Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO64-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 30.11.2022
Ajoitus
19.08.2022 - 31.07.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Sissi Huhtala
- Minna Seppälä
Vastuuhenkilö
Sissi Huhtala
Ryhmät
-
22AEOAmmatillinen erityisopettajankoulutus 2022
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osoittaa tuntevansa koulutusta ohjaavan lainsäädännön, määräykset ja ohjeet ja toteuttaa niitä omassa työssään
- tuntee organisaationsa erityisen tuen toteuttamismallin sekä erityiseen tukeen liittyvät asiakirjat
- käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä tuen tarpeen kartoittamiseksi, arvioi niiden hyödynnettävyyttä ja soveltaa niitä omassa työssään
- tekee erityisen tuen ja ohjauksen tarpeiden kartoituksessa moniammatillista yhteistyötä ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia verkostoja
- käyttää kartoituksia opiskelijan yksilöllisen opintopolun suunnittelun lähtökohtana
- kehittää opiskelijan erityisen tuen ja oppimisen tapoja monenlaisissa oppimisympäristöissä
- suunnittelee tukitoimia aktiivisesti yhteistyössä opiskelijan ja eri verkostojen kanssa.
Sisältö (OJ)
Tällä opintojaksolla etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten koulutusta ohjaavaa lainsäädäntöä, määräyksiä ja koulutuksenjärjestäjän ohjeita hyödynnetään ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita ammatillinen erityisopettaja kohtaa?
- Miten oppimisen tuen kartoitusmenetelmiä käytetään?
- Miten kartoitusten pohjalta tehdään päätelmiä opiskelijan yksilöllisen opintopolun järjestämisessä?
- Miten tarvittavia tukitoimia suunnitellaan yhdessä opiskelijan ja verkostojen kanssa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.
Arviointiasteikko
0-5