Mielenterveys- ja päihdehoitotyön teoreettiset opinnot 2 (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BL51-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 22.11.2021 - 05.01.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.01.2022 - 17.04.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Iita-Maria Lappalainen
- Mari Vikman
- Taina Ojaniemi
- Vastuuhenkilö
- Taina Ojaniemi
- Opintojakso
- 7K00BL51
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- ohjata ja neuvoa potilasta ja hänen läheisiään terveyden edistämiseen ja hoitoon liittyvissä asioissa osana hoitosuhdetyöskentelyä
- tunnistaa, arvioida ja hoitaa eri-ikäisiä mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiviä potilaita ja heidän läheisiään eri hoitotyön menetelmiä käyttäen
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
- toimia monialaisessa yhteistyössä
- arvioida omaa ammatillista toimintaansa, ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimin-
taansa palautteen ja työnohjauksen perusteella
- arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä merkityksiä omassa työssään
Sisältö (Opintojakso)
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri hoitomenetelmät
- Eri-ikäisten potilaiden ja heidän läheistensä perhehoitotyö
- Ohjaus- ja neuvontaosaaminen
- Mielenterveys- ja päihdetyön lähestymistavat ja eri psykoterapiamenetelmät
- Erilaiset mielenterveys- ja päihdetyön erityispalvelujen toimintaympäristöt
- Oman ammatillisen kasvun tarkastelu ja työnohjaus
- Näkökulmat mielenterveys- ja päihdeongelmiin yhteiskunnallisesti, yhteisöllisesti ja yksilöllisesti
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen keskivaiheen teoreettiset opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Hoitotyö: oppimispäväkirja x2
Kliininen psykologia: tehtävät.
Mahdolliset uusintakokeet tehdään tenttiterraariossa tai etätenttinä myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.
Korotustentti vko 16
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 ja 2. Numeraalisesti arvioitavat oppimispäiväkirjat x 2. Tehtävien palautus ohjeiden mukaisesti. Läsnäolovelvollisuus.
Osa 3. Tehtävät hyväksytty/hylätty. Läsnäolovelvollisuus. Tehtävien palautus ohjeiden mukaisesti.
Osa 4. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien palautus ohjeiden mukaisesti. Läsnäolovelvollisuus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, oppimispäiväkirja
Oppimateriaalit
Osa 1. (Taina Ojaniemi)
Larivaara, P., Lindroos, S. & Heikkilä, T.2009. (toim.) Potilas, perhe ja perusterveydenhuolto. Duodecim. Helsinki.
Oppiportin kirjan sisällöt:
Perhekeskeisen työn teoreettiset perusteet
Perheen rakenteet ja kehitysvaiheet
Perhekeskeisyys terveyskeskuksen arjessa
Perhe ja päihteet
Perheväkivalta
Kumpulainen K, Aronen E, Ebeling H, ym. toim. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim 2016
Marttunen, M. ym. 2013.Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille.THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Sinkkonen, J. 2018. Kiintymyssuhteet elämänkaaressa- kirjasta. Löytyy Moodlesta.
Laitila, M. 2016. Mistä puhumme, kun puhumme palavelunkäyttäjän osallisuudeta mielenterveystyössä. Löytyy Moodlesta.
Osa 2. (Mari Vikman)
Leikola, A. Mäkelä, J. & Punkanen M. 2016. Polyvagaalinen teoria ja emotionaalinen trauma. Duodecim 132, 55-61. (Moodlessa)
Rotchschild, B. & Rand, M.L. 2010. Apua auttajalle -Myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen psykofysiologia. Traumaterapiakeskus. Oulu. sivut 100-178. (tulee Moodleen skannattuna).
