Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00EO71-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 05.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 08.03.2022

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous ja media

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Marja-Liisa Timperi
  • Tutta Tanttari

Vastuuhenkilö

Tutta Tanttari

Ryhmät

  • 21TIJO
    Yrittäjyys ja tiimijohtaminen 2021, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

- Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- Opiskelija osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- Opiskelija osaa fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.

Sisältö (OJ)

Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet.

Aika ja paikka

Palvelumuotoilun opintojakso on osa palvelumuotoilun, markkinoinnin ja myynnin kokonaisuutta. Palvelumuotoilun opintojaksoon sisältyy kolme pajaa / tiimi helmikuussa 1.2. - 22.2. välisenä aikana. Paikkana on kullekin tiimille varattu pajatila (ellei korona -tilanne edellytä muita toteutusvaihtoehtoja). Tarkemmasta aikataulusta tiedotetaan myöhemmin. Lisäksi palvelumuotoilun opintojaksoon kuuluu pamu -verkkokurssin materiaaleihin perehtyminen ennen pamu -pajoja ja yhden yksilöesseen kirjoittaminen pamu -verkkokurssin materiaaleihin pohjautuen. Opintojakson tavoitteena on, että tiimit pääsevät ideoimaan omia tuotteitaan / palvelutuotteitaan sekä markkinoinnin ja myynnin opintojaksoilla jatkamaan kyseisten tuotteidensa parissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena on aktiivinen osallistuminen pajoihin, pienryhmätyöskentelyyn osallistuminen sekä palvelumuotoilu -esseen numeerinen arviointi. Arviointiasteikko on 0-5.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssin opetusmenetelminä hyödynnetään dialogia ja projekti- ja case-työskentelyä. Lisäksi opiskelija tutustuu itsenäisesti opetusmateriaaleihin sekä aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen.

Oppimateriaalit

Palvelumuotoilun verkkokurssi ja sen sisältämät materiaalit.
Palvelumuotoilu -kirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5op, mikä tarkoittaa ajankäytössä 135h työtä (5 x 27h/op = 135h). Tästä arviolta 20h muodostuu verkkokurssin materiaaleihin perehtymisestä (toimii pajoihin valmistautumisena), 12h pajoihin osallistumisesta, 20h esseen kirjoittamisesta ja tiimin omien tuotteiden innovointiin ja kehittämiseen jää tällöin peräti 83h aikaa. Muistakaa kalenteroida hyvissä ajoin kaikki tekemiset!

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija perustaa opintojen aikana yrityksen yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Opintojakson opetussisällöt liitetään käytännön esimerkkien ja projektityöskentelyn avulla tähän yritystoimintaan.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut pamu -pajoihin tai pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija ei ole kirjoittanut palvelumuotoilu -esseetä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut pamu -pajoihin ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on kirjoittanut pinnallisen ja suppean palvelumuotoilu -esseen.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti pamu -pajoihin ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on kirjoittanut palvelumuotoilu -esseen, joka pohjautuu teoriaan ja sisältää myös käytännön näkökulmia.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti pamu -pajoihin ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on kirjoittanut kattavan ja sujuvasanaisen palvelumuotoilu -esseen, jossa yhdistelee teoriaa ja käytännön näkökulmia oivaltavasti.