Siirry suoraan sisältöön

Palvelujen myynti (5op)

Toteutuksen tunnus: 6M00DQ36-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.01.2022 - 15.03.2022
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tutta Tanttari
Opintojakso
6M00DQ36

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa:
-määritellä metsäalan palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
-suunnitella metsäalan palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua
-tuntee myynnin vaiheet valmistautumisesta kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon
-vahvistaa vuorovaikutustaitojaan asiakkaan kohtaamiseen liittyvissä tilanteissa erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen näkökulmasta
-valmistautua ja toteuttaa myyntikohtaamisen aidossa asiakastilanteessa.

Sisältö (Opintojakso)

Palveluliiketoiminnan mallit, palveluiden suunnittelu, palveluprosessin toiminta, palveluiden muotoilu, tuotteistaminen, asiakastapaamisen vaiheet ja myyjän toiminta eri vaiheissa, myyjänä kehittyminen, arvon luominen asiakkaalle myynnin avulla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija tunnistaa palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myynnin eri vaiheet. Hän tuntee palvelumuotoiluun ja arvomyyntiin liittyviä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija ymmärtää palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjatusti myyntityöhön liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti suunnitella palveluita. Hän ymmärtää luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen merkityksen myyntityössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija ymmärtää palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa jäsentää myynnin eri vaiheet valmistautumisesta asiakassuhteen jälkihoitoon ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija pystyy palveluliiketoiminnan ja myyntitaitojen avulla kehittämään asiakkaalle tuotettua arvoa ja vahvistamaan myyjän ja asiakkaan välistä luottamusta.

Aika ja paikka

19.1. klo 8.30-11.30
Opintojakson esittely – Tutta Tanttari ja Mikko Rantanen
Metsäalan palveluliiketoiminnan muodot – Mikko Rantanen

26.1. klo 12.30-15.30
Myyntiprosessi 1 – Tutta Tanttari

10.2. klo 8.30-11.30
Myyntiprosessi 2 – Tutta Tanttari

14.2. klo 8.30-16
Metsäalan palveluiden suunnittelu- ja palvelumuotoilupäivä – Tutta Tanttari ja Mikko Rantanen

23.2. klo 8.30-11.30
Ryhmätehtävien sparrailuaikoja saatavilla, ei pakollinen

14.3. Klo 9.15-13.00
Ryhmätehtävien esitykset ja opponoinnit - Tutta Tanttari ja Mikko Rantanen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu asteikolla 0-5. Arviointi tapahtuu ryhmätehtävän raportin (50%) ja esityksen perusteella (50%). Arvioinnissa huomioidaan myös aktiivinen osallistuminen tuntien aikana sekä vertaisarviointi ryhmätyön toteutuksessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luentoja & keskusteluja
Harjoitustyö, sen raportointi ja esitys
Itsenäistä opiskelua

Oppimateriaalit

Oivaltava myyntityö - asiakkaana organisaatio
Hänti, S., Kairisto-Mertanen, L. & Kock, H. 2016.

Halutessasi voit perehtyä myös seuraaviin kirjoihin:

Menestys syntyy asiakaskokemuksesta: B2B-johtajan opas
Holma, L., Laasio, K., Ruusuvuori, M., Seppä, S. & Tanner, R. 2021.

Strategiana asiakaskokemus
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5op tarkoittaa 5x27h = 135h työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava erikseen opettajien kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ryhmätyö edellyttää metsäalan yrittäjän haastattelua ja perehtymistä hänen myyntiprosessiinsa. Lisäksi ryhmätyö edellyttää osatajana toimivan henkilön / organisaation haastattelua ja heidän hankintaprosessiinsa perehtymistä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson tunneille, eikä ole osallistunut ryhmätyön toteuttamiseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut pääosin opintojakson tunneille, mutta ryhmätyöhön osallistuminen ei ole ollut aktiivista. Ryhmätyön raportti on pinnallinen eikä myyntityötä tekevä metsäalan yritys saa siitä konkreettisia ehdotuksia oman myyntiprosessinsa kehittämiseen. Raporttia ei ole kirjoitettu TAMK:in kirjallisen raportoinnin ohjeiden mukaisesti. Ryhmätyön esitys on pintapuolinen eikä auta muita opiskelijoita oppimaan myyntityöstä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut pääosin opintojakson tunneille ja ryhmätyöhön osallistuminen on ollut melko aktiivista. Ryhmätyössä on käsitelty metsäalan yrityksen myynti- ja ostoprosessia. Ryhmätyön raportti on selkeä ja johdonmukainen ja toimeksiantajana ollut metsäalan yritys saa raportista yksittäisiä käytäntöön vietävissä olevia ehdotuksia oman myyntiprosessinsa kehittämiseen. Raportti on toteutettu pääosin TAMK:in kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti. Ryhmätyön esitys on havainnollinen ja auttaa muita opiskelijoita oppimaan jotain uutta metsäalan myyntityöstä oman ryhmätyön sisältöihin pohjautuen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut pääosin opintojakson tunneille ja ryhmätyöhön osallistuminen on ollut aktiivista. Ryhmätyössä on käsitelty kattavasti metsäalan yrityksen myynti- ja ostoprosessia. Ryhmätyön raportti on selkeä ja johdonmukainen ja toimeksiantajana ollut metsäalan yritys saa raportista konkreettisia ja käytäntöön vietävissä olevia ehdotuksia oman myyntiprosessinsa kehittämiseen. Raportti on toteutettu TAMK:in kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti. Ryhmätyön esitys on havainnollinen ja visuaalinen sekä auttaa muita opiskelijoita oppimaan käytönnönläheisiä näkökulmia metsäalan myyntityöstä oman ryhmätyön sisältöihin pohjautuen.

Siirry alkuun