Skip to main content

Basics of Measuring and Reporting (3 cr)

Code: 5N00EI71-3040

General information


Enrolment period
01.12.2021 - 17.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 29.04.2022
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Building Services Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Building Services Engineering, HVAC Systems
Teachers
Kirsi-Maria Rinneheimo
Anne Leppänen
Jari Puranen
Mari Touronen
Marja-Liisa Timperi
Annina Korpela
Person in charge
Anne Leppänen
Course
5N00EI71

Objectives (course unit)

Student is able to
- make a measurement task under supervision
- make a data sheet under supervision
- calculate the results of the measurement task
- make a graph representing the results
- make an appropriate error analysis
- draw up a report in accordance with standards

Content (course unit)

Measurements in students own field of technology.
Calculations of the results including linear regression. Drawing up reports about the measuring tasks.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Student has completed all required learning tasks. Reports have small errors or are incomplete in some way. Reports don't fully follow the given reporting guidelines.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The errors in reports are sparse. Student is able to supplement text with images, tables and equations. Student is able to present the final result correctly with calculated uncertainty. The text is mostly faultless. The reports follow the given reporting guidelines.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The reports follow the given reporting guidelines and student show deeper understanding in the reports. Student can reflect the quality of the measurements and final results. Student is able to relate the topics of the laboratory measurements to his/her own engineering field.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Fail: Not all required assignments are fulfilled or student has been absent.

Location and time

Opetus lukujärjestyksen mukaisesti.
Tarkempi aikataulu löytyy Moodlesta.

Exam schedules

Ei ole.

Assessment methods and criteria

Opintojaksossa on yhdistetty fysikaaliset mittaukset ja niihin liittyvien matemaattisten menetelmien ja raportoinnin opetus.
Arviointi suoritetaan mittausten ja niistä tehtävien raporttien perusteella. Arviointiperusteet on esitetty erikseen jaettavassa arviointilomakkeessa. Osallistuminen lähi- ja etäopetukseen kaikille tunneille on pakollista.

Laboratoriotyöt koostuvat sekä mittauksesta että raportoinnista.
Mittaukset ja raportointi suoritetaan työpareina.
Työ 1: Suoritettava hyväksytysti.
Työ 2: Arvioidaan asteikolla 0-5
Työ 3: Arvioidaan asteikolla 0-5
Opintojakson arvosana pohjautuu töiden 2 ja 3 arvosanojen keskiarvoon.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähi- ja etäopetus, laboratoriotyöskentely, työparityöskentely, kirjallinen raportointi

Learning materials

Arminen, Mäkelä,Mäkinen,Puhakka,Vierinen: Fysiikan laboratoriotyöt, Tammertekniikka.
Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka tai Taulukot, MAOL.
TAMKin raportointiohje, löytyy Intrasta ja Moodlesta
Opettajien jakama materiaali, löytyy Moodlesta.

Student workload

Opiskelijan keskimääräinen työmäärä on 81 h, joka muodostuu seuraavasti:
• 3 mittauskertaa 3 h / kpl
• 3 matematiikan ohjauskertaa 3 h / kpl
• 3 viestinnän ohjauskertaa 3 h / kpl
• 3 palautekertaa 3 h / kpl
Itsenäistä työskentelyä 45 h (15 h per työ)

Content scheduling

Jaksotus on erillisessä aikataulussa Moodlessa ja käydään läpi myös ensimmäisellä tunnilla.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalla on korvaamattomia poissaoloja tai kaikkia vaadittuja tehtäviä ei ole palautettu.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt kaikki vaaditut tehtävät. Raportit saattavat kuitenkin sisältää pieniä virheitä tai olla muilta osin puutteellisia. Raportit eivät vastaa kunnolla TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjetta.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Raporteissa olevat mahdolliset virheet ovat hyvin vähäisiä. Opiskelija osaa käyttää kuvallisia elementtejä tekstinsä tukena. Opiskelija osaa esittää mittausten perusteella saamansa tulokset epävarmuuksineen oikein. Kielellisesti teksti on pääosin virheetöntä. Raportit vastaavat TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjetta.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija pystyy osoittamaan perehtyneensä töiden aiheisiin opettajan jakamaa materiaalia syvällisemmin. Opiskelija osaa pohtia mittauksen onnistumista ja liittää sen omaan alaansa esimerkiksi jonkin sovelluksen kautta.

Go back to top of page