Osa 3. Kliininen psykologia:Toivio, T. & Nordling, E. 2009. Mielenterveyden psykologia. Edita Publishing Oy. Tampere.Sivut 11- 82 Kliinisen psykologia kehitys ja pääsuuntaukset, 221-242 Kliinisen psykologin tutkimukset, 247-278 Psykoterapia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät 3 op: Kokonaistuntimäärä on 81 tuntia. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 3. Kliininen psykologia, kokonaistuntimäärä on 27 tuntia. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 4. Pienryhmätyöskentely. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Sisällön jaksotus
Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät 3 op
Osa 1. (Taina Ojaniemi) Hoitosuhde työskentely ja hoitotyön menetelmät 2, 2op;. Perhehoitotyö, lasten ja nuorten hoitosuhdetyöskentely, mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmä, osallisuus ja palvelukäyttäjänäkökulma mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
Osa 2.(Mari Vikman) Kriisi- ja traumatyö ja työnohjaus 1op:
Osa 3. (Taina Ojaniemi) Kliininen psykologia. Psykoterapia, psykologiset tutkimukset.
Osa 4. Pienryhmätyöskentely, molemmissa hoitotyön teoriaosuuksissa (osat 1 ja 2) lukujärjestyksen tai muun ilmoituksen mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa kaikilla tunneilla.
Toteutussuunnitelma täydentyy mahdollisesti keväällä-22.
Opintojaksopalaute:
https://pakki.oma.tamk.fi/group/pakki/opintojaksopalaute
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suomeksi
osa 1 ja 2
-tietää erilaisia terveyden edistämiseen ja hoitoon liittyviä seikkoja mielenterveys- ja päihdetyön näkökulmasta ja osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään näissä asioissa
-osaa tunnistaa ja arvioida erityispalveluihin ohjattujen potilaiden mielenterveys- ja päihdeongelmia
-osaa hoitaa eri-ikäisiä mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiviä potilaita ja heidän läheisiään eri hoitotyön menetelmiä käyttäen
-tietää mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tietää moniammatillisen toiminnan roolin mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
-tietää työnohjauksen perusperiaatteet ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
-osaa antaa ja ottaa palautetta vastaan sekä hyödyntää tätä tietoa omaan ammatilliseen osaamiseen liittyen
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan
Osa 3
tuntee psykoterapiaprosessin
tuntee keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät psykologiset tutkimukset
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suomeksi
Osa 1 ja 2
-osaa ohjata ja neuvoa potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa terveyden edistämiseen ja hoitoon liittyvissä asioissa mielenterveys- ja päihdetyön näkökulmasta osana hoitosuhdetyöskentelyä
-osaa tunnistaa ja arvioida erityispalveluissa hoidettavia mielenterveys- ja päihdeongelmia
-osaa soveltaa hoitotyössä monipuolisesti eri hoitotyön menetelmiä asiakkaan ja läheisten tarpeen mukaan
-tietää ja osaa toiminnassa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tunnistaa moniammatillisen toiminnan merkityksen mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
-ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- tunnistaa ja kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan
Osa 3.
Tuntee keskeiset psykoterapiasuuntaukset ja psykoterapiaprosessin osaa antaa siitä informaatiota potilaalle.
tuntee keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät tutkimukset ja osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osa 1 ja 2
-osaa ohjata ja neuvoa potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa terveyden edistämiseen ja hoitoon liittyvissä asioissa mielenterveys- ja päihdetyön näkökulmasta osana hoitosuhdetyöskentelyä
-osaa tunnistaa ja arvioida erityispalveluissa hoidettavia mielenterveys- ja päihdeongelmia
-osaa soveltaa hoitotyössä monipuolisesti eri hoitotyön menetelmiä asiakkaan ja läheisten tarpeen mukaan
-tietää ja osaa toiminnassa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tunnistaa moniammatillisen toiminnan merkityksen mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
-ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- tunnistaa ja kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan
Osa 3.
Tuntee keskeiset psykoterapiasuuntaukset ja psykoterapiaprosessin osaa antaa siitä informaatiota potilaalle.
tuntee keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät tutkimukset ja osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelu