Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FO46-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.01.2022 - 06.03.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 21.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Milla Salama

Vastuuhenkilö

Milla Salama

Ryhmät

  • 22SH1A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 22SH1A

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
- kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita

Sisältö (OJ)

- hoitotyön arvot, periaatteet sekä ammattieettiset ohjeet, salassapito, vastuu ja vastuullisuus sairaanhoitajan työssä
- erilaiset ihmiskäsitykset, autonomia, itsemääräämisoikeus, ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
- eettisten ongelmien tunnistaminen, käsittely ja eettinen päätöksenteko
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- erilaiset vuorovaikutuksen keinot
- ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa asiakkaiden ja läheisten kanssa, opiskelijoilla voi olla ammatillista vuorovaikutusta alaikäisen kanssa
- ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
- eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija
- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
- kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita

Hylätty
Opiskelija
- ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista
- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut
- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia
- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa
- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä
- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä
- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut
- ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita

Aika ja paikka

11.1.-21.12.2022.

Ohjattu harjoittelu 1 toteutuu opintojen ensimmäisen lukuvuoden aikana.

Toteutus jatkuu syyslukukukaudella, jossa ryhmä osallistuu Sprint festival-tapahtumaan ja jatkaa TOKASA-ryhmän kummiryhmänä. Sprint tapahtumaviikko varmentuu syyslukukauden alkuun mennessä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä, se toteutetaan kokonaan toiminnallisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen orientaatioon, läsnäolovelvollisille tunneille, kummiryhmän tapaamisiin, KV-viikkoon, Sprint festival-tapahtumaan sekä tekee mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytysti.

Opiskelija saavuttaa opetussuunnitelmaan kirjatut tavoitteet hyväksytysti arviointikriteerien mukaisesti. Kehittää aktiivisesti ammatillista vuorovaikutusta kummiryhmätoiminnassa. Aktiivinen osallistuminen Sprint festival-tapahtumaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu 1 eli ammatillinen kasvu ja monikulttuurinen yhteistyö sairaanhoitajaopinnoissa sisältää kevät- ja syyslukukaudelle sisältyviä kummiryhmätapaamisia TOKASA-ryhmän kanssa. Lisäksi ryhmä muodostaa pienempiä tukiryhmiä kummiryhmille, jotka toimivat kohdennetusti TOKASA-ryhmän opiskelijoiden tukena. Toteutus sisältää myös ammatilliseen vuorovaikutukseen ja kasvuun (ammatillinen vuorovaikutus, hyvinvointi, TEHY, alumnitoiminta, kielitietoisuus) liittyviä teoriatunteja, infoja sekä mahdollisia kirjallisia tehtäviä. Ryhmä osallistuu myös KV-viikkoon (vko 14), johon he valmistavat yhdessä TOKASA-ryhmän kanssa esityksen. Syksyllä 2022 ryhmä osallistuu Sprint Festival -viikolle, ja jatkaa TOKASA-ryhmän tukena.

Oppimateriaalit

Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.

Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys: Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017.

Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012.

Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. ja Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice. 48:102887.

Abdrbo,A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives. 38 (3),149-151.

Antón-Solanas, I., Tambo-Lizalde, E., Hamam-Alcober, N., Vanceulebroeck, V., Dehaes, S. et al. 2021. Nursing students’ experience of learning cultural competence. PLoS One. 16 (12). DOI:10.1371/journal.pone.0259802

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus 135 h. Kokonaistuntimäärään sisältyy orientaatiotunti, opetustunnit, tunnit kummiryhmän kanssa keväällä ja syksyllä 2022, tukiryhmän toiminta, kv-viikon esityksen suunnittelu ja toteuttaminen keväällä 2022, Sprint festival tapahtumaan osallistuminen syksyllä 2022.

Osa 1 Kummitoiminta monikulttuuriselle ryhmälle (yhteiset tapaamiset, tukiryhmän toiminta) 1,5 op
Osa 2 Ammatillinen kasvu ja vuorovaikutus 1 op
Osa 3 KV-viikko ja esityksen suunnittelu, valmistelu ja esittäminen tapahtumaan 0,5 op
Osa 4 Sprint festival 1,5 op
Osa 5 Kummitoiminta monikulttuuriselle ryhmälle (yhteiset tapaamiset, tukiryhmän toiminta) 0,5 op

Sisällön jaksotus

Osa 1 Kummitoiminta monikulttuuriselle ryhmälle (yhteiset tapaamiset, tukiryhmän toiminta) 1,5 op
Osa 2 Ammatillinen kasvu ja vuorovaikutus 1 op
Osa 3 KV-viikko ja esityksen suunnittelu, valmistelu ja esittäminen tapahtumaan 0,5 op
Osa 4 Sprint festival 1,5 op
Osa 5 Kummitoiminta monikulttuuriselle ryhmälle (yhteiset tapaamiset, tukiryhmän toiminta) 0,5 op

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Osallistuminen KV-viikkoon.

Lisätietoja opiskelijoille

100% läsnäolovelvollisuus ohjatun harjoittelun orientaatiotunnilla ja muissa toteutukseen liittyvissä opetuksissa ja kummiryhmä-tapaamisissa. Tuntien pakollisuus näkyy aina lukujärjestyksessä. Ohjattu harjoittelu 1 sisältää myös muun muassa oppilaitospastorin (Jussi Houttu) ja hyvinvoinnin ohjaajan pitämät luennot (Anniina Vilkas), sekä pakollisen osallistumisen Sprint festival -tapahtumaan.

Mahdollinen poissaolo korvataan kirjallisella/toiminnallisella tehtävällä. Toiminnallinen tehtävä voi olla esimerkiksi ohjelman suunnittelu jollekin kummiryhmätapaamiselle, kirjallinen tehtävä voi olla esim. essee. Toteutusta ei kuitenkaan voi suorittaa pelkillä poissaolojen korvaamisilla. Tarvittaessa opiskelijan tulee arvioida toteutuksen opintojaksotavoitteiden toteutumista yhdessä vastuuopettajan kanssa, ja pohtia tuleeko opintojakso käydä uudella toteutuksella.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty: Opiskelija

- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin

- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan

- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia

- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana

- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia

- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa

- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä

- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä

- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa

-kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita


Hylätty

-ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista

- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut

- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia

- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana

- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia

- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa

- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä

- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä

- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut

-ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita