Implementing Individual Study Paths (10 cr)
Code: 1L00FO65-3002
General information
- Enrolment period
- 02.07.2022 - 30.11.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 19.08.2022 - 31.07.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Pedagogical Innovations and Culture
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
Objectives (course unit)
After completing the study unit, the student is able to
- use, assess and develop various teaching and guidance methods in various learning environments based on students’ needs for special or demanding special support
- apply the principles of inclusion, accessibility and participation
- take cultural diversity into account and act in a language-sensitive way
- adhere to the regulations and instructions that direct assessment
- provide instructive and encouraging feedback
- identify their own ethical principles and reflect on their ethical actions as a professional special needs teacher
- develop their professional identity as a professional special needs teacher.
Content (course unit)
During the study unit, we will seek to answer the following questions:
- How are individual study paths implemented while strengthening the student’s agency and involvement?
- How can you use the principles of inclusion in the work of a professional special needs teacher?
- How do teachers take cultural diversity into account in teaching and guidance?
- How do you assess the learning and competencies of a student?
- How do you give instructive and encouraging feedback?
- On which ethical principles is the identity of a professional special needs teacher based?
- How does the professional identity of a professional special needs teacher develop?
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
The student passes the study unit if they have demonstrated competencies described in the learning outcomes. If the student has not achieved the learning outcomes or supplemented their competencies in the manner agreed on, they will fail the study unit. The grounds for the assessment criteria are described in the document ‘Pedagogical principles in professional Special Needs Teacher Education’. The assessment criteria is derived from the learning outcomes presented in the implementation plan for the study unit.
Exam schedules
Ei tenttejä.
Assessment methods and criteria
Itsearviointi, mentorin palaute sekä opettajan arviointi.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opetustapa: CONTACT
Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena sekä verkkotyöskentelynä. Osaaminen hankitaan ja osoitetaan koulutukseen kuuluvassa opetusharjoittelussa oman aikataulusuunnitelman mukaisesti työelämässä.
Learning materials
Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. 2019. Oppimisvaikeudet. NMI.
Euroopan erityisopetuksen ja inklusiivisen opetuksen kehittämiskeskus. Viisi keskeistä viestiä inklusiiviseen opetukseen. teoriasta käytäntöön. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_FI.pdf
Friman, H., Määttä, S. & Salmi, E. Toimivia tapoja motivaation ylläpitoon. Opettajan vinkkikirja. NMI. opettajan-vinkkikirja-1.pdf (nmi.fi)
Hakala K., Eskola, S. & Mäkinen, M. (toim.) 2020. Puheenvuoroja vaativasta erityisetä tuesta. JAMK, julkaisuja 293. Puheenvuoroja vaativasta erityisestä tuesta - JAMKM
Kukkonen, H. & Marttila, L. 2016. Kuviteltua todellisuutta - ihanne TAMK oppimisen ja opiskelun ympäristönä. Tampereen ammattikorkeakoulu. 20-Kuviteltua-todellisuutta.pdf (tamk.fi)
Luostarinen, J. & Nieminen, J. H. Arvioinnin käsikirja. 2019. PS-kustannus.
Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Juva: PS-kustannus.
Salmela-Aro, K. (toim). 2018. Motivaatio ja oppiminen. Juva: PS-kustannus.
Sandberg, E. 2021. Pedagoginen tuki perusopetuksessa ja toisella asteella. PS-kustannus.
Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Juva: PS-kustannus.
Vehviläinen S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat lähipäivällä ja Moodlessa olevat esitykset, alustukset ja muu materiaali.
Content scheduling
Opiskelijan HOPSisssa vahvistettu jaksotus.
Completion alternatives
Opiskelijan HOPSin mukaiset suoritustavat.
Practical training and working life cooperation
Osaaminen hankitaan ja osoitetaan koulutukseen kuuluvassa vähintään viiden päivän pituisessa opetusharjoittelussa oman aikataulusuunnitelman mukaisesti työelämässä.
International connections
Opiskelijan HOPSin mukaiset kv-yhteydet.
Further information
Opiskelija laatii opintojaksosta HOPSin.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.