Organisaatioiden johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7H00FL06-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
- Hannele Laaksonen
Vastuuhenkilö
Hannele Laaksonen
Ryhmät
-
22YSTKSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-ymmärtää ja osaa soveltaa organisaatio- ja johtamisteorioita vaativissa käytännön asiantuntijatehtävissä
-osaa toimia muutoksen johtajana vaativissa asiantuntijatehtävissä
-osaa soveltaa työlainsäädännön keskeisiä säädöksiä monimutkaisissa henkilöstöjohtamisen tilanteissa
Sisältö (OJ)
-organisaatio- ja johtamisteoriat ja päätöksentekoprosessit
-muutoksen johtaminen
-strateginen henkilöstösuunnittelu
-työlainsäädäntö ja työehtosopimukset
-sosiaali- ja terveysalan muutoksenhaku- ja valitusprosessit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Aika ja paikka
Ilmoitettu kalenterissa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tehtävien kautta osaamisen testaus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ilmoitettu opsissa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- tai etäopetus, ennakkotehtävä, tiimitehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Oppimateriaalit
Kurssikirjat
Harisalo R 2010 (tai uusin). Organisaatioteoriat. Tampere: Juvenes Print.
Seeck H 2015 (tai uudempi). Johtamisopit Suomessa. GAudeamus.
Laaksonen H, Laitinen H & Hiilamo H 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. SanomaPro. (soveltuvin osin)
Laaksonen H & Salin S (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsiki: Oppian.
Muut opettajan ilmoittamat kirjat ja artikkelit
Opiskelijoiden itsenäisesti hankkima kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h.
Luennot 20
Alumnipäivä 4
Yksilötehtävä/ Kanervisto-Jokinen 51
Tiimitehtävä 1 ja vertaisarvioinnit/ Kanervisto-Jokinen 30
Tiimitehtävä 2 ja vertaisarvioinnit/ Laaksonen 30
Yhteensä 135
Sisällön jaksotus
Ilmoitettu kalenterissa
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja