Siirry suoraan sisältöön

Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO65-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 30.11.2022

Ajoitus

19.08.2022 - 31.07.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Sissi Huhtala
  • Päivi Lehtonen
  • Minna Seppälä

Vastuuhenkilö

Minna Seppälä

Ryhmät

  • 22AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2022

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- käyttää, arvioi ja kehittää opetusharjoittelussa erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä monenlaisissa oppimisympäristöissä opiskelijan erityisen tai vaativan erityisen tuen tarpeen mukaisesti
- soveltaa inkluusiota saavutettavuuden, esteettömyyden ja osallisuuden periaatteet huomioiden
- huomioi kulttuurisen moninaisuuden ja toimii kielitietoisesti
- noudattaa arviointiin vaikuttavia säädöksiä ja ohjeita
- antaa ohjaavaa ja kannustavaa palautetta
- tunnistaa omat eettiset periaatteensa ja reflektoi eettistä toimintaansa ammatillisena erityisopettajana
- kehittää osaamisidentiteettiään ammatillisena erityisopettajana.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten yksilöllisiä opintopolkuja toteutetaan opiskelijan omaa toimijuutta ja osallisuutta vahvistaen?
- Miten inkluusion periaatteita voi hyödyntää ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Miten opettaja huomioi kulttuurisen moninaisuuden opetus- ja ohjaustyössä?
- Miten opiskelijan oppimista ja osaamista arvioidaan?
- Miten ohjaavaa ja kannustavaa palautetta annetaan?
- Millaisten eettisten periaatteiden varaan ammatillinen erityisopettajuus rakentuu?
- Miten ammatillisen erityisopettajan osaamisidentiteetti kehittyy?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, mentorin palaute sekä opettajan arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetustapa: CONTACT

Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä.  Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena sekä verkkotyöskentelynä. Osaaminen hankitaan ja osoitetaan koulutukseen kuuluvassa opetusharjoittelussa oman aikataulusuunnitelman mukaisesti työelämässä.

Oppimateriaalit

Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. 2019. Oppimisvaikeudet. NMI.

Euroopan erityisopetuksen ja inklusiivisen opetuksen kehittämiskeskus. Viisi keskeistä viestiä inklusiiviseen opetukseen. teoriasta käytäntöön. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_FI.pdf

Friman, H., Määttä, S. & Salmi, E. Toimivia tapoja motivaation ylläpitoon. Opettajan vinkkikirja. NMI. opettajan-vinkkikirja-1.pdf (nmi.fi)

Hakala K., Eskola, S. & Mäkinen, M. (toim.) 2020. Puheenvuoroja vaativasta erityisetä tuesta. JAMK, julkaisuja 293. Puheenvuoroja vaativasta erityisestä tuesta - JAMKM

Kukkonen, H. & Marttila, L. 2016. Kuviteltua todellisuutta - ihanne TAMK oppimisen ja opiskelun ympäristönä. Tampereen ammattikorkeakoulu. 20-Kuviteltua-todellisuutta.pdf (tamk.fi)

Luostarinen, J. & Nieminen, J. H. Arvioinnin käsikirja. 2019. PS-kustannus.

Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Juva: PS-kustannus.

Salmela-Aro, K. (toim). 2018. Motivaatio ja oppiminen. Juva: PS-kustannus.

Sandberg, E. 2021. Pedagoginen tuki perusopetuksessa ja toisella asteella. PS-kustannus.

Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Juva: PS-kustannus.

Vehviläinen S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.


Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat lähipäivällä ja Moodlessa olevat esitykset, alustukset ja muu materiaali.

Sisällön jaksotus

Opiskelijan HOPSisssa vahvistettu jaksotus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan HOPSin mukaiset suoritustavat.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osaaminen hankitaan ja osoitetaan koulutukseen kuuluvassa vähintään viiden päivän pituisessa opetusharjoittelussa oman aikataulusuunnitelman mukaisesti työelämässä.

Kansainvälisyys

Opiskelijan HOPSin mukaiset kv-yhteydet.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija laatii opintojaksosta HOPSin.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.