Siirry suoraan sisältöön

Matematiikan valmentava kurssi (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5B00FG12-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 17.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 26.02.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anja Kuronen

Vastuuhenkilö

Anja Kuronen

Ryhmät

  • 22RM
    Rakennusalan työnjohto

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
- käsitellä tekniikassa esiintyviä matemaattisia lausekkeita
- muodostaa sekä ratkaista tekniikan ongelmiin liittyviä yksinkertaisia yhtälöitä ja kaavoja

Sisältö (OJ)

Matemaattiset merkinnät, lukujen esitysmuodot ja yksikönmuunnokset.
Matemaattisten lausekkeiden muodostaminen ja käsittely.
Yhtälöiden ja kaavojen ratkaiseminen. Prosenttilasku.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen ja suorittaa opintojakson loppukokeen. Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia tehtäviä, jotka ovat tunnilla käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita vaikeampiin ongelmiin. Ratkaisut esitetään selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja hän osaa soveltaa niitä vaikeampiin ongelmiin. Ratkaisut esitetään selkeästi ja matemaattisia käsitteitä käytetään täsmällisesti.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti alkaen viikolla 2

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssin koe on 25.2.2022.
Uusintaan osallistuminen edellyttää arvosanaa nolla.
1. uusinta 30.3.2022 klo 17.00-20.00 (aika ja paikka tarkentuu myöhemmin)
2. uusinta/ korotus 13.4.2022 klo 17.00-20.00 (aika ja paikka tarkentuu myöhemmin)
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa 2. uusintakokeessa.
Kokeissa saa olla mukana vain opettajan erikseen määrittelemät materiaalit ja välineet.
Uusintakokeeseen ja korotukseen ilmoittaudutaan TAMKin tenttijärjestelmän kautta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
- Opintojakso suoritetaan kokeella, harjoitustehtävillä (tunti-, koti- ja verkkotehtävillä), aktiivisella tuntiosallistumisella ja yhteistoiminnallisella oppimisella, jotka kaikki vaikuttavat arvosanaan.
- Opintojakson ajankohtaiset tiedot ja linkki kotitehtävälistaan löytyvät Moodlesta. Opiskelija vastaa itse siitä, että on päivittänyt tekemänsä harjoitustehtävät kotitehtävälistaan ennen seuraavan oppitunnin alkua. Kotitehtäväpisteiden saamiseksi on osallistuttava kotitehtävien tarkistukseen ja oltava valmis esittämään oma ratkaisunsa. Omat tehtävät palautetaan sähköisessä muodossa Moodlessa olevaan palautuskansioon (esim. kuvaamalla omat tehtävät ja palauttamalla pdf-tiedosto Moodleen).
- Kokeen arvostelussa otetaan huomioon paitsi ratkaisun oikeellisuus myös ratkaisutapa ja esitystavan selkeys. Jo arvosanan 0 saaminen edellyttää säännöllistä läsnäoloa ja osallistumista opintojakson työmuotoihin koko opintojakson ajan sekä kurssikokeeseen osallistumista. Säännöllinen läsnäolo tarkoittaa, että tunnilla ollaan aina, ellei ole perusteltua syytä (esim. sairaus) olla pois.

Kotitehtävillä saa lisäpisteitä oheisen taulukon mukaan:
30 - 49 %.....1
50 - 69 %.....2
70 - 89 %.....3
90 - 100%.....4
Lopullinen arvosana määräytyy kokeen, kotitehtäväpisteiden ja osallistumisaktiivisuuden perusteella.

Uusinta- ja korotus:
Kurssin uusinta- ja korotustentti on täysin erillinen koe, johon ei vaikuta enää kotitehtäväpisteet.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus / etäopetus tilanteen mukaan, itsenäinen opiskelu, tuntiharjoitukset ja kotitehtävät, loppukoe

Oppimateriaalit

Opintojakson pääasiallisena oppimateriaalina ovat opetusmonisteet, joita voi kurssin kuluessa ladata kurssin Moodle-sivulta.
Kurssilla pärjää hyvin myös peruslaskimella, mutta tulevia opintoja ajatellen graafisen laskimen hankintaa voisi myös harkita (esim. TI-nspire CX CAS).
Kurssilla käytettävä kaavakirja on Tekniikan kaavasto (kustantajana Tammertekniikka). Myös MAOL:n kaavastoa voi käyttää kurssin aikana ja kokeessa, mutta se ei ole yhtä kattava. Tammertekniikan kaavastoa käytetään yleisesti myös muilla TAMK:n kursseilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan keskimääräinen työmäärä opintojaksolla on n. 80 h, joka koostuu lähiopetuksesta, ryhmätöistä, itsenäisestä työskentelystä ja tentistä.
Opettajan pitämiä lähitunteja sisältäen kokeet on noin 27 h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Aloituskerran ajankohta: tammikuun toisella viikolla 2022.
Kurssilla kerrataan matematiikan perusteita, kuten laskusääntöjä, geometriaa, yksikkömuunnoksia ja perusyhtälöiden ratkaisemista. Kurssilla pääpaino on hyvän laskurutiinin harjoittelu tekemällä luennolla ohjattuja laskuharjoituksia sekä kotitehtäviä. Tarvittaessa suositellaan myös kerrattavaksi aiempia matematiikan opintoja.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen ja suorittaa opintojakson loppukokeen, mutta ei muuten saavuta tyydyttävään arvosanaan vaadittuja kriteerejä. Mikäli edellä mainitut kriteerit eivät täyty, niin opiskelija poistetaan toteutukselta. Nollan saaminen mahdollistaa osallistumisen kurssin uusintakokeeseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen ja suorittaa opintojakson loppukokeen. Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia tehtäviä, jotka ovat tunnilla käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita vaikeampiin ongelmiin. Ratkaisut esitetään selkeästi.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja hän osaa soveltaa niitä vaikeampiin ongelmiin. Ratkaisut esitetään selkeästi ja matemaattisia käsitteitä käytetään täsmällisesti.