Ympäristö ja kemia (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5K00DK09-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 21.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maarit Korhonen
Vastuuhenkilö
Markus Aho
Ryhmät
-
21I112AKonetekniikka 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee yleisen kemian tärkeimpien alkuaineiden ja niiden yhdisteiden kemian ja sähkökemian. Opiskelija tuntee ympäristöhallinnan perusteet ja tunnistaa yritysten ympäristövastuut. Opiskelija osaa materiaalien erottelun ja hyötykäytön perusteet.
Sisältö (OJ)
Yleisen kemian perusteet konetekniikkaan sovellettuna, tärkeimpien alkuaineiden ja niiden yhdisteiden kemiaa, sähkökemiaa, erityisesti korroosio, palaminen ja kemikaaliturvallisuus. Yritysten ympäristöhallintajärjestelmät ja ympäristöjohtaminen. Ympäristövastuut (tieto-, vahingonkorvaus-, kunnostus- ja rikosvastuu). Materiaalien erottelu ja hyötykäyttö (metallien talteenotto, materiaalien kierrätys, lajittelu).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja kuvailla opintojaksolla esille tulleita ilmiöitä ja ratkaista lähitunneilla esitetyn kaltaisia tehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja kuvailla opintojaksolla esille tulleita ilmiöitä ja ratkaista lähitunneilla esitetyn kaltaisia tehtäviä sekä soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja kuvailla opintojaksolla esille tulleita ilmiöitä ja ratkaista lähitunneilla esitetyn kaltaisia tehtäviä sekä soveltaa oppimaansa. Lisäksi hän pystyy perustelemaan edellä mainitun.
Aika ja paikka
Tarkempi aikataulu Moodlessa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Viikkokokeet: aikataulu Moodlessa
Loppukoe: 15.3.2022
Uusinnat ja korotus (kemia): Examissä
7.4.2022 uusinta ja korotus
28.4.2022 uusinta
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Viikkokokeet 50%
Ryhmätyö 10%
Loppukoe 40%
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäiset laskutehtävät, ryhmässä tehtävät laskutehtävät, viikkokokeet, posterin ja videon tekeminen, loppukoe
Oppimateriaalit
Tekniikan kemia: Antila, Karppinen, Leskelä, Mölsä ja Pohjakallio
Taulukkokirja: Tekniikan kaavasto (Tammertekniikka)
tai MAOL-taulukko
Moodle-pohjalla oleva materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op eli 3x27 h = 81 h
Sisällön jaksotus
- kemian perusteet
- kemikaaliturvallisuus
- ympäristönhallinta
Kemikaaliturvallisuus
Atomin rakenne
Jaksollinen järjestelmä
Kemiallinen sitoutuminen, hapetusluvut
Kemiallinen reaktio
Hapot ja emäkset
Sähkökemia, korroosio
Kertaus
Tentti
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.