Siirry suoraan sisältöön

Päihde- ja mielenterveystyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL70-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

11.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Juha Santala
  • Jussi Kemmo
  • Tuija Laakso

Vastuuhenkilö

Tuija Laakso

Ryhmät

  • 21ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
  • 19SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
  • 20SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
  • 20ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina mielenterveys- ja päihdetyössä 
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä
- tunnistaa sosiaalisen päihde- ja mielenterveystyössä
2. Päihteidenkäyttäjä ja mielenterveysongelmista kärsivä asiakkaana  
- osaa tunnistaa ja kohdata päihteiden riski- ja ongelmakäyttäjän ja hänen läheisensä
- osaa auttaa ja tukea asiakkaita oman ammattikuvansa puitteissa ja ohjata heitä tarvittaessa eteenpäin mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmässä
- tuntee palvelutarpeen arvioinnin lähtökohtia ja ammatillisen roolinsa siinä 
- tietää varhaisen auttamisen merkityksen ja osaa soveltaa työssään varhaisen tuen menetelmiä
3. Työorientaatiot ja menetelmät 
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- saa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- tietää yhteisöhoidon ja kuntoutuksen lähtökohtia
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
4. Palvelujärjestelmä ja kehittäminen
- Tuntee päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat
- Tuntee keskeisiltä osiltaan mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin 
- osaa kriittisesti arvioida asiakasprosesseja ja palvelujärjestelmän toimintaa 

Sisältö (OJ)

- Eri-ikäisten päihteiden ongelmakäytön ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Medikalisaatio ja uusliberalismi
- Psykiatria, diagnoosit ja lääkkeet mielenterveystyössä
- Dialoginen auttamistyö ja kohtaaminen
- Motivoiva haastattelu
- Mini-interventio ja varhainen tukeminen
- Päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä
- Kuntoutuminen ja toipumisorientaatio
- Yhteisöllisyys päihde- ja mielenterveystyössä
- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Matala kynnys
- Haittojen vähentäminen ja korvaushoito
- Käypähoito suositukset
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä päihde- ja mielenterveystyön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuudet

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa päihde- ja mielenterveystyön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri päihde- ja mielenterveystyön osa-alueiden välisiä suhteita.

Aika ja paikka

VIIKKO 1

Ennakkotehtävä kts. moodle

VIIKKO 2

11.1. klo 13-16 Orientaatio, päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä (Tuija ja Jussi)
12.1 ke klo 9-12. Sosionomina päihde ja mielenterveystyössä, oman oppimisen reflektio (Tuija)

(monimuodot mukana)

VIIKKO 3
18.1. ti klo 9-16 Päihde- ja mt-työn etiikka, Päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat, asiakasohjaus, ehkäisevä päihdetyö, palvelutarpeen arviointi, matala kynnys Vierailijat Huoltsu (Jussi)
19.1. ke klo 9-12 Sosiaalinen päihdetyö, Uusliberalismi, medikalisaatio ja riippuvuudet (Jussi)

VIIKKO 4
25.1. ti klo 9-16 AP: Itsenäistä työskentelyä
IP: Vuorovaikutus: dialoginen auttamistyö, ratkaisukeskeisyys, traumasensitiivisyys (Jussi)
26.1 ke klo 9-13 Neuropsykiatriset häiriöt ja toiminnan ohjaus (Tuija)

VIIKKO 5
2.2. ke klo 9-12 Vuorovaikutus: puheeksiotto, mini-interventio, audit, motivoiva haastattelu, Rakenteellinen työ (Jussi)
3.2 to klo 9-16 Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus: A-killan vierailupäivä, A-kilta toiminta sosiaalisena päihdetyönä (Jussi)

VIIKKO 6
8.2. ti klo 13-16 Katutyö, Jalkautuva ja etsivä työ, Terveysneuvonta, vierailijat Katuklinikka (Jussi)
9.2. ke klo 9-16 Diagnoosit ja psykiatrian rooli, käypähoito (Tuija)

(monimuodot mukana)

VIIKKO 7
15.2. ti klo 9-16 Päihteiden käyttö, seuraukset, palvelujärjestelmä, Korvaushoito, Haittoja vähentävä työ, Vierailijat Breikki ja Tampereen huumehoidon avopalvelut (Jussi)
16.2 ke klo 9-16 Toipumisorientaatio + järjestöt (Juha Santala)

VIIKKO 8
22.2. ti klo 9-16 Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö mielenterveystyössä, vierailijat Nuorisovastaanotosta, itsemurha vaarassa olevan asiakkaan kohtaaminen (Tuija)
23.2. ke klo 9-16 Mipä ja N & A modulit yhdessä: Ilmiöt, kuntoutus ja yhteisöhoito, kokemusasiantuntijuus, Silta -valmennus ja IP: Mielen ry (Jussi AP Kati IP)

HIIHTOLOMA

VIIKKO 9
8.3. ti klo 9-12 Lasten ja perheen rooli ja huomioiminen päihde ja mielenterveystyössä (Tuija)
9.3. ke klo Seminaari: AP: kirjallisuusopintopiirin esitykset, minä päihde ja mielenterveystyön ammmattilaisena IP:puheet, opintojakson loppureflektio (Tuija ja Jussi)



