Työyhteisöpsykologia, etäjohtaminen ja digiajan työelämä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7H00FL09-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 01.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannele Laaksonen
- Nasrin Jinia
- Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö
Hannele Laaksonen
Ryhmät
-
22YSTKSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää organisaatiokulttuurin merkityksen johtamisessa ja osaa toimia tavoitteellisesti tiimin vastuullisena vetäjänä
- osaa tunnistaa syvällisesti johtajuutta psykologian käsitteiden ja teorioiden näkökulmasta
- osaa johtaa vaativia ja monimutkaisia lähi- ja etäjohtamisen viestintätilanteita
Sisältö (OJ)
- organisaatiokulttuuri ja tiimityöskentely
- johtamisen psykologiaa
- etäjohtaminen ja digitaalisuus
- vuorovaikutus-, viestintä- ja työyhteisötaidot lähi- ja etäjohtamisessa
- monikulttuurisuus ja viestintä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Aika ja paikka
Ilmoitettu erikeen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ilmoitettu kurssilla Moodlessa; tehtävien palautuspäivät
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Luennot ja kirjallisuus, ennakko- ja välitehtävät, yksilö- ja tiimitehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen,
Oppimateriaalit
Kurssikirjat:
Harisalo R. 2020. Katalysoiva puhe. Satucon.
Haslman, Reicher & Platow 2012. Uusi johtamisen psykologia.Gaudeamus Oy.
Laaksonen H & Salin S (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja tereysalan esimiestyöhön. Helsinki: Oppian.
Vilkman U. 2016. Etäjohtaminen: Tulosta joustavalla työllä. Alma Talent.
Aro, A., Feldt, T., Ruohomäki, V. (toim.) 2007. Puheenvuoroja työ- ja organisaatiopsykologiasta. Työ- ja organisaatiopsykologit Ry:n vuosikirja. Helsinki: Edita.
Juuti, P. 2006. Organisaatiokäyttäytyminen. Helsinki: Otava.
Paavola, V. 2010. Työpaikan ikuiset myytit. PS-kustannus.
Perttula & Syväjärvi (toim.) 2012. Johtamisen psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa työelämässä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Steffen Blaschke & Dennis Schoeneborn 2016. Organization as Communication : Perspectives in Dialogue.Taylor & Francis Group.
Edgar H. Schein & Peter Scheiner 2016. Organizational Culture and Leadership. John Wiley & Sons, Incorporated.
Hannele Laaksonen; Heleena Laitinen; Heikki Hiilamo (toim.) (2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki: SanomaPro
- erillinen artikkelipaketti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
yht. 135 h
Sisällön jaksotus
Ilmoitettu Moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtäviin liittyen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja