Environment and Chemistry (3 cr)
Code: 5K00DK09-3009
General information
- Enrolment period
- 02.12.2021 - 21.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2022 - 31.07.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Mechanical Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Mechanical Engineering
Objectives (course unit)
Student learn to understand the basics of chemistry. Student knows the typical applications of chemistry and electrochemistry. Student knows the basics of the environment management and identifies the environmental responsibilities of companies. Student knows the basics for the material recycling and productive use of materials.
Content (course unit)
The basic chemistry of elements, chemical reactions, suspensions and solutions, corrosion, burning and fuels, plastics and contruction ceramics. Enviromental management of companies. Environmental responsibilities (an information responsibility, liability, repairing responsibility and crime responsibility). Recycling of materials and productive use (the recovery of metals, the recycling of materials, a sorting).
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student can identify, name and describe the phenomena brought up in the Study Course and solve tasks similar to those presented in the next lessons.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student can identify, name and describe the phenomena brought up in the Study Course and solve tasks similar to those presented in the next lessons and apply what the student has learned.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student can identify, name and describe the phenomena brought up in the Study Course and solve tasks similar to those presented in the next lessons and apply what he has learned. In addition, the student is able to justify the above.
Location and time
Tarkempi aikataulu Moodlessa
Exam schedules
Viikkokokeet: aikataulu Moodlessa
Loppukoe: 15.3.2022
Uusinnat ja korotus (kemia): Examissä
7.4.2022 uusinta ja korotus
28.4.2022 uusinta
Assessment methods and criteria
Viikkokokeet 50%
Ryhmätyö 10%
Loppukoe 40%
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, itsenäiset laskutehtävät, ryhmässä tehtävät laskutehtävät, viikkokokeet, posterin ja videon tekeminen, loppukoe
Learning materials
Tekniikan kemia: Antila, Karppinen, Leskelä, Mölsä ja Pohjakallio
Taulukkokirja: Tekniikan kaavasto (Tammertekniikka)
tai MAOL-taulukko
Moodle-pohjalla oleva materiaali
Student workload
3 op eli 3x27 h = 81 h
Content scheduling
- kemian perusteet
- kemikaaliturvallisuus
- ympäristönhallinta
Kemikaaliturvallisuus
Atomin rakenne
Jaksollinen järjestelmä
Kemiallinen sitoutuminen, hapetusluvut
Kemiallinen reaktio
Hapot ja emäkset
Sähkökemia, korroosio
Kertaus
Tentti
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.