Skip to main content

Orientation for Mathematics (3 cr)

Code: 5B00FG12-3005

General information


Enrolment period
01.12.2021 - 17.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2022 - 26.02.2022
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Construction Site Management
Teachers
Anja Kuronen
Course
5B00FG12

Objectives (course unit)

Student is able
-to operate with mathematical expressions related to technology
-to formulate the mathematical model and solve the equations

Content (course unit)

Mathematical Notations, Unit Conversations. Formulating and simplifying Mathematical Expressions. Solving equations. Percentages.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student regularly participates in the teaching and passes the final examination of the course. Students will be able to use the basics included in the course and solve simple tasks that are similar to those handled in the class.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

In addition to the above, the student can apply the course units to more difficult problems. The solutions are clearly presented.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

In addition to the above, the student has a comprehensive understanding of the course and is able to apply it to more difficult problems. The solutions are presented clearly and mathematical concepts are used precisely.

Location and time

Lukujärjestyksen mukaisesti alkaen viikolla 2

Exam schedules

Kurssin koe on 25.2.2022.
Uusintaan osallistuminen edellyttää arvosanaa nolla.
1. uusinta 30.3.2022 klo 17.00-20.00 (aika ja paikka tarkentuu myöhemmin)
2. uusinta/ korotus 13.4.2022 klo 17.00-20.00 (aika ja paikka tarkentuu myöhemmin)
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa 2. uusintakokeessa.
Kokeissa saa olla mukana vain opettajan erikseen määrittelemät materiaalit ja välineet.
Uusintakokeeseen ja korotukseen ilmoittaudutaan TAMKin tenttijärjestelmän kautta.

Assessment methods and criteria

- Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
- Opintojakso suoritetaan kokeella, harjoitustehtävillä (tunti-, koti- ja verkkotehtävillä), aktiivisella tuntiosallistumisella ja yhteistoiminnallisella oppimisella, jotka kaikki vaikuttavat arvosanaan.
- Opintojakson ajankohtaiset tiedot ja linkki kotitehtävälistaan löytyvät Moodlesta. Opiskelija vastaa itse siitä, että on päivittänyt tekemänsä harjoitustehtävät kotitehtävälistaan ennen seuraavan oppitunnin alkua. Kotitehtäväpisteiden saamiseksi on osallistuttava kotitehtävien tarkistukseen ja oltava valmis esittämään oma ratkaisunsa. Omat tehtävät palautetaan sähköisessä muodossa Moodlessa olevaan palautuskansioon (esim. kuvaamalla omat tehtävät ja palauttamalla pdf-tiedosto Moodleen).
- Kokeen arvostelussa otetaan huomioon paitsi ratkaisun oikeellisuus myös ratkaisutapa ja esitystavan selkeys. Jo arvosanan 0 saaminen edellyttää säännöllistä läsnäoloa ja osallistumista opintojakson työmuotoihin koko opintojakson ajan sekä kurssikokeeseen osallistumista. Säännöllinen läsnäolo tarkoittaa, että tunnilla ollaan aina, ellei ole perusteltua syytä (esim. sairaus) olla pois.

Kotitehtävillä saa lisäpisteitä oheisen taulukon mukaan:
30 - 49 %.....1
50 - 69 %.....2
70 - 89 %.....3
90 - 100%.....4
Lopullinen arvosana määräytyy kokeen, kotitehtäväpisteiden ja osallistumisaktiivisuuden perusteella.

Uusinta- ja korotus:
Kurssin uusinta- ja korotustentti on täysin erillinen koe, johon ei vaikuta enää kotitehtäväpisteet.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus / etäopetus tilanteen mukaan, itsenäinen opiskelu, tuntiharjoitukset ja kotitehtävät, loppukoe

Learning materials

Opintojakson pääasiallisena oppimateriaalina ovat opetusmonisteet, joita voi kurssin kuluessa ladata kurssin Moodle-sivulta.
Kurssilla pärjää hyvin myös peruslaskimella, mutta tulevia opintoja ajatellen graafisen laskimen hankintaa voisi myös harkita (esim. TI-nspire CX CAS).
Kurssilla käytettävä kaavakirja on Tekniikan kaavasto (kustantajana Tammertekniikka). Myös MAOL:n kaavastoa voi käyttää kurssin aikana ja kokeessa, mutta se ei ole yhtä kattava. Tammertekniikan kaavastoa käytetään yleisesti myös muilla TAMK:n kursseilla.

Student workload

Opiskelijan keskimääräinen työmäärä opintojaksolla on n. 80 h, joka koostuu lähiopetuksesta, ryhmätöistä, itsenäisestä työskentelystä ja tentistä.
Opettajan pitämiä lähitunteja sisältäen kokeet on noin 27 h.

Completion alternatives

Ei ole

Practical training and working life cooperation

Ei ole

International connections

Ei ole

Further information

Aloituskerran ajankohta: tammikuun toisella viikolla 2022.
Kurssilla kerrataan matematiikan perusteita, kuten laskusääntöjä, geometriaa, yksikkömuunnoksia ja perusyhtälöiden ratkaisemista. Kurssilla pääpaino on hyvän laskurutiinin harjoittelu tekemällä luennolla ohjattuja laskuharjoituksia sekä kotitehtäviä. Tarvittaessa suositellaan myös kerrattavaksi aiempia matematiikan opintoja.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen ja suorittaa opintojakson loppukokeen, mutta ei muuten saavuta tyydyttävään arvosanaan vaadittuja kriteerejä. Mikäli edellä mainitut kriteerit eivät täyty, niin opiskelija poistetaan toteutukselta. Nollan saaminen mahdollistaa osallistumisen kurssin uusintakokeeseen.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen ja suorittaa opintojakson loppukokeen. Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia tehtäviä, jotka ovat tunnilla käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita vaikeampiin ongelmiin. Ratkaisut esitetään selkeästi.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja hän osaa soveltaa niitä vaikeampiin ongelmiin. Ratkaisut esitetään selkeästi ja matemaattisia käsitteitä käytetään täsmällisesti.

Go back to top of page