Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön raportointi (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EW05-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.05.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 05.12.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maiju Paldán
  • Maaret Salminen
  • Stiina Storvik-Sydänmaa
  • Nora Viitala
  • Katja Hautsalo
  • Mervi Kastari
  • Irja Nieminen
  • Heimo Outinen
  • Minna Metsäportti
  • Riitta Lietsala
  • Mari Vikman
  • Marianna Leikomaa
  • Pia Keiski
  • Taina Ojaniemi
  • Minna Talvitie
  • Minna Merta
  • Raakel Viheroksa
  • Kirsi Saarinen
  • Katariina Kunnas
  • Terhi Pekkinen
  • Kristiina Vähämaa

Ryhmät

  • 19SH2A
    Sairaanhoitajakoulutus 19SH2A
  • 19SH2B
    Sairaanhoitajakoulutus 19SH2B
  • 19SH2D
    Sairaanhoitajakoulutus 19SH2D
  • 19SH2C
    Sairaanhoitajakoulutus 19SH2C

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-osaa tehdä opinnäytetyöraportin
-osaa esittää ja puolustaa opinnäytetyötään ammatillisesti ja teoreettisesti perustellen
-osaa opponoida toisen opiskelijan opinnäytetyötä
-osaa perustella kypsyyskokeessa opinnäytetyötään
-osaa ilmaista itseään asiatyylillä suomen, ruotsin tai englannin kielellä opinnäytetyön vaatimusten mukaisesti

Sisältö (OJ)

-opinnäytetyöraportin laadinta ja tieteellinen kirjoittaminen
-kirjoitusviestintä
-opinnäytetyön esittäminen ja puolustaminen
-kypsyysnäyte

Esitietovaatimukset (OJ)

Osallistuminen opinnäytetyö opintokokonaisuuden aiempiin opintojaksoihin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- esittää oman opinnäyteytetyönsä seminaarissa
- toimii vertaisarvioijana toisen opiskelijan opinnäytetyölle
- osallistuu oman ryhmänsä opinäytetyöseminaareihin aktiivisesti
- suorittaa kypsyysnäytteen hyväksytysti
- tekee posterin opinnäytetyöstään
- palauttaa valmiin opinnäytetyön Urkundin kautta ohjaavalle opettajalle

Hylätty:
Opiskelija
- ei esitä omaa työtään tai ei toimi toisen opiskeijan opinnäytetyön vertaisarvioijana
- ei osallisu opinnäytetyöseminaariin
- ei suorita kyspsyysnäytettä hyväksytysti
- ei toimita opinnäytetyöstään posteria
- ei palauta valmista opinnäytetyötä Urkundin kautta ohjaavalle opettajalle

Opinnäytetyö arvioidaan kokonaisuutena numeerisesti TAMKin opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjauksen käyttö opinnäytetyötä edistävällä tavalla.
Osallistuminen oman ryhmänsä esitysseminaariin ja toimiminen vertaisarvioijana.
Opinnäytetyön arviointi TAMKin arviointikriteerien mukaisesti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Seminaarit, opinnäytetyön ohjaus, itsenäinen opiskelu.

Oppimateriaalit

• Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Muu lähde:
• Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus. UUSI/TULOSSA 03/21
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyön laajuus on yhteensä 15op (405h), josta 3/3 opintojakso on 5 op = 135h opiskelijan työtä
-työn viimeistely
-tiivistelmän ja abstractin tallentaminen wihiin
-abstracti kommentoitavaksi kieltenopettajalle
-ohjausajan varaaminen ohjaajalta
-valmiin työn ja itsearvioinnin tallentaminen wihiin
-arvioinnin pyytäminen opponoijilta ja työelämältä
-kypsyykokeen suorittaminen
-posterin tallentaminen wihiin
-esitysseminaariin osallistuminen
-toimittaa työn julkaistavaksi Theseksessa

Sisällön jaksotus

Esitysseminaari
Kypsyyskoe
Itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kaikki opinnäytetyöt pyritään tekemään yhteistyössä työelämän kanssa. Opinnäytetyön toteutusvaiheessa opiskelija on yhteydessä työelämätahon kanssa sovitusti.

Lisätietoja opiskelijoille

Wihi:n kautta lähetetään ohjaajalle viestit ja liitteet. https://wihi.tamk.fi/

Oheismateriaalina voidaan käyttää erilaisia menetelmäopetuksen verkkokursseja tai eri metodikirjoja opetusmateriaalin lisäksi.