Monimuodot:
16.3. Uusliberalismi, medikalisaatio ja sosiaalinen päihdetyö, riippuvuudet. (Jussi)

13.4 Perheen ja lapsen rooli päihde- ja mt työssä. Vierailu Päiväperhoon tilanteen salliessa. (Tuija)

11.5 klo 9-12 Sosiaalityöllä vaikuttavuutta päihdetyöhön (Juha) klo 12-16 puheet ja opintojakson päätös (Tuija)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti examissa. 3.1-18.5.22
https://exam.tamk.fi/enroll/exam/93969?code=7S00EL70-3002

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

A) Kirjallisuus- ja luentotentti 0-5 (https://exam.tamk.fi/enroll/exam/93969?code=7S00EL70-3002)
Päihdetyön osuus
1) Ihan oikea ihme.
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1), sivut 124-137 (osiossa 6), sivut 176 - 183 (osio 8) Löytyy Moodlesta https://moodle.tuni.fi/mod/folder/view.php?id=847448
2) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence=1)
3) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
4) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä , Suomen sosiaalipedagoginen seura ry.Kuopio, 2011 (https://drive.google.com/open?id=1A1L0VoeLJdTXxAy2FcZJyQ0swd59RvZO)
B) Mielenterveystyön luennot & materiaali; tehtävien tekeminen hyväksytysti
C Kirjallisuus opintopiiri hyv/hyl
D) Opintokäyntitehtävä; arviointi 0-5
E) Puheenpito Hyv/hyl

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - LÄHIKERROILLA LÄSNÄOLO SUOTAVAA!
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin - ENNAKKOTEHTÄVÄT OPETUKSEEN LIITTYEN TULEE TEHDÄ.
- Arvosana tentin ja opintokäyntitehtävän keskiarvona: 0-5 (TAMKin yhteinen arviointikehikko)
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua!

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, oppimistehtävät
Itsenäinen työskentely/flipped learning - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä
- Lähiopetus kampuksella - EI etälinkkejä: luennot, keskustelut, yhteinen työskentely - pääasiallisesti keskiviikot ja tiistaisin
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Yksilötentti, mt-raportti ja puheenpito yksilötehtävinä, opintokäynti ja raportti siitä sekä kirjallisuuspiiri ryhmässä.

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuus täydennetään tähän.

Päihdetyön osuuden tentti auki 3.1.-18.5.22
1) Ihan oikea ihme: (Löytyy moodlesta)
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1), sivut 124-137 (osiossa 6), sivut 176 - 183 (osio 8)
2) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence=1)
3) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
4) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä. Suomen sosiaalipedagoginen seura ry. Kuopio, 2011 (https://drive.google.com/open?id=1A1L0VoeLJdTXxAy2FcZJyQ0swd59RvZO)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

20so ja 19so 270 tuntia so:
Kontaktiopetus 56 tuntia + ennakkomateriaalit 20 tuntia
Kirjallisuusopintopiiri 54 tuntia
Kirjallisuus (sis. tentti) 60 tuntia
Opintokäynti & raportit 50 tuntia
Puheenpito (suunnittelu ja valmistautuminen) 30 tuntia

MONIMUOTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 6 x 8+4 h = 52 h = 2 op
Itsenäinen työskentely: 220 h = 8 op, josta
Tentteihin lukeminen n.4 op = 100 h
yhteensä 270h

Sisällön jaksotus

ENNAKKOTEHTÄVÄT TAMMIKUUN EKA VIIKOLLA: 11.1. Orientaatioon mukaan!

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhteistyö A-killan (kokemusasiantuntija) ja muiden päihdepalveluiden kanssa

Kansainvälisyys

KV-kirjallisuus

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus pääasiallisesti 19SO, 20SO ja 20ASO -ryhmälle - poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat 21ASO) näissä tapauksissa sovitaan suorittamisesta Tuijan kanssa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan suoritukset eivät yllä tyydyttävälle tasolle

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa päihde- ja mielenterveystyön peruskäsitteet ja osaa valita ja nimetä erilaisia työmenetelmiä rutiininomaisesti ja ohjattuna. Ottaa vastuun omasta ammatillisesta kasvustaan päihde- ja mielenterveystyöntekijyydestään.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija jäsentää päihde- ja mielenterveystyön ilmiöitä ja käsitteitä toisiinsa. Osaa soveltaa ja laatia suunnitelmia ja ratkaista ongelmia. Osaa valita erilaisia työmenetelmiä ja perustella valinnat. Osaa kuvata ja arvioida ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisen kokonaisuuden ja niiden välisen suhteen. Osaa analysoida erilaisia työorientaatiota ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja etsiä ratkaisuvaihtoehtoja asiakastilanteissa ja reflektoi kiitettävästi omaa ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä. Ylin taso sisältää aina alempien tasojen arviointikriteerit.