Skip to main content

Environment and Chemistry (3 cr)

Code: 5K00DK09-3009

General information


Enrolment period
02.12.2021 - 21.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Mechanical Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Mechanical Engineering
Teachers
Maarit Korhonen
Person in charge
Markus Aho
Course
5K00DK09

Objectives (course unit)

Student learn to understand the basics of chemistry. Student knows the typical applications of chemistry and electrochemistry. Student knows the basics of the environment management and identifies the environmental responsibilities of companies. Student knows the basics for the material recycling and productive use of materials.

Content (course unit)

The basic chemistry of elements, chemical reactions, suspensions and solutions, corrosion, burning and fuels, plastics and contruction ceramics. Enviromental management of companies. Environmental responsibilities (an information responsibility, liability, repairing responsibility and crime responsibility). Recycling of materials and productive use (the recovery of metals, the recycling of materials, a sorting).

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student can identify, name and describe the phenomena brought up in the Study Course and solve tasks similar to those presented in the next lessons.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student can identify, name and describe the phenomena brought up in the Study Course and solve tasks similar to those presented in the next lessons and apply what the student has learned.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student can identify, name and describe the phenomena brought up in the Study Course and solve tasks similar to those presented in the next lessons and apply what he has learned. In addition, the student is able to justify the above.

Location and time

Tarkempi aikataulu Moodlessa

Exam schedules

Viikkokokeet: aikataulu Moodlessa

Loppukoe: 15.3.2022

Uusinnat ja korotus (kemia): Examissä
7.4.2022 uusinta ja korotus
28.4.2022 uusinta

Assessment methods and criteria

Viikkokokeet 50%
Ryhmätyö 10%
Loppukoe 40%

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, itsenäiset laskutehtävät, ryhmässä tehtävät laskutehtävät, viikkokokeet, posterin ja videon tekeminen, loppukoe

Learning materials

Tekniikan kemia: Antila, Karppinen, Leskelä, Mölsä ja Pohjakallio
Taulukkokirja: Tekniikan kaavasto (Tammertekniikka)
tai MAOL-taulukko
Moodle-pohjalla oleva materiaali

Student workload

3 op eli 3x27 h = 81 h

Content scheduling

- kemian perusteet
- kemikaaliturvallisuus
- ympäristönhallinta

Kemikaaliturvallisuus
Atomin rakenne
Jaksollinen järjestelmä
Kemiallinen sitoutuminen, hapetusluvut
Kemiallinen reaktio
Hapot ja emäkset
Sähkökemia, korroosio
Kertaus
Tentti

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.

Go back to top of page