Tiimioppiminen ja liiketoimintamallit (8 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00EO55-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 30.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 21.12.2022
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yrittäjyys (Proakatemia)
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 51
Koulutus
- Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanna Saraketo
Vastuuhenkilö
Hanna Saraketo
Ryhmät
-
22TIJOYrittäjyys ja tiimijohtaminen 2022, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
- Opiskelija tunnistaa tiimioppimisen mahdollisuudet ja osaa oppia tiimissä.
- Opiskelija osaa toimia erilaisissa dialogitilanteessa rakentavasti.
- Opiskelija osaa tuottaa tiimissä uutta osaamista ajankohtaiseen tarpeeseen.
- Opiskelija osaa arvioida erilaisten liiketoimintamallien vahvuuksia ja heikkouksia.
- Opiskelija osaa käyttää liiketoimintamallien rakentamiseen monipuolisesti erilaisia työkaluja.
Sisältö (OJ)
Mitä tarkoittaa oppiva organisaatio?
Mitä hyötyä on tiimioppimisesta?
Miten opitaan tiimissä?
Millaisia liiketoimintamalleja on ja mitä mahdollisuuksia/haasteita niissä on?
Millaisia työkaluja on ja miten niitä käytetään liiketoimintamallin kehittämisessä?
Esitietovaatimukset (OJ)
ei ole
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet teoriassa. Hän ymmärtää, miten uutta tietoa tuotetaan yhdessä. Hän tuntee erilaisia liiketoimintamalleja ja niihin liittyviä työkaluja ja tietää niiden vahvuuksia ja heikkouksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet teoriassa ja on harjoitellut niitä käytännössä. Hänellä on kokemusta uuden tiedon tuottamisesta yhdessä ja hän osaa arvioida kehittymiskohteitaan. Hän tuntee liiketoimintamallien mahdollisuuksia ja osaa käyttää joitain niihin liittyviä työkaluja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tiimioppimis- ja dialogitaidot teoriassa ja käytännössä. Osallistumisellaan hän rakentaa tiimiä ja sille uutta osaamista. Hän osaa soveltaa liiketoimintamalleja käytäntöön ja käyttää työkaluja niiden rakentamiseksi. Hän osaa arvioida osaamistaan realistisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty, jos
opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet pintapuolisesti. Hän ei sitoudu tiimin yhdessä sopimiin käytäntöihin eikä osallistu uuden tiedon tuottamiseen. Hän tuntee liiketoimintamalleja mutta ei niiden erityispiirteitä. Työkalujen käyttämisen taito on vähäistä.
Aika ja paikka
Lähiopetus tapahtuu Proakatemialla erikseen ilmoitettavissa tiloissa, ks. tilavarausjärjestelmä ja Teamsissa julkaistu ohjelma. Etäopetus Zoomissa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssista ei ole tenttiä. Soluna (yhdessä) kirjoitettavaa akateemista esseetä on mahdollista tarvittaessa täydentää.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu kolmesta osasta: läsnäolo ja aktiivisuus, akateeminen essee ja oppimispäiväkirja.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan lähi- ja etäopetuksena. Menetelmät vaihtelevat tiimioppimisen, pienryhmätyöskentelyn ja etätyökalujen hyödyntämisestä itseopiskeluun (kirjat ja ennakkomateriaalit).
Oppimateriaalit
Kurssiin sisältyy kirjallisuuden lukemista sekä ennakkomateriaaleihin tutustuminen. Suositellut kirjat ilmoitetaan kurssin alussa ja ennakkomateriaalit ennen kutakin lähikertaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuuden laajuus on 8 opintopistettä. Lähipäivien lisäksi kurssiin kuuluu itsenäistä työskentelyä (kirjallisuus, ennakkomateriaalit, oppimispäiväkirjan täyttäminen ja akateemisen esseen kirjoittaminen).
Sisällön jaksotus
teemat Teamsissa jaossa olevassa taulukossa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Kansainvälisyys
Osa kurssista toteutetaan yhteistyössä Entrepeneurship and team leadership -tutkinnon opiskelijoiden kanssa englanniksi.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu aktiivisesti lähikerroille, essee ei noudata TAMKin ohjeistuksia tai on sisällötään ylimalkainen tai oppimispäiväkirja ei osoita oppimista.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu aktiivisesti lähipäiviin (fyysisiä tai henkisiä poissaoloja) tai on tyydyttävästi valmistautunut lähipäiviin. Oppimispäiväkirja on puutteellinen tai vain toistaa asioita (vrt. Bloomin taksonomia). Esseen lähteiden käytössä on joitain ohjeidenvastaisuuksia, huolimatonta kieltä tai sisältö on anniltaan niukka tai vaikeasti käytäntöön sovellettava.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on mukana lähipäivissä ja osallistuu niihin aktiivisesti, myös valmistautuminen näkyy tekemisessä. Oppimispäiväkirja on kattava, reflektoiva ja analysoivakin. Essee noudattaa TAMKin tapaa lähteiden käytössä, on huoliteltua suomea ja kiinnostavaa luettavaa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on aktiivinen osallistuja ja innostaa myös muita. Valmistautuminen näkyy tekemisessä. Panostus esseeseen on merkittävä ja lopputulos mallikas. Oppimispäiväkirja on syvällinen otos opiskelijan ajattelusta. Hän osoittaa ymmärtäneensä tiimioppisen periaatteet teoriassa ja käytännössä.