Opinnäytetyön toteutus (7 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EW04-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 01.09.2022
Ajoitus
31.07.2022 - 25.12.2022
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Eironen
- Ulla Markkanen
- Irja Nieminen
- Piia Lavonius-Ylönen
- Riitta Lietsala
- Jaana Vainionpää
- Minna Tiainen
- Eija Piikkilä
- Milla Salama
- Riikka Huttunen
Vastuuhenkilö
Minna Tiainen
Ryhmät
-
20SH1BSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH1B
-
20SH1ASairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH1A
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa
Sisältö (OJ)
- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)
Esitietovaatimukset (OJ)
Opiskelija on suorittanut opintojakson hoitotiede eilen ja tänään sekä osallistunut opintojaksoon orientaatio opinnäytetyöhön.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
- hallitsee teoreettisen tiedon käytön opinnäytetyössään
- hallitsee asianmukaisen tutkimuksellisen lähestymistavan opinnäytetyössään
Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse teoreettisen tiedon käyttöä opinnäytetyössään
- ei hallitse asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa opinnäytetyössään
Aika ja paikka
Opinnäytetyön aikataulut Intrassa (etenemissuunnitelmissa, löytyy myös haulla: aikataulu)
Menetelmäopetus (linkki menetelmäopetuksen aikatauluihin ja moodlealustalle opinnäytetyön moodlessa)
Käsikirjoitusseminaarin ajankohta Intrassa etenemissuunnitelmissa kohdassa: Opinnäytetöiden eteneminen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
•Suunnitelmaseminaari
Valmis suunnitelma ja lupa Wihiin
• Suorittaa menetelmäopinnot ja tekee menetelmäopintojen tehtävän
• Tekee opinnäytetyötä ja varaa 2. ohjausajan Wihin kautta (Opinnäytetyön tekemiselle
varatut viikot)
• Osallistuu käsikirjoitusseminaariin ja saa kommentit opponenteilta sekä ohjaajalta. (1
viikkoa ennen palautus opponenteille ja tallennus Wihiin
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelija tekee opinnäytetyötä hyödyntäen ohjausta
Opiskelija osallistuu menetelmäopetukseen
Opiskelija osallistuu ja esittelee työnsä käsikirjoitusseminaarissa
Oppimateriaalit
TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö, Tiedonhaku Moodle -materiaali
Muu opintojakson eri osien opetuksen yhteydessä osoitettu materiaali
• Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
• Tietoarkiston tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Muu lähde:
• Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf
Sisällön jaksotus
•Suunnitelmaseminaari
Valmis suunnitelma ja lupa Wihiin
• Suorittaa menetelmäopinnot ja tekee menetelmäopintojen tehtävän
• Tekee opinnäytetyötä ja varaa 2. ohjausajan Wihin kautta (Opinnäytetyön tekemiselle
varatut viikot)
• Osallistuu käsikirjoitusseminaariin ja saa kommentit opponenteilta sekä ohjaajalta. (1
viikkoa ennen palautus opponenteille ja tallennus Wihiin
Lisätietoja opiskelijoille
Tälle opintojaksolle ei ilmoittauduta