Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön toteutus (7 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EW04-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 29.05.2022

Laajuus

7 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maaret Salminen
  • Stiina Storvik-Sydänmaa
  • Nora Viitala
  • Katja Hautsalo
  • Heimo Outinen
  • Riitta Lietsala
  • Mari Vikman
  • Pia Keiski
  • Taina Ojaniemi
  • Minna Talvitie
  • Minna Merta
  • Katariina Kunnas
  • Terhi Pekkinen
  • Kristiina Vähämaa

Ryhmät

  • 19SH2A
    Sairaanhoitajakoulutus 19SH2A
  • 19SH2B
    Sairaanhoitajakoulutus 19SH2B
  • 19SH2D
    Sairaanhoitajakoulutus 19SH2D
  • 19SH2C
    Sairaanhoitajakoulutus 19SH2C

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa

Sisältö (OJ)

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelija on suorittanut opintojakson hoitotiede eilen ja tänään sekä osallistunut opintojaksoon orientaatio opinnäytetyöhön.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- hallitsee teoreettisen tiedon käytön opinnäytetyössään
- hallitsee asianmukaisen tutkimuksellisen lähestymistavan opinnäytetyössään

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse teoreettisen tiedon käyttöä opinnäytetyössään
- ei hallitse asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa opinnäytetyössään

Aika ja paikka

Kohdennettujen metodiopintojen tarkemmat ajankohtatiedot löytyvät - Opinnäytetyö Terveysala Moodlealustalta.

Teoreettinen (avain: teoreettinen)
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=14554

Toiminnallinen (avain: toiminnallinen)
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=14547

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjauksen käyttö opinnäytetyötä edistävällä tavalla.
Osallistuminen oman ryhmänsä käsikirjoitusseminaariin ja toimiminen vertaisarvioijana.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tentti, luennot, seminaarit, verkko-opinnot, opinnäytetyön ohjaus, itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

• Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Muu lähde:
• Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus. UUSI/TULOSSA 03/21
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf
Englanniksi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyön laajuus on yhteensä 15op (405h), josta 2/3 opintojakso on 5 op = 135h opiskelijan työtä

-osallistuu suunnitelmaseminaariin, opponointi
-suunnitelman viimeistely, opinnäytetyösopimus
-suunnitelman allekirjoitukset ja lupa wihiin
-mentelmäopinnot
-opinnäytetyön tekeminen, ohjaukset
-käsikirjoitusseminaari, opponointi

Sisällön jaksotus

Suunnitelmaseminaari
Kohdennetut metodiopinnot
Käsikirjoitusseminaari
Itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kaikki opinnäytetyöt pyritään tekemään yhteistyössä työelämän kanssa. Opinnäytetyön toteutusvaiheessa opiskelija on yhteydessä työelämätahon kanssa sovitusti.

Lisätietoja opiskelijoille

Wihi:n kautta lähetetään ohjaajalle viestit ja liitteet. https://wihi.tamk.fi/

Oheismateriaalina voidaan käyttää erilaisia menetelmäopetuksen verkkokursseja tai eri metodikirjoja opetusmateriaalin lisäksi.
Kohdennettujen metodiopintojen aikana on mahdollisuus saada myös henkilökohtaista metodiohjausta opettajalta.