Osto- ja myyntikanavat (5 op)
Toteutuksen tunnus: 8U00DR26-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2021 - 23.01.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.01.2022 - 27.03.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Liiketalous ja media
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Palveluliiketoiminnan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- tunnistaa palvelualojen yritysten erilaisia osto-, jakelu- ja myyntikanavia
- käyttää ja tuottaa liiketoimintatietoa palveluyrityksen tuloksellisuuden ja tehokuuden parantamiseksi sekä kanavien valitsemiseksi
- kehittää omaa hankintaosaamistaan ja neuvottelutaitojaan
Sisältö (Opintojakso)
- keskeiset osto-, jakelu- ja myyntikanavat
- markkinoinnin, ostojen ja myynnin tunnusluvut
- tuottojohtamisen perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Tuntee joiltain osin osto- ja myyntikanavien toimintaa. Tunnistaa pääkanavat ja tunnuslukuja.
Ymmärtää hankinta- ja myyntikanavien merkityksen organisaation liiketoiminnassa.
Osaa hyödyntää niukalti osto- ja myyntikanavia sekä niiden tunnuslukuja organisaation kehittämiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Tuntee hyvin osto- ja myyntikanavien sisältöjä ja hyötyjä. Ymmärtää osto- ja myyntikanavien tietovarantoja ja tunnuslukuja.
Hallitsee ja hyödyntää hyvin osto- ja myyntikanavia sekä osaa vertailla ja valita niitä organisaation kehitysprojekteihin.
Parantaa omaa tuottojohtamisosaamistaan.
Kehittää organisaation osto- ja myyntijakelukanavastrategiaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Tuntee hyvin osto- ja myyntikanavien sekä tuottojohtamisen liiketoiminnallisen merkityksen ja niiden vaikutuksen palveluliiketoimintastrategioihin. Osaa analysoida ja ennakoida osto- ja myyntikanavien toiminnan hyötyjä organisaation ja toimialan liiketoiminnan arvon rakentamiseen.
Hallitsee monipuolisesti osto- ja myyntikanavia sekä ymmärtää niiden tietovarantoja.
Osoittaa palveluliiketoiminnallista ja tuottojohdollista kokonaisajattelua ja arvonluontia.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan verkossa 31.01.2022 - 27.03.2022.
Webinaarien ajankohdat:
05.02. klo 8.30 - 14
14.03. klo 16.30 - 20 (huom. maanantai)
15.03. klo 8 - 11.30 (huom. tiistai)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 0–5. Oppimistehtäväkohtaiset arviointikriteerit on kerrottu Moodlessa tehtävänannon yhteydessä. Lisäksi opintojaksolla sovelletaan TAMK:n Yhteisiä arviointikriteerejä.
Oppimistehtävät palautetaan viimeistään palautuspäivänä. Myöhästynyt suoritus vaikuttaa arvosanaan. Arvosanalla arvioitavissa myöhästyneissä suorituksissa arvosana laskee yhdellä jokaista viikkoa kohden. Opettaja vie suorituksesi kurssin päätyttyä opintorekisteriin, kun olet palauttanut hyväksytysti kaikki opintojakson tehtävät.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu
Yhteisöllinen oppimispiirityöskentely verkossa ja kontaktipäivänä
Oppimateriaalit
Nieminen, Sanna. Hyvä hankinta - parempi bisnes. Helsinki: Talentum Pro, 2016.
Kirja on saatavilla e-kirjana TAMK:n kirjaston kautta.
Lisäksi opintojakson aikana osoitettava verkkomateriaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op., joka vastaa n. 135h opiskelijan työmäärää. Opintojakson kuormittavuus voi vaihdella riippuen opiskelijan valmiuksista.
Sisällön jaksotus
La 5.2.2022 Uudistuva B2B-myynti ja vuorovaikutustaidot
- uudistuva B2B-myynti
- asiakas & myynnin organisoiminen digiajalla
- B2B-myyjä tapaa asiakkaan
- SPIN-malli ja vuorovaikutusosaamisen kehittäminen; arvioitavien kotitehtävien taustoitus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla voidaan hyödyntää omaa työpaikkaa oppimisympäristönä.
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetukseen osallistumista edellytetään.