Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV88-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.12.2021 - 02.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 10.04.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ensihoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tuija Rasku
  • Ilona Jylhäsalo

Vastuuhenkilö

Ida Nikkola

Ryhmät

  • 19EH
    Ensihoitajakoulutus 19EH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata ja arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksia hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
- osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisille hyvinvointi- ja terveysteknologisille ratkaisuille
- osaa menetelmiä, joilla kehitetään erilaisten käyttäjäryhmien tarpeisiin hyvinvointi- ja terveysteknologioita
- tietää eettisyyden periaatteet hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa
- tietää ja ymmärtää tietosuojan merkityksen hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa

Sisältö (OJ)

- hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä
- hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt
- teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
- käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet
- menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
- menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn
- eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso on Tampereen korkeakouluyhteisön sosiaali- ja terveysalan yhteinen opintojakso.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat

Aika ja paikka

2.2.2022 12.30-14 , tutustumiskäynnit Virtuaalilaboratiorioon 18.2.2022,
loppuseminaari 23.3.2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Arvioitava pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 16.3.2022 mennessä.
Lähdeviitteet pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.

Hylätty innovaatiotehtävää voi ryhmä täydentää kaksi kertaa. Asiasta sovitaan vastuuopettajan kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava pienryhmätehtävä (0-5), jonka arviointiin vaikuttaa esitys seminaarissa.
Seminaari pidetään keskiviikkona 23.3.2022.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Orientaatioluento, asiantuntijaluento.
Kaksi MOOC kurssia DigiCampuksessa Kuiluista digiosallisuuteen 1op ja RoboSote 1op.
Pienryhmätehtävät Sote virtual Labissa.
Itsenäiset tehtävät.
Pienryhmässä innovaatiotehtävä, joka esitetään päätösseminaarissa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h,josta kontaktiopetusta 10h.

Sisällön jaksotus

1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
2. RoboSote MOOC
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC
4. Sote virtual lad oppimiskäynti
5. Pienryhmätehtävä ja esitysseminaari.

Kansainvälisyys

Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiossa, sote virtual lab vierailuissa ja seminaarissa pakollinen läsnäolo.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut orienaatioon ja/tai seminaariin. Opiskelija ei ole suorittanut oppimisalusta Moodlessa olevia tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat