Supervised Clinical Training 1 (5 cr)
Code: 7K00FO46-3002
General information
- Enrolment period
- 01.01.2022 - 06.03.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.01.2022 - 21.12.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
The student
- is aware of his/her own values and principles and is able to describe them in relation to the values and ethical principles of future profession in health care
- knows the basic ethical values in social and health care
- follows the ethical guidelines and principles in nursing, acts responsibly as a member of the work community and follows practice guidelines
- respects clients/patients and meets them as experts and actors of their lives
- is able to support client’s strengths and well-being
-is able to interact professionally and individually with clients/patients of all ages, cultures and with different backgrounds
- is able to meet vulnerable client groups in nursing care
- is able to act in a professional and collegial manner in the work community
- is able to recognise health care and social services professionals’ roles and responsibilities in clients’ care
- is able to use reflection and identify own strengths and developmental challenges in professional interaction
Content (course unit)
- professional interaction and ethical competence
- nursing care values, principles and professional ethical guidelines, confidentiality, responsibility in nurse’s profession
- various concepts of human being, autonomy, self-determination, respecting a human being and client-approach
- recognising ethical problems, ethical decision-making with different dimensions of action
- identifying and evaluating own interpersonal skills
- using different methods and tools in interaction
- professional activity in the work community, collegiality and professional co-operation skills of the employee
- professional interaction with clients and their families, students may have professional interactions with a minor
- acting professionally on social media
- multicultural clients and vulnerable client groups
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Hyväksytty
Opiskelija
- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
- kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita
Hylätty
Opiskelija
- ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista
- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut
- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia
- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa
- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä
- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä
- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut
- ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita
Location and time
11.1.-21.12.2022.
Ohjattu harjoittelu 1 toteutuu opintojen ensimmäisen lukuvuoden aikana.
Toteutus jatkuu syyslukukukaudella, jossa ryhmä osallistuu Sprint festival-tapahtumaan ja jatkaa TOKASA-ryhmän kummiryhmänä. Sprint tapahtumaviikko varmentuu syyslukukauden alkuun mennessä.
Exam schedules
Opintojaksolla ei ole tenttiä, se toteutetaan kokonaan toiminnallisesti.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen orientaatioon, läsnäolovelvollisille tunneille, kummiryhmän tapaamisiin, KV-viikkoon, Sprint festival-tapahtumaan sekä tekee mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytysti.
Opiskelija saavuttaa opetussuunnitelmaan kirjatut tavoitteet hyväksytysti arviointikriteerien mukaisesti. Kehittää aktiivisesti ammatillista vuorovaikutusta kummiryhmätoiminnassa. Aktiivinen osallistuminen Sprint festival-tapahtumaan.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Ohjattu harjoittelu 1 eli ammatillinen kasvu ja monikulttuurinen yhteistyö sairaanhoitajaopinnoissa sisältää kevät- ja syyslukukaudelle sisältyviä kummiryhmätapaamisia TOKASA-ryhmän kanssa. Lisäksi ryhmä muodostaa pienempiä tukiryhmiä kummiryhmille, jotka toimivat kohdennetusti TOKASA-ryhmän opiskelijoiden tukena. Toteutus sisältää myös ammatilliseen vuorovaikutukseen ja kasvuun (ammatillinen vuorovaikutus, hyvinvointi, TEHY, alumnitoiminta, kielitietoisuus) liittyviä teoriatunteja, infoja sekä mahdollisia kirjallisia tehtäviä. Ryhmä osallistuu myös KV-viikkoon (vko 14), johon he valmistavat yhdessä TOKASA-ryhmän kanssa esityksen. Syksyllä 2022 ryhmä osallistuu Sprint Festival -viikolle, ja jatkaa TOKASA-ryhmän tukena.
Learning materials
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.
Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys: Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017.
Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012.
Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. ja Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice. 48:102887.
Abdrbo,A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives. 38 (3),149-151.
Antón-Solanas, I., Tambo-Lizalde, E., Hamam-Alcober, N., Vanceulebroeck, V., Dehaes, S. et al. 2021. Nursing students’ experience of learning cultural competence. PLoS One. 16 (12). DOI:10.1371/journal.pone.0259802
Student workload
Laajuus 135 h. Kokonaistuntimäärään sisältyy orientaatiotunti, opetustunnit, tunnit kummiryhmän kanssa keväällä ja syksyllä 2022, tukiryhmän toiminta, kv-viikon esityksen suunnittelu ja toteuttaminen keväällä 2022, Sprint festival tapahtumaan osallistuminen syksyllä 2022.
Osa 1 Kummitoiminta monikulttuuriselle ryhmälle (yhteiset tapaamiset, tukiryhmän toiminta) 1,5 op
Osa 2 Ammatillinen kasvu ja vuorovaikutus 1 op
Osa 3 KV-viikko ja esityksen suunnittelu, valmistelu ja esittäminen tapahtumaan 0,5 op
Osa 4 Sprint festival 1,5 op
Osa 5 Kummitoiminta monikulttuuriselle ryhmälle (yhteiset tapaamiset, tukiryhmän toiminta) 0,5 op
Content scheduling
Osa 1 Kummitoiminta monikulttuuriselle ryhmälle (yhteiset tapaamiset, tukiryhmän toiminta) 1,5 op
Osa 2 Ammatillinen kasvu ja vuorovaikutus 1 op
Osa 3 KV-viikko ja esityksen suunnittelu, valmistelu ja esittäminen tapahtumaan 0,5 op
Osa 4 Sprint festival 1,5 op
Osa 5 Kummitoiminta monikulttuuriselle ryhmälle (yhteiset tapaamiset, tukiryhmän toiminta) 0,5 op
Practical training and working life cooperation
Ei ole.
International connections
Osallistuminen KV-viikkoon.
Further information
100% läsnäolovelvollisuus ohjatun harjoittelun orientaatiotunnilla ja muissa toteutukseen liittyvissä opetuksissa ja kummiryhmä-tapaamisissa. Tuntien pakollisuus näkyy aina lukujärjestyksessä. Ohjattu harjoittelu 1 sisältää myös muun muassa oppilaitospastorin (Jussi Houttu) ja hyvinvoinnin ohjaajan pitämät luennot (Anniina Vilkas), sekä pakollisen osallistumisen Sprint festival -tapahtumaan.
Mahdollinen poissaolo korvataan kirjallisella/toiminnallisella tehtävällä. Toiminnallinen tehtävä voi olla esimerkiksi ohjelman suunnittelu jollekin kummiryhmätapaamiselle, kirjallinen tehtävä voi olla esim. essee. Toteutusta ei kuitenkaan voi suorittaa pelkillä poissaolojen korvaamisilla. Tarvittaessa opiskelijan tulee arvioida toteutuksen opintojaksotavoitteiden toteutumista yhdessä vastuuopettajan kanssa, ja pohtia tuleeko opintojakso käydä uudella toteutuksella.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksytty: Opiskelija
- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
-kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita
Hylätty
-ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista
- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut
- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia
- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa
- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä
- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä
- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut
-ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita