Skip to main content

Theoretical Studies in Mental Health and Substance Abuse Nursing 2 (4 cr)

Code: 7K00BL51-3008

General information


Enrolment period
22.11.2021 - 05.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.01.2022 - 17.04.2022
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Iita-Maria Lappalainen
Mari Vikman
Taina Ojaniemi
Person in charge
Taina Ojaniemi
Course
7K00BL51

Objectives (course unit)

The student
- manages patient and family education on mental health promotion and care;
- recognises, assesses and nurses patients with mental health or substance abuse problems and their families with different nursing interventions;
- recognises different approaches to mental health and substance abuse problems and different methods of psychotherapy;
- can work in interdisciplinary cooperation;
- assesses her/his own professional practice and develop the practice according to feedback and clinical supervision;
- understands the meaning of mental health and substance abuse problems from the viewpoints of the society, community and individual in their own practice.

Content (course unit)

- nursing interventions on mental health and substance abuse problems
- family work with patients from different age groups
- patient and family education
- different approaches to mental health and substance abuse problems and different methods of psychotherapy
- special mental health and substance abuse services
- professional growth and clinical supervision
- mental health and substance abuse problems from the viewpoints of society, community and individual

Prerequisites (course unit)

First year and middle phase studies completed, at least 135 credits, including the basic level studies in the field of the optional professional studies

Exam schedules

Hoitotyö: oppimispäväkirja x2
Kliininen psykologia: tehtävät.
Mahdolliset uusintakokeet tehdään tenttiterraariossa tai etätenttinä myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.
Korotustentti vko 16

Evaluation methods and criteria

Osa 1 ja 2. Numeraalisesti arvioitavat oppimispäiväkirjat x 2. Tehtävien palautus ohjeiden mukaisesti. Läsnäolovelvollisuus.
Osa 3. Tehtävät hyväksytty/hylätty. Läsnäolovelvollisuus. Tehtävien palautus ohjeiden mukaisesti.
Osa 4. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien palautus ohjeiden mukaisesti. Läsnäolovelvollisuus.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, oppimispäiväkirja

Learning materials

Osa 1. (Taina Ojaniemi)
Larivaara, P., Lindroos, S. & Heikkilä, T.2009. (toim.) Potilas, perhe ja perusterveydenhuolto. Duodecim. Helsinki.
Oppiportin kirjan sisällöt:
Perhekeskeisen työn teoreettiset perusteet
Perheen rakenteet ja kehitysvaiheet
Perhekeskeisyys terveyskeskuksen arjessa
Perhe ja päihteet
Perheväkivalta
Kumpulainen K, Aronen E, Ebeling H, ym. toim. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim 2016
Marttunen, M. ym. 2013.Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille.THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Sinkkonen, J. 2018. Kiintymyssuhteet elämänkaaressa- kirjasta. Löytyy Moodlesta.
Laitila, M. 2016. Mistä puhumme, kun puhumme palavelunkäyttäjän osallisuudeta mielenterveystyössä. Löytyy Moodlesta.
Osa 2. (Mari Vikman)
Leikola, A. Mäkelä, J. & Punkanen M. 2016. Polyvagaalinen teoria ja emotionaalinen trauma. Duodecim 132, 55-61. (Moodlessa)
Rotchschild, B. & Rand, M.L. 2010. Apua auttajalle -Myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen psykofysiologia. Traumaterapiakeskus. Oulu. sivut 100-178. (tulee Moodleen skannattuna).
Osa 3. Kliininen psykologia:Toivio, T. & Nordling, E. 2009. Mielenterveyden psykologia. Edita Publishing Oy. Tampere.Sivut 11- 82 Kliinisen psykologia kehitys ja pääsuuntaukset, 221-242 Kliinisen psykologin tutkimukset, 247-278 Psykoterapia.

Student workload

Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät 3 op: Kokonaistuntimäärä on 81 tuntia. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 3. Kliininen psykologia, kokonaistuntimäärä on 27 tuntia. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 4. Pienryhmätyöskentely. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.

Content scheduling

Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät 3 op
Osa 1. (Taina Ojaniemi) Hoitosuhde työskentely ja hoitotyön menetelmät 2, 2op;. Perhehoitotyö, lasten ja nuorten hoitosuhdetyöskentely, mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmä, osallisuus ja palvelukäyttäjänäkökulma mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
Osa 2.(Mari Vikman) Kriisi- ja traumatyö ja työnohjaus 1op:
Osa 3. (Taina Ojaniemi) Kliininen psykologia. Psykoterapia, psykologiset tutkimukset.
Osa 4. Pienryhmätyöskentely, molemmissa hoitotyön teoriaosuuksissa (osat 1 ja 2) lukujärjestyksen tai muun ilmoituksen mukaan.

Further information

Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa kaikilla tunneilla.

Toteutussuunnitelma täydentyy mahdollisesti keväällä-22.

Opintojaksopalaute:
https://pakki.oma.tamk.fi/group/pakki/opintojaksopalaute

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Suomeksi
osa 1 ja 2
-tietää erilaisia terveyden edistämiseen ja hoitoon liittyviä seikkoja mielenterveys- ja päihdetyön näkökulmasta ja osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään näissä asioissa
-osaa tunnistaa ja arvioida erityispalveluihin ohjattujen potilaiden mielenterveys- ja päihdeongelmia
-osaa hoitaa eri-ikäisiä mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiviä potilaita ja heidän läheisiään eri hoitotyön menetelmiä käyttäen
-tietää mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tietää moniammatillisen toiminnan roolin mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
-tietää työnohjauksen perusperiaatteet ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
-osaa antaa ja ottaa palautetta vastaan sekä hyödyntää tätä tietoa omaan ammatilliseen osaamiseen liittyen
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan
Osa 3
tuntee psykoterapiaprosessin
tuntee keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät psykologiset tutkimukset

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Suomeksi
Osa 1 ja 2
-osaa ohjata ja neuvoa potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa terveyden edistämiseen ja hoitoon liittyvissä asioissa mielenterveys- ja päihdetyön näkökulmasta osana hoitosuhdetyöskentelyä
-osaa tunnistaa ja arvioida erityispalveluissa hoidettavia mielenterveys- ja päihdeongelmia
-osaa soveltaa hoitotyössä monipuolisesti eri hoitotyön menetelmiä asiakkaan ja läheisten tarpeen mukaan
-tietää ja osaa toiminnassa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tunnistaa moniammatillisen toiminnan merkityksen mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
-ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- tunnistaa ja kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan
Osa 3.
Tuntee keskeiset psykoterapiasuuntaukset ja psykoterapiaprosessin osaa antaa siitä informaatiota potilaalle.
tuntee keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät tutkimukset ja osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osa 1 ja 2
-osaa ohjata ja neuvoa potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa terveyden edistämiseen ja hoitoon liittyvissä asioissa mielenterveys- ja päihdetyön näkökulmasta osana hoitosuhdetyöskentelyä
-osaa tunnistaa ja arvioida erityispalveluissa hoidettavia mielenterveys- ja päihdeongelmia
-osaa soveltaa hoitotyössä monipuolisesti eri hoitotyön menetelmiä asiakkaan ja läheisten tarpeen mukaan
-tietää ja osaa toiminnassa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tunnistaa moniammatillisen toiminnan merkityksen mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
-ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- tunnistaa ja kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan
Osa 3.
Tuntee keskeiset psykoterapiasuuntaukset ja psykoterapiaprosessin osaa antaa siitä informaatiota potilaalle.
tuntee keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät tutkimukset ja osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelu

Go back to top of page