetään työpajana mikäli opiskelijoilla on tarvetta
- ajankohdasta sovitaan myöhemmin opintojakson aikana

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op":
TEEMAT:

- TUTKIMUSASETELMA; TEORIA JA KÄSITTEET (1 kerta)
- TARKOITUS JA TAVOITE, TUTKIMUSKYSYMYKSET; TUTKIMUSOTTEET (2 kerta)
- TUTKIMUSMENETELMÄT (3 kerta)
- LAADULLINEN SISÄLLÖNANALYYSI (4 kerta)
- TUTKIMUSETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO (5 kerta)

Completion alternatives

Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.
Tilastotieteen perusteet voi suorittaa aiemmin opintojen tai osaamisen perusteella. Ota yhteys opettajaan.

Practical training and working life cooperation

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa asetelmaa laatiessa

Further information

MOODLESIVUT:

- Tilastotieteen perusteideet https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=30714 ei avainta


- Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, EI avainta!

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden

Go back to top of page